Uudet viisasten kivetLaajuus (10 op)
Tunnus: 8T00DQ72
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 02.01.2025
Ajoitus
10.01.2025 - 15.02.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
22MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (OJ)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Aika ja paikka
Kevään kontaktikerrat ovat:
10.01.2025 09.00 - 16.00 ETÄ
31.01.2025 09.00 - 16.00 ETÄ
01.02.2025 08.30 - 14.30 ETÄ
14.02.2025 09.00 - 16.00 ETÄ
15.02.2025 08.30 - 14.30 ETÄ
Aloitamme 10.1.2025 klo 9 etäopetuksena/ Zoom
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti tiiminä verkossa erikseen sovittavana aikana
Estyneet tekevät yksilötentin EXAMissa erikseen sovittavana aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:
- Tulevaisuustehtävä (tiimi), (1-5), 50 % koko opintokokonaisuudesta
- Itse- ja vertaisarviointi, (1-5), 20 % koko opintokokonaisuudesta
- Tentti, (1-5), 30% koko opintokokonaisuudesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset
-tiimityöskentely
-projektityö
-tentti
Opintojaksolla on sekä yksilönä itsenäisesti että opiskelijatiiminä ja pienryhmänä tehtäviä harjoituksia ja tehtäviä.
Oppimateriaalit
Materiaali sovitaan opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tulevaisuustehtävä (7 op)
yhteensä 189 h
Kirjallisuus (3op)
81 h
1 op = 27 h opiskelijan työtä, eli 10 op = 270 h, joka jakautuu yhteisen etäopetuksen, itsenäisen työskentelyn ja tiimityönä tehtävän tiimityön välillä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT -hakemukset HyväHot -järjestelmään 2.12.2024. mennessä, hakemukset osoitetaan Taija Karhelle.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
12.01.2024 - 22.02.2024
Laajuus
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jaana Sahlsten
- Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
21MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (OJ)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Aika ja paikka
Kevään kontaktikerrat ovat:
12.01.2024 09.00 - 16.00 ETÄ
26.01.2024 09.00 - 16.00 ETÄ
27.01.2024 08.30 - 14.30 ETÄ
16.02.2024 09.00 - 16.00 ETÄ
17.02.2024 08.30 - 14.30 ETÄ
22.02.2024 16.30 - 20.00 ETÄ
Aloitamme 12.1.2024 klo 9 etäopetuksena/ Zoom
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti tiiminä verkossa erikseen sovittavana aikana
Estyneet tekevät yksilötentin EXAMissa erikseen sovittavana aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi
- hyväksytty projektityö (tiimi), (1-5), 5 op, 50 % koko opintokokonaisuudesta
- itse- ja vertaisarviointi, (1-5), 2 op, 10 % koko opintokokonaisuudesta
-tentti (yksilö), (1-5), 3 op, 40% koko opintokokonaisuudesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset
-tiimityöskentely
-projektityö
-tentti
Opintojaksolla on sekä yksilönä itsenäisesti että opiskelijatiiminä ja pienryhmänä tehtäviä harjoituksia ja tehtäviä.
Oppimateriaalit
Materiaali sovitaan opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tulevaisuustehtävä (7 op)
yhteensä 189 h
Kirjallisuus (3op)
81 h
1 op = 27 h opiskelijan työtä, eli 10 op = 270 h, joka jakautuu yhteisen etäopetuksen, itsenäisen työskentelyn ja tiimityönä tehtävän projektityön välillä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT -hakemukset HyväHot -järjestelmään 15.12.2023. mennessä Taija Karhelle.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 02.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 20.02.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
35 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Tuija Ylä-Viteli
Ryhmät
-
21RESTOPalveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (OJ)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Aika ja paikka
Opintojakson aloituskerta maanantaina 8.1 klo 9.00-14.00 lähiopetuksena TAMKilla.
Opiskelijalla on läsnäolovelvoite olla mukana opintojakson aloituksessa.
Yhteinen työskentely ajoittuu (lähi TAMK tai verkossa):
maanantaisin klo 9.00-14.00 (joskus klo 14.30 asti)
tiistaisin klo 9.00-14.00
keskiviikkoisin klo 12.30-16.00
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
13.2. Kirjallisuustentti (Moodle) klo 9.00–11.00
19.2. Uusintatentti 1: Kirjallisuustentti (Moodle) klo 13.00–15.00
21.2. Uusintatentti 2: Kirjallisuustentti (Moodle) klo 12.30–14.30
Materiaali sovitaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin painotus 10 op kokonaisuudesta:
Kehittämisverstas 50%, ryhmä.
Itsearviointi 20%, yksilö (kehittämisverstas toiminnan osalta).
Kirjallisuus (tentti) 30%, yksilö.
Restotalk S (suoritettu), yksilö.
Raportin vertaisarviointi S (suoritettu), yksilö.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjattu ryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
Ohjeistus opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 h opiskelijan työtä.
Arvioinnin painotus 10 op kokonaisuudesta, 270 h opiskelijan työtä:
Kehittämisverstas, ryhmä. 135 h opiskelijan työtä
Itsearviointi, yksilö (kehittämisverstas toiminnan osalta). 10 h opiskelijan työtä
Kirjallisuus (tentti), yksilö. 81 h opiskelijan työtä
Restotalk, yksilö. 30 h opiskelijan työtä
Raportin vertaisarviointi, yksilö. 14 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aloituskerta maanantaina 8.1 klo 9.00-14.00 lähiopetuksena TAMKilla.
Opiskelijalla läsnäolovelvoite olla mukana opintojakson aloituksessa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
12.01.2023 - 25.03.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Leila Kakko
- Taija Karhe
Vastuuhenkilö
Taija Karhe
Ryhmät
-
20MRESTORestonomi, monimuotototeutus, syksy 2020
-
23KVRN1Exchange Students Hospitality Management S2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (OJ)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Aika ja paikka
Lähiopetus, paitsi 28.1. etänä
Kevään kontaktikerrat ovat:
12.01.2023 16.30 - 20.00
13.01.2023 08.00 - 16.00
14.01.2023 08.30 - 14.30
28.01.2023 08.30 - 14.30 Verkko-opetus/ TEAMS
23.02.2023 16.30 - 20.00
24.02.2023 08.00 - 16.00
25.02.2023 08.30 - 14.30
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti tiiminä verkossa erikseen sovittavana aikana
Estyneet tekevät yksilötentin EXAMissa erikseen sovittavana aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi
- hyväksytty kehittämistehtävä (tiimi), (1-5), 5 op, 50 % koko opintokokonaisuudesta
- itse- ja vertaisarviointi, (1-5), 2 op, 20 % koko opintokokonaisuudesta
-tentti (yksilö), (1-5), 3 op, 30% koko opintokokonaisuudesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset
-tiimityöskentely
-tutkimustyö
-kehittämis-/projektityö
-tentti
Opintojaksolla on sekä yksilönä itsenäisesti että opiskelijatiiminä ja pienryhmänä tehtäviä harjoituksia ja tehtäviä.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus (3op)
Kirjallisuuspaketti (ohjeistus Moodlessa)
Kehittäminen (7op)
Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti. WSOYpro Oy. 2014, 3.painos
Muu materiaali kehittämistehtävän mukaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämisprojekti (7 op)
Etäopiskelu
Kehittämistyö
yhteensä 189 h
Kirjallisuus (3op)
81 h
1 op = 27 h opiskelijan työtä, eli 10 op = 270 h, joka jakautuu yhteisen etäopetuksen, itsenäisen työskentelyn ja tiimityönä tehtävän kehittämistehtävän välillä.
Kuormittavuudesta (samoin kuin arvioinnista) 70% tulee kehittämistehtävästä ja 30% kirjallisuudesta (valmistautuminen tenttiin ja ryhmätentti verkossa).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämään tehtävä tutkimus- / kehittämistehtävä
Kansainvälisyys
Mahdollisesti mukana KV-opiskelijoita
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus keväällä 2023 lähiopetuksena.
12.01.2023 16.30 - 20.00
13.01.2023 08.00 - 16.00
14.01.2023 08.30 - 14.30
28.01.2023 08.30 - 14.30
23.02.2023 16.30 - 20.00
24.02.2023 08.00 - 16.00
25.02.2023 08.30 - 14.30
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 22.02.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Leila Kakko
Vastuuhenkilö
Leila Kakko
Ryhmät
-
20RESTORestonomi 2020, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (OJ)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Aika ja paikka
Kehittäminen ja kirjallisuus lähi- ja etäopetuksena maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin periodissa 3 keväällä 2023.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallisuustentti sovitaan opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät
- hyväksytty kehittämistehtävä (tiimi), (1-5), 5 op, 50 % koko opintokokonaisuudesta
- itse- ja vertaisarviointi, (1-5), 2 op, 20 % koko opintokokonaisuudesta
-tentti (yksilö), (1-5), 3 op, 30% koko opintokokonaisuudesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Harjoitukset
Kehittämistyö
Kehittämistyön esittely toimeksiantajalle
Kirjatentti
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodleen kerätään oppimateriaalia ja kirjallisuussuosituksia.
Tenttikirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 op, joka tarkoittaa 10 x 27 h opiskelijan työtä.
Kehittämistyö 7op
Kirjallisuus 3 op
Sisällön jaksotus
Lähiopetusta ja tiimityöskentelyä on
- maanantaisin 9-15
- tiistaisin 9-15 ja
- keskiviikkoisin 12-16
Opintojakso toteutetaan pääosin lähiopetuksena.
Tarkempi aikataulu julkaistaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tiimeissä tehtävä kehittämistyö on toimialan tarpeesta lähtevä työ.
HUOM! Kehittämistyö voi olla konkreettinen tutkimus tai tutkimus + soveltava projekti.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla käytetään myös englanninkielistä materiaalia.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetusta ja tiimityöskentelyä on
- maanantaisin 9-15
- tiistaisin 9-15 ja
- keskiviikkoisin 12-16
Opintojakso toteutetaan pääosin lähiopetuksena.
Tarkempi aikataulu julkaistaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Kehittämistyön aihe voi olla opiskelijan itse hankkima
Ilmoittautumisaika
16.11.2021 - 07.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 07.03.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Arja Luiro
- Pietro Albanese
Vastuuhenkilö
Arja Luiro
Ryhmät
-
19RESTORestonomi 2019, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (OJ)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Aika ja paikka
Kehittäminen ja kirjallisuus lähi- ja etäopetuksena maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin periodissa 3 keväällä 2021.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallisuustentti 9.2.2021 klo 12-13
1. uusintatentti 23.2.2021 klo 14-15
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa pidettäväksi viikolla 10.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät
-hyväksytty kehittämistehtävä (tiimi), (1-5), 5 op, 50 % koko opintokokonaisuudesta
-ammatillinen osallistuminen (luennot/etä- ja tiimityöskentely, paneelikeskustelu, itse- ja vertaisarviointi), (1-5), 3,5 op, 35 % koko opintokokonaisuudesta
-tentti (yksilö), (1-5), 1,5 op, 15 % koko opintokokonaisuudesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Harjoitukset
Kehittämistyö
RESTO TALK -paneelikeskustelu (kirjallisuus)
Kehittämistyön esittely toimeksiantajalle
Tentti
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodleen kerätään oppimateriaalia ja kirjallisuussuosituksia. Opintojakson alussa kannattaa tutustua alla oleviin orientoiviin materiaaleihin.
Linturi, R. & Kuusi, O. 2018. Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018—2037. Yhteiskunnan toiminta-mallit uudistava radikaali teknologia. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2018. https://www.eduskunta.fi/FI/valiokunnat/tulevaisuusvaliokunta/julkaisut/Sivut/suomen-sata-uutta-mahdollisuutta-2018-2037.aspx
Dufva, M. 2018. Ennakoinnin peruskäsitteet haltuun ja kolme vinkkiä ennakointiviidakkoon. Blogi. https://www.sitra.fi/blogit/ennakoinnin-peruskasitteet-haltuun-ja-kolme-vinkkia-ennakointiviidakkoon/
Hungry for Finland in association with Visit Finland. n.d. Suomen ruokamatkailustrategia 2020—2028 – yhdessä tekoja luonnosta ammentaen, toimenpiteet 2020—2023. http://www.hungryforfinland.fi/suomen-uusi-ruokamatkailustrategia-2020-2028-julkaistu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 op, joka tarkoittaa 10 x 27 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Lähi- ja etäopetusta on
- maanantaisin 9-15
- tiistaisin 9-15 ja
- keskiviikkoisin 12-16
Opintojakson ensimmäinen viikko toteutetaan etänä Zoomissa, TAMKin koronaohjeistusten etäopetussuosituksen mukaan 16.1. saakka.
Aloitus ma 10.1. klo 9-15, ti 11.1. klo 9-15 ja ke 12.1. klo 12-16
ZOOM-linkki
https://tuni.zoom.us/j/67292386466?pwd=UTNLT290N3pOYTRnREJRaWdnb3VWZz09
Meeting ID: 672 9238 6466
Passcode: 082411
Opintojakso toteutetaan pääosin lähiopetuksena, mikäli koronatilanne sen sallii.
Tarkempi aikataulu julkaistaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tiimeissä tehtävä kehittämistyö on toimialan tarpeesta lähtevä työ.
HUOM! Kehittämistyö voi olla konkreettinen tutkimus tai tutkimus + soveltava projekti.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla käytetään myös englanninkielistä materiaalia.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
05.01.2022 - 17.03.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Kylänen
- Leila Kakko
Vastuuhenkilö
Leila Kakko
Ryhmät
-
19MRESTORestonomi, monimuotototeutus, syksy 2019
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (OJ)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Aika ja paikka
Etäopetus, Teams
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti tiiminä verkossa to 17.3. klo 18-20.15. Estyneet tekevät yksilötentin EXAMissa erikseen sovittavana aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu 30% tiedonhankinta-/kirjallisuustehtävään (tentti) ja 70% kehittämisprojektiin (sis. myös osallistuminen ja aktiivisuus etäopetuksessa sekä itse- ja vertaisarviointi). Ennakkotehtävä arvioidaan Hyväksytty/Hylätty-asteikolla.
Arviointimenetelminä hyödynnetään opettajan arviointia, toimeksiantajan arviointi sekä itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnin kohteina ovat opiskelijan tietäminen (termien käyttö, tiedonhaku ja hankitun tiedon ajantasaisuus, kirjallisuuden ymmärtäminen), tekeminen (soveltava osaaminen kehittämisen parissa) ja oleminen (aikataulutus- ja tiimityötaidot, yhteistyö asianosaisten kanssa, raportointi ja viestintä, itsensä johtaminen, muiden oppimisen tukeminen, oman toiminnan reflektointi).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakson ideana on haastaa opiskelijaa toimialan aidon kehittämisen parissa. Opiskelija tunnistaa uusia viisasten kiviä mahdollisina ratkaisuvaihtoehtoina tunnistamiinsa kehittämistarpeisiin, suunnittelee ja toteuttaa ammattimaisen kehittämisprojektin ja raportoi sen sekä arvioi sen toteuttamista prosessin ja lopputuloksen kannalta.
Opintojakso rakentuu opiskelijatiimin valitseman kehittämisaiheen ja -projektin ympärille. Opiskelija saa opettajan ohjausta kehittämistyön eri vaiheissa. Opintojaksolla on opettajan toimesta hankittuja toimeksiantoja ja caseja (yrityksiltä, TKI-hankkeista), joihin voi tarttua, mutta opiskelija voi myös tuoda esim. omasta työyhteisöstään, työpaikaltaan tai alaltaan sopivan kehittämisaiheen ja koota tiimin sen ympärille.
Opintojaksoon kuuluu niin tiedonhankintaa (ajankohtaisiin ilmiöihin ja trendeihin sekä tulevaisuuden näkymiin perehtyminen ja toimintaympäristön mahdollisuuksien ja haasteiden tunnistaminen) kuin soveltavaa kehittämistyötä (nykytilan analysointi, kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja raportointi ja arviointi).
Opintojaksolla on sekä yksilönä itsenäisesti että opiskelijatiiminä ja pienryhmänä tehtäviä harjoituksia ja tehtäviä.
Oppimateriaalit
Opettajan opintojakson alkaessa osoittama materiaali, opiskelijan itsenäiseen tiedonhankintaan ja omiin ammatillisiin painotuksiin perustuva materiaali.
Kehittämistyö nojaa monipuolisesti erilaisten kehittämismenetelmien ja -työkalujen soveltamiseen, mm. palvelumuotoilu, ketterä ja kokeileva kehittäminen, laatujohtaminen, tulevaisuuksien tutkimus ja ennakointi sekä liiketoiminnan muotoilu, palvelukehitys ja konseptointi. Lisäksi valitun aihepiirin mukaan palveluliiketoiminta, ravitsemisala, toimitilapalvelut sekä puhtaanapitoala painottuvat eri tavoin, mutta asiakasnäkökulma ja liiketoiminnan ja prosessien kehittäminen ovat eri näkökulmista mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, eli 10 op = 270 h, joka jakautuu yhteisen etäopetuksen, itsenäisen työskentelyn ja tiimityönä tehtävän kehittämistehtävän välillä.
Kuormittavuudesta (samoin kuin arvioinnista) 70% tulee kehittämistehtävästä ja 30% kirjallisuudesta (valmistautuminen tenttiin ja ryhmätentti verkossa).
Ennakkotehtävään on hyvä varata n. 1-2 päivää vuodenvaihteessa. Opiskelijan tulee 10.1.2022 mennessä valita annetuista vaihtoehdoista yksi materiaali ja tutustua siihen, laatia yhden A4-sivun tiivistys ja valmistautua kertomaan avainasioista ensimmäisellä etäopetuskerralla 13.-15.1.2022.
Etäopetusta tästä kokonaisuudesta on (13.-15.1., 29.1., sekä 24.-26.2. ja tentti 17.3.) noin 30 h. Lisäksi voi olla erikseen sovittavaa tiimikohtaista ohjausta (1-4 h). Itsenäiseen materiaaliin tutustumiseen (mm. verkkotenttiin valmistautuminen ja kehittämistyötä tukevaan materiaaliin tutustuminen) on hyvä varata ainakin noin 50 h. Kehittämistyöhön jää näin ollen n. 160-170 h.
Sisällön jaksotus
Sisältö tarkentuu valittujen ja ehdotettujen kehittämisaiheiden myötä opintojakson alkaessa, mutta sitä pyritään informoimaan opiskelijoille tammikuun 2022 alussa.
Opintojaksolla opiskelija paneutuu oman alansa ajankohtaisiin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin, hyödyntää tutkittua tietoa alan eteenpäin viemiseen sekä etsii tarvittaessa uutta tutkimustietoa valitsemaansa urapolkuun, aihepiiriin tai ammatillisiin tavoitteisiinsa tai taustayhteisönsä liiketoiminnan kehittämiseen liittyen.
Opintojaksoon kuuluu ennakkotehtävä, jonka palautuksen takaraja on 10.1.2022. Opiskelija valitsee annetuista materiaalivaihtoehdoista yhden, tutustuu siihen ja laatii yhden sivun tiivistyksen sekä valmistautuu kertomaan lukemastaan pienryhmässä ensimmäisellä etäopetuskerralla.
Sisältö jakautuu yhteisiin etäopetustilaisuuksiin tammi- ja helmikuussa seuraavasti:
13.-15.1.2022 (torstaina opintojakson esittely ja kehittämisaiheiden valitseminen; perjantaina kehittämisideoiden ja -aihioiden valmistelu, projektin ja prosessin suunnittelu; luento tulevaisuusajattelusta ja -tutkimuksesta; lauantaina tiimityöskentely jatkuu ja kehittämistyö käynnistyy; ohjausta ja luento heikoista signaaleista ja erilaisista kehittämismenetelmistä), tarkempi aikataulu lukkarissa.
29.1.2022 (lauantaina ohjausta tiimeille kehittämisprojektiin liittyen)
24.-26.2.2022 (torstaina ja perjantaina raportin viimeistelyä ja tekstisisältöjen sekä kieli- ja ulkoasun ohjausta; perjantaina opponointia; lauantaina esityksiä ja opponointia)
Opintojakso auttaa vastaamaan kysymyksiin, kuten:
MITÄ mahdollisuuksia ala (ja naapurialat ja uudet innovatiivisetkin osaamisen yhdistelmät!) tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja. Tarjotaan ahotointimahdollisuus, jossa tarkastellaan erikseen kehittämisosaamista (7 op) ja kirjallisuusosaamista (3 op).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan/ tiimin kehittämistyö nojaa joko opettajien hankkiman toimeksiannon ratkaisemiseen tai opiskelijan/ tiimin omavalintaisen mutta aidon kehittämisaiheen työstämiseen. On suositeltavaa hyödyntää oman työyhteisönsä kehittämistarpeita aihetta valitessaan ja johtaa niistä taustaorganisaatiota tai omia ammatillisia intressejä tukevia kehittämisideoita ja -ratkaisuja.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus keväällä 2022 etäopetuksena.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tunnista kehittämistyöhön ja uusiin viisasten kiviin liittyvää käsitteistöä eikä osaa käyttää menetelmiä tuetustikaan. Opiskelija ei osaa lainkaan vastata tehtävävaatimuksiin, tai jokin vaadituista tehtävistä puuttuu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa aihepiiriin ja kehittämistyöhön liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia menetelmiä ja osaa käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa raportoida kehittämisprojektin.
Opiskelija osaa toimia auttavasti tiimityönä tehtävän kehittämistyön parissa, esimerkiksi opettajan tai vertaisen tukemana.
Tasolla 1-2 opiskelija osaa puutteellisesti vastata tehtävävaatimuksiin esimerkiksi kehittämisprojektin suunnittelussa, toteuttamisessa ja raportoinnissa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä kehittämiseen ja valitsemaansa aihepiiriin liittyvät peruskäsitteet.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida kehittämisprojektin.
Opiskelija osaa soveltaa sopivia menetelmiä itsenäisesti ja tiiminä.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös tiimin toimintaan.
Tasolla 3-4 opiskelija osaa pääosin vastata tehtävävaatimuksiin esimerkiksi kehittämisprojektin suunnittelussa, toteuttamisessa ja raportoinnissa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprojektin tavoitteiden edellyttämällä tavalla sekä arvioida ja reflektoida tuloksia ja prosessia.
Opiskelija ymmärtää menetelmien, teorian ja tutkitun tiedon merkityksen kehittämistyössä.
Opiskelija osaa paitsi soveltaa sopivia menetelmiä ja arvioida niiden sopivuutta sekä tarvittaessa myös luovasti yhdistellä eri työkaluja.
Opiskelija toimii esimerkillisen vastuullisesti ja sitoutuneesti projektia toteutettaessa.
Opiskelija tukee tiimijäsentensä oppimista omalla panoksellaan.
Tasolla 5 opiskelija osaa huomattavasti keskimääräistä paremmin vastata tehtävävaatimuksiin esimerkiksi kehittämisprojektin suunnittelussa, toteuttamisessa ja raportoinnissa.