Siirry suoraan sisältöön

Strateginen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP21-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 20.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pietro Albanese
  • Kirsi Tanner

Vastuuhenkilö

Kirsi Tanner

Ryhmät

  • 22LIKOM
    Liiketalous 2022, nuoret Markkinointi ja myynti

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee suunnittelemaan, johtamaan ja arvioimaan markkinointitoimintaa käyttäen hyväkseen markkinoinnin keskeisiä analyysityökaluja erilaisissa päätöksentekotilanteissa. Opiskelijalle syntyy ymmärrys siitä, miten markkinoinnin välineitä soveltaen voidaan kehittää tuote-, palvelu ja markkinointikonsepteihin sisältyvää asiakasarvoa.

Opiskelija osaa
- nimetä ja kertoa markkinoinnin johtamisen osa-alueista ja strategisen markkinoinnin tehtävistä organisaatiossa
- käyttää markkinoinnin strategisia analyysivälineitä
- tunnistaa, arvioida ja toimia erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien tarpeiden ja ongelmien ohjaamana, joita ne asettavat tuotteille, palveluille ja organisaatiolle
- perehdyttää kuulijansa valitsemansa markkinoinnin erityiseen osaamisalueeseen
- seurata markkinoinnin tehokuutta ja kannattavuutta
- soveltaa tietojaan markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävässä.

Sisältö (OJ)

Mitä kuuluu markkinoinnin johtamisen kokonaisuuteen?
Mitä on strateginen markkinointi, markkinoinnin strategiset perusprosessit?
Miten hyödyntää markkinnoinnin strategisia analyysivälineitä?
Miten nykyaikaista markkinointia voidaan suunnitella ja toteuttaa onnistuneesti?
Miten seurata markkinoinnin tehokkuutta ja kannattavuutta?

Esitietovaatimukset (OJ)

2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.

Aika ja paikka

Kaupin kampus, 1. ja 2. periodi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodle-tentti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, caset, oppimistehtävät, Moodle-tentti.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus kerrottu Moodlessa. Tässä osa kirjallisuudesta.

Bensoussan, B. E. 2013. Analysis without paralysis : 12 tools to make better strategic decisions.

Hubspot: An Introduction to  Marketing Psychology  with Insights from Phill Agnew

Viita, Hanna. Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraus vuodessa. Alma Talent. Helsinki 2020. [Alma Talent Bisneskirjasto]. 

Vuorinen, T. 2013. Strategiakirja – 20 työkalua. Alma Talent. Helsinki. [Alma Talent Bisneskirjasto]. 

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Strategisen markkinoinnin luennot ja tentti (24 tuntia) sekä kirjallisuus, 2 op. Itsenäistä työskentelyä (tenttiin valmistautuminen) noin 30 tuntia.

Strategiseen markkinointiin liittyviä tehtäviä 3 op. Yhteensä noin 80 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

- Markkinoinnin johtamisen kokonaisuus
- Strategisen analyysin menetelmiä
- Tiedolla johtaminen ja kilpailustrategiat
- Strateginen markkinointi ja markkinoinnin strategiset perusprosessit
- Markkinointistrategian laatiminen
- Nykyaikaisen markkinoinnin suunnittelu
- Markkinoinnin tehokkuuden ja kannattavuuden seuranta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa opinnollistamisen kautta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käytännönläheisiä case-tehtäviä ja oppimispäiväkirja.

Kansainvälisyys

Englanninkielistä materiaalia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.