Strateginen markkinointiLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00DP21
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee suunnittelemaan, johtamaan ja arvioimaan markkinointitoimintaa käyttäen hyväkseen markkinoinnin keskeisiä analyysityökaluja erilaisissa päätöksentekotilanteissa. Opiskelijalle syntyy ymmärrys siitä, miten markkinoinnin välineitä soveltaen voidaan kehittää tuote-, palvelu ja markkinointikonsepteihin sisältyvää asiakasarvoa.
Opiskelija osaa
- nimetä ja kertoa markkinoinnin johtamisen osa-alueista ja strategisen markkinoinnin tehtävistä organisaatiossa
- käyttää markkinoinnin strategisia analyysivälineitä
- tunnistaa, arvioida ja toimia erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien tarpeiden ja ongelmien ohjaamana, joita ne asettavat tuotteille, palveluille ja organisaatiolle
- perehdyttää kuulijansa valitsemansa markkinoinnin erityiseen osaamisalueeseen
- seurata markkinoinnin tehokuutta ja kannattavuutta
- soveltaa tietojaan markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävässä.
Sisältö
Mitä kuuluu markkinoinnin johtamisen kokonaisuuteen?
Mitä on strateginen markkinointi, markkinoinnin strategiset perusprosessit?
Miten hyödyntää markkinnoinnin strategisia analyysivälineitä?
Miten nykyaikaista markkinointia voidaan suunnitella ja toteuttaa onnistuneesti?
Miten seurata markkinoinnin tehokkuutta ja kannattavuutta?
Esitietovaatimukset
2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.
Ilmoittautumisaika
05.06.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pietro Albanese
- Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Kirsi Tanner
Ryhmät
-
22LIKOMLiiketalous 2022, nuoret Markkinointi ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee suunnittelemaan, johtamaan ja arvioimaan markkinointitoimintaa käyttäen hyväkseen markkinoinnin keskeisiä analyysityökaluja erilaisissa päätöksentekotilanteissa. Opiskelijalle syntyy ymmärrys siitä, miten markkinoinnin välineitä soveltaen voidaan kehittää tuote-, palvelu ja markkinointikonsepteihin sisältyvää asiakasarvoa.
Opiskelija osaa
- nimetä ja kertoa markkinoinnin johtamisen osa-alueista ja strategisen markkinoinnin tehtävistä organisaatiossa
- käyttää markkinoinnin strategisia analyysivälineitä
- tunnistaa, arvioida ja toimia erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien tarpeiden ja ongelmien ohjaamana, joita ne asettavat tuotteille, palveluille ja organisaatiolle
- perehdyttää kuulijansa valitsemansa markkinoinnin erityiseen osaamisalueeseen
- seurata markkinoinnin tehokuutta ja kannattavuutta
- soveltaa tietojaan markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävässä.
Sisältö (OJ)
Mitä kuuluu markkinoinnin johtamisen kokonaisuuteen?
Mitä on strateginen markkinointi, markkinoinnin strategiset perusprosessit?
Miten hyödyntää markkinnoinnin strategisia analyysivälineitä?
Miten nykyaikaista markkinointia voidaan suunnitella ja toteuttaa onnistuneesti?
Miten seurata markkinoinnin tehokkuutta ja kannattavuutta?
Esitietovaatimukset (OJ)
2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.
Aika ja paikka
Kaupin kampus, 1. ja 2. periodi.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle-tentti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, caset, oppimistehtävät, Moodle-tentti.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus kerrottu Moodlessa. Tässä osa kirjallisuudesta.
Bensoussan, B. E. 2013. Analysis without paralysis : 12 tools to make better strategic decisions.
Hubspot: An Introduction to Marketing Psychology with Insights from Phill Agnew
Viita, Hanna. Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraus vuodessa. Alma Talent. Helsinki 2020. [Alma Talent Bisneskirjasto].
Vuorinen, T. 2013. Strategiakirja – 20 työkalua. Alma Talent. Helsinki. [Alma Talent Bisneskirjasto].
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Strategisen markkinoinnin luennot ja tentti (24 tuntia) sekä kirjallisuus, 2 op. Itsenäistä työskentelyä (tenttiin valmistautuminen) noin 30 tuntia.
Strategiseen markkinointiin liittyviä tehtäviä 3 op. Yhteensä noin 80 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
- Markkinoinnin johtamisen kokonaisuus
- Strategisen analyysin menetelmiä
- Tiedolla johtaminen ja kilpailustrategiat
- Strateginen markkinointi ja markkinoinnin strategiset perusprosessit
- Markkinointistrategian laatiminen
- Nykyaikaisen markkinoinnin suunnittelu
- Markkinoinnin tehokkuuden ja kannattavuuden seuranta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa opinnollistamisen kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännönläheisiä case-tehtäviä ja oppimispäiväkirja.
Kansainvälisyys
Englanninkielistä materiaalia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 29.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pietro Albanese
- Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Kirsi Tanner
Ryhmät
-
21LIKOMLiiketalous 2021, nuoret Markkinointi ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee suunnittelemaan, johtamaan ja arvioimaan markkinointitoimintaa käyttäen hyväkseen markkinoinnin keskeisiä analyysityökaluja erilaisissa päätöksentekotilanteissa. Opiskelijalle syntyy ymmärrys siitä, miten markkinoinnin välineitä soveltaen voidaan kehittää tuote-, palvelu ja markkinointikonsepteihin sisältyvää asiakasarvoa.
Opiskelija osaa
- nimetä ja kertoa markkinoinnin johtamisen osa-alueista ja strategisen markkinoinnin tehtävistä organisaatiossa
- käyttää markkinoinnin strategisia analyysivälineitä
- tunnistaa, arvioida ja toimia erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien tarpeiden ja ongelmien ohjaamana, joita ne asettavat tuotteille, palveluille ja organisaatiolle
- perehdyttää kuulijansa valitsemansa markkinoinnin erityiseen osaamisalueeseen
- seurata markkinoinnin tehokuutta ja kannattavuutta
- soveltaa tietojaan markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävässä.
Sisältö (OJ)
Mitä kuuluu markkinoinnin johtamisen kokonaisuuteen?
Mitä on strateginen markkinointi, markkinoinnin strategiset perusprosessit?
Miten hyödyntää markkinnoinnin strategisia analyysivälineitä?
Miten nykyaikaista markkinointia voidaan suunnitella ja toteuttaa onnistuneesti?
Miten seurata markkinoinnin tehokkuutta ja kannattavuutta?
Esitietovaatimukset (OJ)
2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.
Aika ja paikka
Kaupin kampus, 1. ja 2. periodi.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle-tentti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, caset, oppimistehtävät, Moodle-tentti.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus kerrottu Moodlessa. Tässä osa kirjallisuudesta.
Bensoussan, B. E. 2013. Analysis without paralysis : 12 tools to make better strategic decisions.
Butler, D. Strategic marketing management . 2018. Saatavilla verkossa. Soveltuvin osin.
Vuorinen, T. 2013. Strategiakirja – 20 työkalua. Alma Talent. Helsinki. [Alma Talent Bisneskirjasto].
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Strategisen markkinoinnin luennot ja tentti (24 tuntia) sekä kirjallisuus, 2 op. Itsenäistä työskentelyä (tenttiin valmistautuminen) noin 30 tuntia.
Strategiseen markkinointiin liittyviä tehtäviä 3 op. Yhteensä noin 80 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
- Markkinoinnin johtamisen kokonaisuus
- Strategisen analyysin menetelmiä
- Tiedolla johtaminen ja kilpailustrategiat
- Strateginen markkinointi ja markkinoinnin strategiset perusprosessit
- Markkinointistrategian laatiminen
- Nykyaikaisen markkinoinnin suunnittelu
- Markkinoinnin tehokkuuden ja kannattavuuden seuranta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa opinnollistamisen kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännönläheisiä case-tehtäviä ja oppimispäiväkirja.
Kansainvälisyys
Englanninkielistä materiaalia.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.
Ilmoittautumisaika
09.06.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pietro Albanese
- Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Kirsi Tanner
Ryhmät
-
20LIKOMLiiketalous 2020, nuoret Markkinointi ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee suunnittelemaan, johtamaan ja arvioimaan markkinointitoimintaa käyttäen hyväkseen markkinoinnin keskeisiä analyysityökaluja erilaisissa päätöksentekotilanteissa. Opiskelijalle syntyy ymmärrys siitä, miten markkinoinnin välineitä soveltaen voidaan kehittää tuote-, palvelu ja markkinointikonsepteihin sisältyvää asiakasarvoa.
Opiskelija osaa
- nimetä ja kertoa markkinoinnin johtamisen osa-alueista ja strategisen markkinoinnin tehtävistä organisaatiossa
- käyttää markkinoinnin strategisia analyysivälineitä
- tunnistaa, arvioida ja toimia erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien tarpeiden ja ongelmien ohjaamana, joita ne asettavat tuotteille, palveluille ja organisaatiolle
- perehdyttää kuulijansa valitsemansa markkinoinnin erityiseen osaamisalueeseen
- seurata markkinoinnin tehokuutta ja kannattavuutta
- soveltaa tietojaan markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävässä.
Sisältö (OJ)
Mitä kuuluu markkinoinnin johtamisen kokonaisuuteen?
Mitä on strateginen markkinointi, markkinoinnin strategiset perusprosessit?
Miten hyödyntää markkinnoinnin strategisia analyysivälineitä?
Miten nykyaikaista markkinointia voidaan suunnitella ja toteuttaa onnistuneesti?
Miten seurata markkinoinnin tehokkuutta ja kannattavuutta?
Esitietovaatimukset (OJ)
2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.
Aika ja paikka
Kaupin kampuksella ensimmäisellä ja toisella periodilla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksi Moodle-tenttiä. Opintojakson lopussa markkinointitehtävän esitys.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, käytännönläheiset harjoitukset, markkinointitehtävä, Moodle-tentit.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus kerrottu Moodlessa. Tässä osa kirjallisuudesta.
Virpi Hämäläinen, Hanna Maula, Kimmo Suominen. 2016. Digiajan strategia. Alma Talent Oy. Helsinki. [Alma Talent Bisneskirjasto]. Soveltuvin osin.
Hanna Viita. 2020. Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraus vuodessa. Alma Talent. Helsinki. [Alma Talent Bisneskirjasto]. Soveltuvin osin.
Tero Vuorinen. 2013. Strategiakirja – 20 työkalua. Alma Talent. Helsinki. [Alma Talent Bisneskirjasto].
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Markkinointistrategian suunnitteluun liittyvät tehtävät 2,5 op (lähitapaamiset 20 tuntia, itsenäinen työskentely 20 tuntia)
Strategisen analyysin menetelmät, asiakastarpeen perusteella tehtävä tuotekehitysprosessi ja arvonluonti ja markkinoinnin tehokkuuden ja kannattavuuden seuranta 2,5 op (lähitapaamiset 18 tuntia, itsenäinen tenttiin valmistuminen 20 tuntia)
Sisällön jaksotus
- Markkinoinnin johtamisen kokonaisuus
- Strategisen analyysin menetelmiä (3 osaa)
- Strateginen markkinointi ja markkinoinnin strategiset perusprosessit
- Markkinointistrategian laatiminen
- Nykyaikaisen markkinoinnin suunnittelu
- Markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävä
- Asiakastarpeen perusteella tehtävä tuotekehitysprosessi ja arvonluonti
- Markkinoinnin tehokkuuden ja kannattavuuden seuranta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa opinnollistamisen kautta.
Strategisten menetelmien osan vaihtoehtoinen tapa on kirjareferaatti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Markkinointitehtävä laaditaan organisaatiolle. Mahdollinen yritysvieras.