Siirry suoraan sisältöön

Hoida suomeksi 1Laajuus (5 op)

Tunnus: 7Q00FT51

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ääntää suomea jo hyvin. Hän rohkenee käyttää omantasoistaan suomea myös luokan ulkopuolella saadakseen informaation välitettyä. Hän osaa kertoa ympäristöstään ja kuvailla sitä. Hän kykenee viestimään sekä suullisesti että kirjallisesti arkisista asioista ja on motivoitunut hoitoalan kielen opiskeluun.

-Opiskelija ymmärtää yksinkertaista puhetta ja yksinkertaisia viestejä arkisista asioista. Lisäksi hän ymmärtää yksinkertaisia oman alansa tekstejä, joissa on tavanomaista sanastoa. -Opiskelija osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista.
-Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen toimijuuteen suomen kielellä erilaissa arjen tilanteissa. Hän on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen oppimisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella.

Sisältö

-Kehitetään tekstilajitietoisuutta ammattialan teksteihin perehtymällä.
-Hyödynnetään kohdekielistä ympäristöä erilaisissa viestintätilanteissa.
-Kehitetään luku- ja kuuntelu- ja viestintästrategioita, esim. kiertoilmausten käyttöä.
-Jatketaan ammattisanastoon ja oman alan viestintätilanteisiin perehtymistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on vielä puutteellista ja rakenteissa on virheitä. Opiskelijalle tuottaa jonkin verran vaikeuksia käydä keskustelua suomeksi. Ääntämisessä on vielä korjattavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Kurssiin kuuluvat keskustelut luonnistuvat häneltä jo hyvin. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä ympäristöönsä ja tulevaan ammattiinsa liittyviä tekstejä. Ääntäminen sujuu hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia vuorovaikutuksessaan sekä muodostaa kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan kuvauksia tai selostuksia ja hyödyntää aktiivisesti oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Johanna Kangaspunta
  • Virva Vasari
  • Johanna Granlund
  • Marita Mäki
  • Nancy Kamau
Vastuuhenkilö

Virva Vasari

Ryhmät
  • 24JSAILA1
    SAILA-Sairaanhoitajan laillistaminen Suomessa

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija ääntää suomea jo hyvin. Hän rohkenee käyttää omantasoistaan suomea myös luokan ulkopuolella saadakseen informaation välitettyä. Hän osaa kertoa ympäristöstään ja kuvailla sitä. Hän kykenee viestimään sekä suullisesti että kirjallisesti arkisista asioista ja on motivoitunut hoitoalan kielen opiskeluun.

-Opiskelija ymmärtää yksinkertaista puhetta ja yksinkertaisia viestejä arkisista asioista. Lisäksi hän ymmärtää yksinkertaisia oman alansa tekstejä, joissa on tavanomaista sanastoa. -Opiskelija osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista.
-Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen toimijuuteen suomen kielellä erilaissa arjen tilanteissa. Hän on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen oppimisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella.

Sisältö (OJ)

-Kehitetään tekstilajitietoisuutta ammattialan teksteihin perehtymällä.
-Hyödynnetään kohdekielistä ympäristöä erilaisissa viestintätilanteissa.
-Kehitetään luku- ja kuuntelu- ja viestintästrategioita, esim. kiertoilmausten käyttöä.
-Jatketaan ammattisanastoon ja oman alan viestintätilanteisiin perehtymistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on vielä puutteellista ja rakenteissa on virheitä. Opiskelijalle tuottaa jonkin verran vaikeuksia käydä keskustelua suomeksi. Ääntämisessä on vielä korjattavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Kurssiin kuuluvat keskustelut luonnistuvat häneltä jo hyvin. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä ympäristöönsä ja tulevaan ammattiinsa liittyviä tekstejä. Ääntäminen sujuu hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia vuorovaikutuksessaan sekä muodostaa kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan kuvauksia tai selostuksia ja hyödyntää aktiivisesti oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

06.06.2023 - 30.11.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Opettaja
  • Johanna Kangaspunta
  • Päivi Suominen-Tontti
  • Johanna Granlund
Vastuuhenkilö

Johanna Kangaspunta

Ryhmät
  • 23JSASU1
    Sairaanhoitajaksi Suomessa, ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija ääntää suomea jo hyvin. Hän rohkenee käyttää omantasoistaan suomea myös luokan ulkopuolella saadakseen informaation välitettyä. Hän osaa kertoa ympäristöstään ja kuvailla sitä. Hän kykenee viestimään sekä suullisesti että kirjallisesti arkisista asioista ja on motivoitunut hoitoalan kielen opiskeluun.

-Opiskelija ymmärtää yksinkertaista puhetta ja yksinkertaisia viestejä arkisista asioista. Lisäksi hän ymmärtää yksinkertaisia oman alansa tekstejä, joissa on tavanomaista sanastoa. -Opiskelija osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista.
-Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen toimijuuteen suomen kielellä erilaissa arjen tilanteissa. Hän on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen oppimisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella.

Sisältö (OJ)

-Kehitetään tekstilajitietoisuutta ammattialan teksteihin perehtymällä.
-Hyödynnetään kohdekielistä ympäristöä erilaisissa viestintätilanteissa.
-Kehitetään luku- ja kuuntelu- ja viestintästrategioita, esim. kiertoilmausten käyttöä.
-Jatketaan ammattisanastoon ja oman alan viestintätilanteisiin perehtymistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on vielä puutteellista ja rakenteissa on virheitä. Opiskelijalle tuottaa jonkin verran vaikeuksia käydä keskustelua suomeksi. Ääntämisessä on vielä korjattavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Kurssiin kuuluvat keskustelut luonnistuvat häneltä jo hyvin. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä ympäristöönsä ja tulevaan ammattiinsa liittyviä tekstejä. Ääntäminen sujuu hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia vuorovaikutuksessaan sekä muodostaa kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan kuvauksia tai selostuksia ja hyödyntää aktiivisesti oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ella Hakala
Vastuuhenkilö

Ella Hakala

Ryhmät
  • 23TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija ääntää suomea jo hyvin. Hän rohkenee käyttää omantasoistaan suomea myös luokan ulkopuolella saadakseen informaation välitettyä. Hän osaa kertoa ympäristöstään ja kuvailla sitä. Hän kykenee viestimään sekä suullisesti että kirjallisesti arkisista asioista ja on motivoitunut hoitoalan kielen opiskeluun.

-Opiskelija ymmärtää yksinkertaista puhetta ja yksinkertaisia viestejä arkisista asioista. Lisäksi hän ymmärtää yksinkertaisia oman alansa tekstejä, joissa on tavanomaista sanastoa. -Opiskelija osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista.
-Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen toimijuuteen suomen kielellä erilaissa arjen tilanteissa. Hän on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen oppimisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella.

Sisältö (OJ)

-Kehitetään tekstilajitietoisuutta ammattialan teksteihin perehtymällä.
-Hyödynnetään kohdekielistä ympäristöä erilaisissa viestintätilanteissa.
-Kehitetään luku- ja kuuntelu- ja viestintästrategioita, esim. kiertoilmausten käyttöä.
-Jatketaan ammattisanastoon ja oman alan viestintätilanteisiin perehtymistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on vielä puutteellista ja rakenteissa on virheitä. Opiskelijalle tuottaa jonkin verran vaikeuksia käydä keskustelua suomeksi. Ääntämisessä on vielä korjattavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Kurssiin kuuluvat keskustelut luonnistuvat häneltä jo hyvin. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä ympäristöönsä ja tulevaan ammattiinsa liittyviä tekstejä. Ääntäminen sujuu hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia vuorovaikutuksessaan sekä muodostaa kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan kuvauksia tai selostuksia ja hyödyntää aktiivisesti oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 17.02.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maiju Paldán
  • Päivi Suominen-Tontti
Vastuuhenkilö

Maiju Paldán

Ryhmät
  • 22TOKASA
    Degree Programme in Nursing, TOKASA

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija ääntää suomea jo hyvin. Hän rohkenee käyttää omantasoistaan suomea myös luokan ulkopuolella saadakseen informaation välitettyä. Hän osaa kertoa ympäristöstään ja kuvailla sitä. Hän kykenee viestimään sekä suullisesti että kirjallisesti arkisista asioista ja on motivoitunut hoitoalan kielen opiskeluun.

-Opiskelija ymmärtää yksinkertaista puhetta ja yksinkertaisia viestejä arkisista asioista. Lisäksi hän ymmärtää yksinkertaisia oman alansa tekstejä, joissa on tavanomaista sanastoa. -Opiskelija osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista.
-Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen toimijuuteen suomen kielellä erilaissa arjen tilanteissa. Hän on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen oppimisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella.

Sisältö (OJ)

-Kehitetään tekstilajitietoisuutta ammattialan teksteihin perehtymällä.
-Hyödynnetään kohdekielistä ympäristöä erilaisissa viestintätilanteissa.
-Kehitetään luku- ja kuuntelu- ja viestintästrategioita, esim. kiertoilmausten käyttöä.
-Jatketaan ammattisanastoon ja oman alan viestintätilanteisiin perehtymistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on vielä puutteellista ja rakenteissa on virheitä. Opiskelijalle tuottaa jonkin verran vaikeuksia käydä keskustelua suomeksi. Ääntämisessä on vielä korjattavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Kurssiin kuuluvat keskustelut luonnistuvat häneltä jo hyvin. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä ympäristöönsä ja tulevaan ammattiinsa liittyviä tekstejä. Ääntäminen sujuu hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia vuorovaikutuksessaan sekä muodostaa kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan kuvauksia tai selostuksia ja hyödyntää aktiivisesti oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.

Aika ja paikka

Tapaamisaika ja -paikka vaihtuvat joka viikko. Tarkistathan kalenteristasi jokaisen kurssitapaamisen tiedot erikseen.

Suomen oppitunteja ei järjestetä hoitoharjoittelun aikana.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Loppukokeet pidetään 18.4. ja 19.4. Uusintakoe pidetään 2.5.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sinun täytyy osallistua kahteen loppukokeeseen, puhumisen kokeeseen ja kirjalliseen kokeeseen, ja saada kyseisistä kokeista hyväksytty arvosana. Säännöllinen tunneille osallistuminen on vahvasti suositeltavaa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu 22TOKASA-opiskelijoille. Otathan yhteyttä suomen kielen opintoneuvojaan Ella Hakalaan (ella.hakala@tuni.fi), jos haluat saada lisätietoa kurssivalikoimasta. Tällä kurssilla kieltä käytetään pääosin B1-tasolla.

***

Kurssilla on lähiopetusta, johon sisältyy paljon puhumis-, sanasto-, kielioppi- ja kirjoitusharjoituksia. Tavoitteena on käyttää suomea monipuolisilla, vuorovaikutteisilla menetelmillä ja integroida hoitoalan sisältöjä suomen kielen opiskeluun. Kurssiin sisältyy paljon myös itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaalit

Kurssilla käytetään opiskelumateriaalina opettajan jakamia tulosteita ja verkkomateriaaleja.

Sinun ei tarvitse hankkia oppikirjaa kurssilla, mutta jos haluat syventää opiskelua itsenäisellä opiskelulla, suosittelen ostamaan tai lainaamaan Mustosen, Sippolan ja Tuonosen kirjoittaman Hoidetaan suomeksi -kirjan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2-4 x 45 min. oppitunnit viikoittain + itsenäistä työskentelyä + koeajat

Sisällön jaksotus

Ei saatavilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei saatavilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei saatavilla.

Kansainvälisyys

Ei saatavilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ei saatavilla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei läpäise kurssia seuraavissa tapauksissa:

- Opiskelija ei osallistunut kaikkiin loppukokeisiin.
- Opiskelijan koesuoritus ei yltänyt kurssin minimitasolle (eli arvosanan 1-2 tasolle).

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 1-2, kun hän ei ole kyennyt saavuttamaan arvosanaa 3 tai enemmän loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia sujuvien, kokonaisten lauseiden muodostamisessa tai puheen ymmärtämisessä.

Arvosanan 1-2 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa perustaitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston ja yleisimpien lauserakenteiden hallintaa) ja kyetä välittämään viestinsä suomeksi, vaikka viestinnässä olisi vielä tyyliin, sujuvuuteen ja kielioppiin liittyviä puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 3-4, kun hän ei ole kyennyt saavuttamaan arvosanaa 5 loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia yksittäisten suomen kielen osa-alueiden (esim. ääntämisen, sanamuotojen tai lauserakenteiden) kanssa.

Arvosanan 3-4 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kyetä viestimään suomeksi ilman huomattavia vaikeuksia ja keskeytyksiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija saa arvosanan 5, kun hän on saavuttanut erinomaisen tason loppukokeessa. Opiskelija kykenee tuottamaan sujuvaa, ymmärrettävää ja asiaan liittyvää informaatiota sekä puhutulla että kirjallisella suomen kielellä.

Opiskelijalla osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kykenee lisäksi ymmärtämään suomenkielistä puhetta ja tekstiä ilman suurempia vaikeuksia. Koesuorituksen perusteella opiskelija kykenisi suoriutumaan tavallisimmista hoitoalan työtehtävistä nykyisellä kielitaidollaan.