Tutkimustyön menetelmätLaajuus (7 op)
Tunnus: 3H00DP10
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Ilmoittautumisaika
15.10.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
58 % Lähiopetus, 42 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Pösö
- Mika Boedeker
Ryhmät
-
23LIKOTBLiiketalous 2023, nuoret TaloushallintoB
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti ti 8.4.2025 klo 8.15
1. uusinta ti 29.4.2025 klo 8.15
2. uusinta ti 20.5.2025 klo 11.30
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus (Boedeker): 0-5; paino 30 %, aineistotentit ja analyysiharjoitus
Määrällinen tutkimus (Pösö): 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti (Pösö): Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi, harjoitustyö
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: Suositeltava oppimateriaali Moodlessa.
Määrällinen tutkimus: Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi: Heikkilä Tarja - Tilastollinen tutkimus.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia (SPSS), jonka lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mika Boedeker
Ryhmät
-
23LIKOJLiiketalous 2023, nuoret Juridiikka
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl):
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- osasuorituksia
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti 25.3.2025
1. uusinta toukokuu 2025
2. uusinta elokuu 2025 erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: 0-5; paino 30 %, minitentit ja analyysiharjoitustehtävä.
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti: Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Tilanteen mukaan tarvittaessa etäopetus verkossa (Moodle/Zoom/Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustutkimus
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja kirjallisuustiedot ovat Moodlessa
Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi:
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus noin 48 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työ noin 139 tuntia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Osa 1, Boedeker: Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus. Opetus kokonaan etänä Zoomilla.
Osa 2, Kaatiala: Määrällinen tutkimus. Opetus kokonaan lähiopetuksena. Jokaisesta osallistuvasta läsnäolokerrasta saa +0,5 pistettä (maksimissaan 4 pistettä) kurssin lopputenttiin (maksimi 36 pistettä).
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, jos opiskelija saa hylätyn tai nollan yhdestä tai useammasta osiosta, jotka ovat:
1. Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus
2. Määrällinen tutkimus
3. Käytännön tutkimusprojekti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 1-2 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 3-4 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 5 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Ilmoittautumisaika
15.10.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
58 % Lähiopetus, 42 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Pösö
- Mika Boedeker
Ryhmät
-
23LIKOTALiiketalous 2023, nuoret Taloushallinto
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti ti 8.4.2025 klo 8.15
1. uusinta ti 29.4.2025 klo 8.15
2. uusinta ti 20.5.2025 klo 11.30
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus (Boedeker): 0-5; paino 30 %, aineistotentit ja analyysiharjoitus
Määrällinen tutkimus (Pösö): 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti (Pösö): Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi, harjoitustyö
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: Suositeltava oppimateriaali Moodlessa.
Määrällinen tutkimus: Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi: Heikkilä Tarja - Tilastollinen tutkimus.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia (SPSS), jonka lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Ilmoittautumisaika
05.06.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 11.12.2024
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mika Boedeker
Vastuuhenkilö
Pekka Kaatiala
Ryhmät
-
23LIKOHLiiketalous 2023, nuoret HR- ja esihenkilötyö
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan.
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset.
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti 27.11.2024 klo 14-17
1. uusinta 11.12.2024 klo 11-14
2. uusinta 21.01.2024 klo 17-20
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: 0-5; paino 30 % oppimistehtävät
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti: Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Tilanteen mukaan tarvittaessa etäopetus verkossa (Moodle/Zoom/Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustutkimus
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa.
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja kirjallisuustiedot ovat Moodlessa.
Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi:
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (valitut osat).
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus noin 48 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työ noin 139 tuntia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Osa 1, Boedeker: Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus. Opetus kokonaan etänä Zoomilla.
Osa 2, Kaatiala: Määrällinen tutkimus. Opetus kokonaan lähiopetuksena. Jokaisesta osallistuvasta läsnäolokerrasta saa +0,5 pistettä (maksimissaan 4 pistettä) kurssin lopputenttiin (maksimi 36 pistettä).
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, jos opiskelija saa hylätyn tai nollan yhdestä tai useammasta osiosta, jotka ovat:
1. Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus
2. Määrällinen tutkimus
3. Käytännön tutkimusprojekti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 1-2 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 3-4 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 5 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Ilmoittautumisaika
05.06.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 11.12.2024
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mika Boedeker
Vastuuhenkilö
Pekka Kaatiala
Ryhmät
-
23LIKOMLiiketalous 2023, nuoret Markkinointi ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti 27.11.2024 klo 14-17
1. uusinta 11.12.2024 klo 11-14
2. uusinta 21.01.2024 klo 17-20
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: 0-5; paino 30 % oppimistehtävät
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti: Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Tilanteen mukaan tarvittaessa etäopetus verkossa (Moodle/Zoom/Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustutkimus
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja kirjallisuustiedot ovat Moodlessa
Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi:
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (valitut osat).
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus noin 48 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työ noin 139 tuntia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Osa 1, Boedeker: Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus. Opetus kokonaan etänä Zoomilla.
Osa 2, Kaatiala: Määrällinen tutkimus. Opetus kokonaan lähiopetuksena. Jokaisesta osallistuvasta läsnäolokerrasta saa +0,5 pistettä (maksimissaan 4 pistettä) kurssin lopputenttiin (maksimi 36 pistettä).
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, jos opiskelija saa hylätyn tai nollan yhdestä tai useammasta osiosta, jotka ovat:
1. Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus
2. Määrällinen tutkimus
3. Käytännön tutkimusprojekti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 1-2 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 3-4 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 5 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mika Boedeker
Vastuuhenkilö
Mika Boedeker
Ryhmät
-
22LIKOTLiiketalous 2022, nuoret Taloushallinto
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti huhtikuu 2024
1. uusinta toukokuu 2024
2. uusinta syyskuussa 2024 erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: 0-5; paino 30 % oppimistehtävät
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti: Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Tilanteen mukaan tarvittaessa etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustutkimus
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi:
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (valitut osat).
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus noin 48 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työ noin 139 tuntia.
Sisällön jaksotus
Toteutus kestää 2 periodia alkaen tammikuun alusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Osa 1, Boedeker: Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus. Opetus kokonaan etänä Zoomilla.
Osa 2, Kaatiala: Määrällinen tutkimus. Opetus kokonaan lähiopetuksena. Jokaisesta osallistuvasta läsnäolokerrasta saa +0,7 pistettä (maksimissaan 6 pistettä) kurssin lopputenttiin (maksimi 36 pistettä).
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, jos opiskelija saa hylätyn tai nollan yhdestä tai useammasta osiosta, jotka ovat:
1. Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus
2. Määrällinen tutkimus
3. Käytännön tutkimusprojekti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 1-2 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 3-4 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 5 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mika Boedeker
Vastuuhenkilö
Pekka Kaatiala
Ryhmät
-
22LIKOJLiiketalous 2022, nuoret Juridiikka
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti huhtikuu 2024
1. uusinta toukokuu 2024
2. uusinta syyskuussa 2024 erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: 0-5; paino 30 % oppimistehtävät
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti: Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Tilanteen mukaan tarvittaessa etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustutkimus
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi:
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (valitut osat).
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus noin 48 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työ noin 139 tuntia.
Sisällön jaksotus
Toteutus kestää 2 periodia alkaen tammikuun alusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Osa 1, Boedeker: Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus. Opetus kokonaan etänä Zoomilla.
Osa 2, Kaatiala: Määrällinen tutkimus. Opetus kokonaan lähiopetuksena. Jokaisesta osallistuvasta läsnäolokerrasta saa +0,7 pistettä (maksimissaan 6 pistettä) kurssin lopputenttiin (maksimi 36 pistettä).
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, jos opiskelija saa hylätyn tai nollan yhdestä tai useammasta osiosta, jotka ovat:
1. Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus
2. Määrällinen tutkimus
3. Käytännön tutkimusprojekti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 1-2 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 3-4 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 5 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous ja media
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Tero Poutala
Vastuuhenkilö
Tero Poutala
Ryhmät
-
22LIKOHLiiketalous 2022, nuoret HR- ja esihenkilötyö
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
- 1) osallistuminen opetukseen: Yksi yksilötehtävä (50 %) ja yksi ryhmätehtävä (50 %). Molemmat oppimistehtävät on palautettava ja niistä kustakin on saatava vähintään puolet pisteistä; 0-15 pistettä per oppimistehtävä. Lisäksi ei-arvioitavia kotitehtäviä. Läsnäolovaatimus.
TAI
- 2) itsenäinen suorittaminen: Oppimistehtävä yksin 50 % (15 p) ja kirjatentti Examissa 50 % (15 p). Molemmista saatava vähintään puolet pisteistä. Kirjatentti Examissa II periodin alkupuolella, tarkempi ohjeistus tentittävän kirjallisuuden osalta myöhemmin. Tentin voi uusia Examissa.
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti marraskuu 2023
1. uusinta joulukuu 2023
2. uusinta tammikuussa 2024 erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: 0-5; paino 30 % oppimistehtävät (tarkemmat tiedot moodlessa)
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti: Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Tilanteen mukaan tarvittaessa etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustutkimus
CONTACT - kontaktiopetus
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi:
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (valitut osat).
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus noin 48 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työ noin 139 tuntia.
Sisällön jaksotus
Toteutus kestää 2 periodia alkaen syyskuun alusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Osa 1, Poutala: Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus.
Osa 2, Kaatiala: Määrällinen tutkimus.
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, jos opiskelija saa hylätyn tai nollan yhdestä tai useammasta osiosta, jotka ovat:
1. Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus
2. Määrällinen tutkimus
3. Käytännön tutkimusprojekti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 1-2 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 3-4 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 5 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous ja media
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Tero Poutala
Vastuuhenkilö
Tero Poutala
Ryhmät
-
22LIKOMLiiketalous 2022, nuoret Markkinointi ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
- 1) osallistuminen opetukseen: Yksi yksilötehtävä (50 %) ja yksi ryhmätehtävä (50 %). Molemmat oppimistehtävät on palautettava ja niistä kustakin on saatava vähintään puolet pisteistä; 0-15 pistettä per oppimistehtävä. Lisäksi ei-arvioitavia kotitehtäviä. Läsnäolovaatimus.
TAI
- 2) itsenäinen suorittaminen: Oppimistehtävä yksin 50 % (15 p) ja kirjatentti Examissa 50 % (15 p). Molemmista saatava vähintään puolet pisteistä. Kirjatentti Examissa II periodin alkupuolella, tarkempi ohjeistus tentittävän kirjallisuuden osalta myöhemmin. Tentin voi uusia Examissa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti marraskuu 2023
1. uusinta joulukuu 2023
2. uusinta tammikuussa 2024 erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: 0-5; paino 30 % oppimistehtävät (tarkemmat tiedot moodlessa)
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti: Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Tilanteen mukaan tarvittaessa etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustutkimus
CONTACT - kontaktiopetus
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi:
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (valitut osat).
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus noin 48 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työ noin 139 tuntia.
Sisällön jaksotus
Toteutus kestää 2 periodia alkaen syyskuun alusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Osa 1, Poutala: Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus.
Osa 2, Kaatiala: Määrällinen tutkimus.
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, jos opiskelija saa hylätyn tai nollan yhdestä tai useammasta osiosta, jotka ovat:
1. Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus
2. Määrällinen tutkimus
3. Käytännön tutkimusprojekti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 1-2 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 3-4 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 5 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Boedeker
- Pekka Kaatiala
Vastuuhenkilö
Pekka Kaatiala
Ryhmät
-
21LIKOTLiiketalous 2021, nuoret Taloushallinto
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti huhtikuu 2023
1. uusinta toukokuu 2023
2. uusinta syyskuussa 2023 erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: 0-5; paino 30 % oppimistehtävät
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti: Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Tilanteen mukaan tarvittaessa etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustutkimus
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi:
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (valitut osat).
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus noin 48 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työ noin 139 tuntia.
Sisällön jaksotus
Toteutus kestää 2 periodia alkaen tammikuun alusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Osa 1, Boedeker: Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus. Opetus kokonaan etänä Zoomilla.
Osa 2, Kaatiala: Määrällinen tutkimus.
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, jos opiskelija saa hylätyn tai nollan yhdestä tai useammasta osiosta, jotka ovat:
1. Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus
2. Määrällinen tutkimus
3. Käytännön tutkimusprojekti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 1-2 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 3-4 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 5 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Boedeker
- Pekka Kaatiala
Vastuuhenkilö
Jarmo Pösö
Ryhmät
-
21LIKOJLiiketalous 2021, nuoret Juridiikka
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.
Sisältö (OJ)
Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintamahdollisuutta
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
Tentti huhtikuu 2023
1. uusinta toukokuu 2023
2. uusinta syyskuussa 2023 erikseen ilmoitettavana ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: 0-5; paino 30 % oppimistehtävät
Määrällinen tutkimus: 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti: Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tentit, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi
Lähiopetus ja luokkaharjoitukset
Tilanteen mukaan tarvittaessa etäopetus verkossa (Moodle/ Zoom/ Teams)
Pari- ja ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustutkimus
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, kamera ja mikrofoni
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin, tukimateriaali ja mahdollinen kirjallisuus on Moodlessa
Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi:
Laadullinen tutkimus: Tuomi & Sarajärvi - Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (valitut osat).
Määrällinen tutkimus: Heikkilä - Tilastollinen tutkimus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus noin 48 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työ noin 139 tuntia.
Sisällön jaksotus
Toteutus kestää 2 periodia alkaen tammikuun alusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Osa 1, Boedeker: Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus. Opetus kokonaan etänä Zoomilla.
Osa 2, Kaatiala: Määrällinen tutkimus.
Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hylätty, jos opiskelija saa hylätyn tai nollan yhdestä tai useammasta osiosta, jotka ovat:
1. Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus
2. Määrällinen tutkimus
3. Käytännön tutkimusprojekti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 1-2 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 3-4 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Tämä ilmenee siten, että kaikki kolme osiota on suoritettu hyväksyttävästi ja seuraavien kahden osion painotettu keskiarvo on 5 kunkin osion erillisten kriteerien mukaisesti.
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus 30 %
- Määrällinen tutkimus 70%