Siirry suoraan sisältöön

Strateginen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP21-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pietro Albanese
  • Kirsi Tanner

Vastuuhenkilö

Kirsi Tanner

Ryhmät

  • 20LIKOM
    Liiketalous 2020, nuoret Markkinointi ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee suunnittelemaan, johtamaan ja arvioimaan markkinointitoimintaa käyttäen hyväkseen markkinoinnin keskeisiä analyysityökaluja erilaisissa päätöksentekotilanteissa. Opiskelijalle syntyy ymmärrys siitä, miten markkinoinnin välineitä soveltaen voidaan kehittää tuote-, palvelu ja markkinointikonsepteihin sisältyvää asiakasarvoa.

Opiskelija osaa
- nimetä ja kertoa markkinoinnin johtamisen osa-alueista ja strategisen markkinoinnin tehtävistä organisaatiossa
- käyttää markkinoinnin strategisia analyysivälineitä
- tunnistaa, arvioida ja toimia erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien tarpeiden ja ongelmien ohjaamana, joita ne asettavat tuotteille, palveluille ja organisaatiolle
- perehdyttää kuulijansa valitsemansa markkinoinnin erityiseen osaamisalueeseen
- seurata markkinoinnin tehokuutta ja kannattavuutta
- soveltaa tietojaan markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävässä.

Sisältö (OJ)

Mitä kuuluu markkinoinnin johtamisen kokonaisuuteen?
Mitä on strateginen markkinointi, markkinoinnin strategiset perusprosessit?
Miten hyödyntää markkinnoinnin strategisia analyysivälineitä?
Miten nykyaikaista markkinointia voidaan suunnitella ja toteuttaa onnistuneesti?
Miten seurata markkinoinnin tehokkuutta ja kannattavuutta?

Esitietovaatimukset (OJ)

2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.

Aika ja paikka

Kaupin kampuksella ensimmäisellä ja toisella periodilla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kaksi Moodle-tenttiä. Opintojakson lopussa markkinointitehtävän esitys.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, käytännönläheiset harjoitukset, markkinointitehtävä, Moodle-tentit.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus kerrottu Moodlessa. Tässä osa kirjallisuudesta.

Virpi Hämäläinen, Hanna Maula, Kimmo Suominen. 2016. Digiajan strategia. Alma Talent Oy. Helsinki. [Alma Talent Bisneskirjasto]. Soveltuvin osin. 

Hanna Viita. 2020. Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraus vuodessa. Alma Talent. Helsinki. [Alma Talent Bisneskirjasto]. Soveltuvin osin.

Tero Vuorinen. 2013. Strategiakirja – 20 työkalua. Alma Talent. Helsinki. [Alma Talent Bisneskirjasto]. 

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Markkinointistrategian suunnitteluun liittyvät tehtävät 2,5 op (lähitapaamiset 20 tuntia, itsenäinen työskentely 20 tuntia)

Strategisen analyysin menetelmät, asiakastarpeen perusteella tehtävä tuotekehitysprosessi ja arvonluonti ja markkinoinnin tehokkuuden ja kannattavuuden seuranta 2,5 op (lähitapaamiset 18 tuntia, itsenäinen tenttiin valmistuminen 20 tuntia)

Sisällön jaksotus

- Markkinoinnin johtamisen kokonaisuus
- Strategisen analyysin menetelmiä (3 osaa)
- Strateginen markkinointi ja markkinoinnin strategiset perusprosessit
- Markkinointistrategian laatiminen
- Nykyaikaisen markkinoinnin suunnittelu
- Markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävä
- Asiakastarpeen perusteella tehtävä tuotekehitysprosessi ja arvonluonti
- Markkinoinnin tehokkuuden ja kannattavuuden seuranta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa opinnollistamisen kautta.

Strategisten menetelmien osan vaihtoehtoinen tapa on kirjareferaatti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Markkinointitehtävä laaditaan organisaatiolle. Mahdollinen yritysvieras.