Siirry suoraan sisältöön

Professional English for the Service IndustryLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00GK48

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia ammatilliseen kielenkäyttöön palveluliiketoiminnan monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.

Opintojakson suorietttuaan opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus)

Sisältö

Työelämän viestintätilanteet monikulttuurisessa työympäristössä, esim. neuvottelu- ja neuvontatilanteet, asiakaslähtöinen viestintä.
Autenttiset ammatilliset tekstit.
Oman opiskelualan sanasto.
Omasta koulutuksesta, työstä, työhistoriasta, osaamisesta ja tavoitteista kertominen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi. Hän selviytyy yksinkertaisista ammattiinsa liittyvistä viestintätilanteista. Opiskelija tuntee jonkun verran ammatillisia termejä sekä fraaseja. Opiskelija tunnistaa tyydyttävästi kielen erilaisia tyylilajeja ja niiden piirteitä. Hän ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa. Hän ilmaisee itseään selkeästi ja ammattimaisesti. Hän tunnistaa hyvin kielen erilaisia tyylilajeja, viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa. Hän hallitsee melko hyvin ammatillisia termejä sekä fraaseja sekä ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisista materiaaleista. Hän osaa soveltaa hankkimaansa tietoa ja kommunikoida sujuvasti, täsmällisesti ja ammattitaitoisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä. Opiskelija hallitsee laajasti ammatillisia termejä sekä fraaseja. Hän ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 24.08.2025

Ajoitus

25.08.2025 - 10.10.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

15 - 45

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riku-Matti Kinnunen
Vastuuhenkilö

Riku-Matti Kinnunen

Ryhmät
  • 24MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia ammatilliseen kielenkäyttöön palveluliiketoiminnan monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.

Opintojakson suorietttuaan opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus)

Sisältö (OJ)

Työelämän viestintätilanteet monikulttuurisessa työympäristössä, esim. neuvottelu- ja neuvontatilanteet, asiakaslähtöinen viestintä.
Autenttiset ammatilliset tekstit.
Oman opiskelualan sanasto.
Omasta koulutuksesta, työstä, työhistoriasta, osaamisesta ja tavoitteista kertominen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi. Hän selviytyy yksinkertaisista ammattiinsa liittyvistä viestintätilanteista. Opiskelija tuntee jonkun verran ammatillisia termejä sekä fraaseja. Opiskelija tunnistaa tyydyttävästi kielen erilaisia tyylilajeja ja niiden piirteitä. Hän ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa. Hän ilmaisee itseään selkeästi ja ammattimaisesti. Hän tunnistaa hyvin kielen erilaisia tyylilajeja, viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa. Hän hallitsee melko hyvin ammatillisia termejä sekä fraaseja sekä ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisista materiaaleista. Hän osaa soveltaa hankkimaansa tietoa ja kommunikoida sujuvasti, täsmällisesti ja ammattitaitoisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä. Opiskelija hallitsee laajasti ammatillisia termejä sekä fraaseja. Hän ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Opetuskerrat lukujärjestyksen mukaisesti, tunnit etäopetuksena Zoomissa työjärjestyksen mukaan. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan Moodlen kautta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on suullisia ja kirjallisia osasuorituksia jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty tai 0-5. Arviointi on tehtäväkohtainen, ja arviointikriteerit käydään yhdessä läpi jokaisen tehtävän osalta kurssin aikana.

Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa:

Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäopetus ja ohjattu itsenäinen työskentelyä Moodle-oppimisympäristössä, yksilö- ja ryhmätyöskentelyä suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27h

Sisällön jaksotus

Määritellään opintojakson alussa opiskelijoiden kanssa keskustellen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku aiemmin suoritettujen vastaavien korkeakouluopintojen perusteella, muualta hankitun osaamisen osoittaminen (AHOT) näytöllä. Hyväksiluku sovitaan aina tapauskohtaisesti, ota yhteys kurssin opettajaan lähtötilanteen arviontia ja lisätietoja varten.

Ilmoittautumisaika

26.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 29.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö

Anne Kopperoinen

Ryhmät
  • 24RESTO
    Palveluliiketoiminta 2024, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia ammatilliseen kielenkäyttöön palveluliiketoiminnan monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.

Opintojakson suorietttuaan opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus)

Sisältö (OJ)

Työelämän viestintätilanteet monikulttuurisessa työympäristössä, esim. neuvottelu- ja neuvontatilanteet, asiakaslähtöinen viestintä.
Autenttiset ammatilliset tekstit.
Oman opiskelualan sanasto.
Omasta koulutuksesta, työstä, työhistoriasta, osaamisesta ja tavoitteista kertominen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi. Hän selviytyy yksinkertaisista ammattiinsa liittyvistä viestintätilanteista. Opiskelija tuntee jonkun verran ammatillisia termejä sekä fraaseja. Opiskelija tunnistaa tyydyttävästi kielen erilaisia tyylilajeja ja niiden piirteitä. Hän ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa. Hän ilmaisee itseään selkeästi ja ammattimaisesti. Hän tunnistaa hyvin kielen erilaisia tyylilajeja, viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa. Hän hallitsee melko hyvin ammatillisia termejä sekä fraaseja sekä ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisista materiaaleista. Hän osaa soveltaa hankkimaansa tietoa ja kommunikoida sujuvasti, täsmällisesti ja ammattitaitoisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä. Opiskelija hallitsee laajasti ammatillisia termejä sekä fraaseja. Hän ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Oppitunnit keskiviikkoisin kampuksella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Oppitunnit 3h/vko kampuksella
- Parityöskentely
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa tai jaetaan tunneilla.
Opiskelun tukena käytämme oppikirjaa EXPERT UPDATE ENGLISH FOR FOOD PROFESSIONALS (Otava), jota on saatavissa TAMKin kirjastosta.

Sisällön jaksotus

- Education, Employment
- Presentation skills
- Hospitality management
- Business vocabulary, quotation
- Complaints

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli englannin kielitaitosi on vahva (4-5), voit hakea toteutukselle: N-00CY46-3022 A Fast Track to Professional English

Aiemmin suoritettu vastaava korkeakoulukurssi tai aiemmin hankitun osaamisen todentaminen (AHOT):
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=3126#hyvaksiluku
Hyväksilukua haettassa opiskelija ottaa opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa

Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.

Ilmoittautumisaika

26.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 29.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö

Anne Kopperoinen

Ryhmät
  • 24RESTO
    Palveluliiketoiminta 2024, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia ammatilliseen kielenkäyttöön palveluliiketoiminnan monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.

Opintojakson suorietttuaan opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus)

Sisältö (OJ)

Työelämän viestintätilanteet monikulttuurisessa työympäristössä, esim. neuvottelu- ja neuvontatilanteet, asiakaslähtöinen viestintä.
Autenttiset ammatilliset tekstit.
Oman opiskelualan sanasto.
Omasta koulutuksesta, työstä, työhistoriasta, osaamisesta ja tavoitteista kertominen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi. Hän selviytyy yksinkertaisista ammattiinsa liittyvistä viestintätilanteista. Opiskelija tuntee jonkun verran ammatillisia termejä sekä fraaseja. Opiskelija tunnistaa tyydyttävästi kielen erilaisia tyylilajeja ja niiden piirteitä. Hän ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa. Hän ilmaisee itseään selkeästi ja ammattimaisesti. Hän tunnistaa hyvin kielen erilaisia tyylilajeja, viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa. Hän hallitsee melko hyvin ammatillisia termejä sekä fraaseja sekä ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisista materiaaleista. Hän osaa soveltaa hankkimaansa tietoa ja kommunikoida sujuvasti, täsmällisesti ja ammattitaitoisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä. Opiskelija hallitsee laajasti ammatillisia termejä sekä fraaseja. Hän ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Oppitunnit keskiviikkoisin kampuksella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Oppitunnit 3h/vko kampuksella
- Parityöskentely
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa tai jaetaan tunneilla.
Opiskelun tukena käytämme oppikirjaa EXPERT UPDATE ENGLISH FOR FOOD PROFESSIONALS (Otava), jota on saatavissa TAMKin kirjastosta.

Sisällön jaksotus

- Education, Employment
- Presentation skills
- Hospitality management
- Business vocabulary, quotation
- Complaints

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli englannin kielitaitosi on vahva (4-5), voit hakea toteutukselle: N-00CY46-3022 A Fast Track to Professional English

Aiemmin suoritettu vastaava korkeakoulukurssi tai aiemmin hankitun osaamisen todentaminen (AHOT):
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=3126#hyvaksiluku
Hyväksilukua haettassa opiskelija ottaa opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa

Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.