Professional English for the Service Industry (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00GK48-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 29.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö
Anne Kopperoinen
Ryhmät
-
24RESTOPalveluliiketoiminta 2024, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia ammatilliseen kielenkäyttöön palveluliiketoiminnan monikulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.
Opintojakson suorietttuaan opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus)
Sisältö (OJ)
Työelämän viestintätilanteet monikulttuurisessa työympäristössä, esim. neuvottelu- ja neuvontatilanteet, asiakaslähtöinen viestintä.
Autenttiset ammatilliset tekstit.
Oman opiskelualan sanasto.
Omasta koulutuksesta, työstä, työhistoriasta, osaamisesta ja tavoitteista kertominen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi. Hän selviytyy yksinkertaisista ammattiinsa liittyvistä viestintätilanteista. Opiskelija tuntee jonkun verran ammatillisia termejä sekä fraaseja. Opiskelija tunnistaa tyydyttävästi kielen erilaisia tyylilajeja ja niiden piirteitä. Hän ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa. Hän ilmaisee itseään selkeästi ja ammattimaisesti. Hän tunnistaa hyvin kielen erilaisia tyylilajeja, viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa. Hän hallitsee melko hyvin ammatillisia termejä sekä fraaseja sekä ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisista materiaaleista. Hän osaa soveltaa hankkimaansa tietoa ja kommunikoida sujuvasti, täsmällisesti ja ammattitaitoisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä. Opiskelija hallitsee laajasti ammatillisia termejä sekä fraaseja. Hän ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.
Aika ja paikka
Oppitunnit keskiviikkoisin kampuksella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Oppitunnit 3h/vko kampuksella
- Parityöskentely
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa tai jaetaan tunneilla.
Opiskelun tukena käytämme oppikirjaa EXPERT UPDATE ENGLISH FOR FOOD PROFESSIONALS (Otava), jota on saatavissa TAMKin kirjastosta.
Sisällön jaksotus
- Education, Employment
- Presentation skills
- Hospitality management
- Business vocabulary, quotation
- Complaints
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli englannin kielitaitosi on vahva (4-5), voit hakea toteutukselle: N-00CY46-3022 A Fast Track to Professional English
Aiemmin suoritettu vastaava korkeakoulukurssi tai aiemmin hankitun osaamisen todentaminen (AHOT):
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=3126#hyvaksiluku
Hyväksilukua haettassa opiskelija ottaa opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.