Siirry suoraan sisältöön

Tutkimustyön menetelmät (7 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP10-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.10.2024 - 07.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

58 % Lähiopetus, 42 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jarmo Pösö
  • Mika Boedeker

Ryhmät

  • 23LIKOTB
    Liiketalous 2023, nuoret TaloushallintoB

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelija perehtyy laadullisen ja määrällisen tutkimuksen tekemiseen (laadullinen 2, määrällinen & tutkimus 5). Opintojaksoon sisältyy tutkimusharjoitus.

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt tutkimustoiminnan perusteisiin sekä tuntee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keskeiset erot
- osaa suunnitella ja toteuttaa käytännön soveltavan tutkimuksen tutkimuseettisesti kestävällä tavalla
- osaa muokata tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa tilasto-ohjelman avulla tuottaa ja tulkita tavallisimpia tilastollisia esitystapoja
- osaa arvioida tulosten luotettavuutta.

Sisältö (OJ)

Mitä ovat tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka?
Mitä eri vaiheita tutkimuksen tekemiseen sisältyy?
Mitä ovat erilaiset tutkimusmenetelmät ja –strategiat?
Miten teorian käsittelemiä asioita mitataan mahdollisimman tarkasti?
Miten tutkimuksen havaintoaineisto hankitaan?
Miten toteutetaan toimiva kyselylomake?
Miten otoksen edustavuuteen voidaan vaikuttaa?
Miten eri tyyppiset tilastolliset muuttujat eroavat toisistaan?
Miten jakaumia voidaan havainnollistaa?
Mitkä ovat tilastollisen päättelyn periaatteet?
Miten havaintoaineistoa analysoidaan tilasto-ohjelmalla?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen vaiheet. Opiskelija osaa tuottaa tai tulkita havaintoaineistoa kuvaavia jakaumataulukoita sekä yksinkertaisimpia tilastokuvioita ja tunnuslukuja. Opiskelija kykenee osallistumaan laadullisen tai määrällisen tutkimuksen toteuttamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisen laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita myös kahden muuttujan jakaumataulukoita ja kuvioita. Opiskelija osaa valita muuttujan tyyppiin sopivat kuvaustavat ja menetelmät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laadullisen tai määrällisen tutkimuksen. Opiskelija osaa tuottaa havaintoaineistosta tutkimuskysymysten edellyttämiä yhteenvetoja sekä osaa arvioida tulosten luotettavauutta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.

Määrällinen tutkimus:
Tentti ti 8.4.2025 klo 8.15
1. uusinta ti 29.4.2025 klo 8.15
2. uusinta ti 20.5.2025 klo 11.30

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osien painotettu keskiarvo; kaikki osat suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi ja osien painot:
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus (Boedeker): 0-5; paino 30 %, aineistotentit ja analyysiharjoitus
Määrällinen tutkimus (Pösö): 0-5; paino 70%, harjoitukset ja tentti.
Käytännön tutkimusprojekti (Pösö): Hyväksytty/Hylätty; hyväksytty suoritus vastaa arvosanaa 3.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, tentit, videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi, harjoitustyö
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: Suositeltava oppimateriaali Moodlessa.

Määrällinen tutkimus: Moodlen sisältämän materiaalin lisäksi: Heikkilä Tarja - Tilastollinen tutkimus.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia (SPSS), jonka lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkemmat tiedot Moodlessa. Kummallakin osalla/opettajalla oma Moodle.