Hoida suomeksi 1Laajuus (5 op)
Tunnus: 7Q00FT51
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ääntää suomea jo hyvin. Hän rohkenee käyttää omantasoistaan suomea myös luokan ulkopuolella saadakseen informaation välitettyä. Hän osaa kertoa ympäristöstään ja kuvailla sitä. Hän kykenee viestimään sekä suullisesti että kirjallisesti arkisista asioista ja on motivoitunut hoitoalan kielen opiskeluun.
-Opiskelija ymmärtää yksinkertaista puhetta ja yksinkertaisia viestejä arkisista asioista. Lisäksi hän ymmärtää yksinkertaisia oman alansa tekstejä, joissa on tavanomaista sanastoa. -Opiskelija osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista.
-Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen toimijuuteen suomen kielellä erilaissa arjen tilanteissa. Hän on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen oppimisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella.
Sisältö
-Kehitetään tekstilajitietoisuutta ammattialan teksteihin perehtymällä.
-Hyödynnetään kohdekielistä ympäristöä erilaisissa viestintätilanteissa.
-Kehitetään luku- ja kuuntelu- ja viestintästrategioita, esim. kiertoilmausten käyttöä.
-Jatketaan ammattisanastoon ja oman alan viestintätilanteisiin perehtymistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on vielä puutteellista ja rakenteissa on virheitä. Opiskelijalle tuottaa jonkin verran vaikeuksia käydä keskustelua suomeksi. Ääntämisessä on vielä korjattavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Kurssiin kuuluvat keskustelut luonnistuvat häneltä jo hyvin. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä ympäristöönsä ja tulevaan ammattiinsa liittyviä tekstejä. Ääntäminen sujuu hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia vuorovaikutuksessaan sekä muodostaa kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan kuvauksia tai selostuksia ja hyödyntää aktiivisesti oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Johanna Kangaspunta
- Virva Vasari
- Johanna Granlund
- Marita Mäki
- Nancy Kamau
Vastuuhenkilö
Virva Vasari
Ryhmät
-
24JSAILA1SAILA-Sairaanhoitajan laillistaminen Suomessa
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ääntää suomea jo hyvin. Hän rohkenee käyttää omantasoistaan suomea myös luokan ulkopuolella saadakseen informaation välitettyä. Hän osaa kertoa ympäristöstään ja kuvailla sitä. Hän kykenee viestimään sekä suullisesti että kirjallisesti arkisista asioista ja on motivoitunut hoitoalan kielen opiskeluun.
-Opiskelija ymmärtää yksinkertaista puhetta ja yksinkertaisia viestejä arkisista asioista. Lisäksi hän ymmärtää yksinkertaisia oman alansa tekstejä, joissa on tavanomaista sanastoa. -Opiskelija osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista.
-Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen toimijuuteen suomen kielellä erilaissa arjen tilanteissa. Hän on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen oppimisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella.
Sisältö (OJ)
-Kehitetään tekstilajitietoisuutta ammattialan teksteihin perehtymällä.
-Hyödynnetään kohdekielistä ympäristöä erilaisissa viestintätilanteissa.
-Kehitetään luku- ja kuuntelu- ja viestintästrategioita, esim. kiertoilmausten käyttöä.
-Jatketaan ammattisanastoon ja oman alan viestintätilanteisiin perehtymistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on vielä puutteellista ja rakenteissa on virheitä. Opiskelijalle tuottaa jonkin verran vaikeuksia käydä keskustelua suomeksi. Ääntämisessä on vielä korjattavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Kurssiin kuuluvat keskustelut luonnistuvat häneltä jo hyvin. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä ympäristöönsä ja tulevaan ammattiinsa liittyviä tekstejä. Ääntäminen sujuu hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia vuorovaikutuksessaan sekä muodostaa kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan kuvauksia tai selostuksia ja hyödyntää aktiivisesti oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
06.06.2023 - 30.11.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Opettaja
- Johanna Kangaspunta
- Päivi Suominen-Tontti
- Johanna Granlund
Vastuuhenkilö
Johanna Kangaspunta
Ryhmät
-
23JSASU1Sairaanhoitajaksi Suomessa, ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ääntää suomea jo hyvin. Hän rohkenee käyttää omantasoistaan suomea myös luokan ulkopuolella saadakseen informaation välitettyä. Hän osaa kertoa ympäristöstään ja kuvailla sitä. Hän kykenee viestimään sekä suullisesti että kirjallisesti arkisista asioista ja on motivoitunut hoitoalan kielen opiskeluun.
-Opiskelija ymmärtää yksinkertaista puhetta ja yksinkertaisia viestejä arkisista asioista. Lisäksi hän ymmärtää yksinkertaisia oman alansa tekstejä, joissa on tavanomaista sanastoa. -Opiskelija osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista.
-Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen toimijuuteen suomen kielellä erilaissa arjen tilanteissa. Hän on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen oppimisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella.
Sisältö (OJ)
-Kehitetään tekstilajitietoisuutta ammattialan teksteihin perehtymällä.
-Hyödynnetään kohdekielistä ympäristöä erilaisissa viestintätilanteissa.
-Kehitetään luku- ja kuuntelu- ja viestintästrategioita, esim. kiertoilmausten käyttöä.
-Jatketaan ammattisanastoon ja oman alan viestintätilanteisiin perehtymistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on vielä puutteellista ja rakenteissa on virheitä. Opiskelijalle tuottaa jonkin verran vaikeuksia käydä keskustelua suomeksi. Ääntämisessä on vielä korjattavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Kurssiin kuuluvat keskustelut luonnistuvat häneltä jo hyvin. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä ympäristöönsä ja tulevaan ammattiinsa liittyviä tekstejä. Ääntäminen sujuu hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia vuorovaikutuksessaan sekä muodostaa kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan kuvauksia tai selostuksia ja hyödyntää aktiivisesti oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ella Hakala
Vastuuhenkilö
Ella Hakala
Ryhmät
-
23TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ääntää suomea jo hyvin. Hän rohkenee käyttää omantasoistaan suomea myös luokan ulkopuolella saadakseen informaation välitettyä. Hän osaa kertoa ympäristöstään ja kuvailla sitä. Hän kykenee viestimään sekä suullisesti että kirjallisesti arkisista asioista ja on motivoitunut hoitoalan kielen opiskeluun.
-Opiskelija ymmärtää yksinkertaista puhetta ja yksinkertaisia viestejä arkisista asioista. Lisäksi hän ymmärtää yksinkertaisia oman alansa tekstejä, joissa on tavanomaista sanastoa. -Opiskelija osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista.
-Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen toimijuuteen suomen kielellä erilaissa arjen tilanteissa. Hän on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen oppimisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella.
Sisältö (OJ)
-Kehitetään tekstilajitietoisuutta ammattialan teksteihin perehtymällä.
-Hyödynnetään kohdekielistä ympäristöä erilaisissa viestintätilanteissa.
-Kehitetään luku- ja kuuntelu- ja viestintästrategioita, esim. kiertoilmausten käyttöä.
-Jatketaan ammattisanastoon ja oman alan viestintätilanteisiin perehtymistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on vielä puutteellista ja rakenteissa on virheitä. Opiskelijalle tuottaa jonkin verran vaikeuksia käydä keskustelua suomeksi. Ääntämisessä on vielä korjattavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Kurssiin kuuluvat keskustelut luonnistuvat häneltä jo hyvin. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä ympäristöönsä ja tulevaan ammattiinsa liittyviä tekstejä. Ääntäminen sujuu hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia vuorovaikutuksessaan sekä muodostaa kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan kuvauksia tai selostuksia ja hyödyntää aktiivisesti oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 17.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maiju Paldán
- Päivi Suominen-Tontti
Vastuuhenkilö
Maiju Paldán
Ryhmät
-
22TOKASADegree Programme in Nursing, TOKASA
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ääntää suomea jo hyvin. Hän rohkenee käyttää omantasoistaan suomea myös luokan ulkopuolella saadakseen informaation välitettyä. Hän osaa kertoa ympäristöstään ja kuvailla sitä. Hän kykenee viestimään sekä suullisesti että kirjallisesti arkisista asioista ja on motivoitunut hoitoalan kielen opiskeluun.
-Opiskelija ymmärtää yksinkertaista puhetta ja yksinkertaisia viestejä arkisista asioista. Lisäksi hän ymmärtää yksinkertaisia oman alansa tekstejä, joissa on tavanomaista sanastoa. -Opiskelija osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista.
-Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen toimijuuteen suomen kielellä erilaissa arjen tilanteissa. Hän on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen oppimisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella.
Sisältö (OJ)
-Kehitetään tekstilajitietoisuutta ammattialan teksteihin perehtymällä.
-Hyödynnetään kohdekielistä ympäristöä erilaisissa viestintätilanteissa.
-Kehitetään luku- ja kuuntelu- ja viestintästrategioita, esim. kiertoilmausten käyttöä.
-Jatketaan ammattisanastoon ja oman alan viestintätilanteisiin perehtymistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on vielä puutteellista ja rakenteissa on virheitä. Opiskelijalle tuottaa jonkin verran vaikeuksia käydä keskustelua suomeksi. Ääntämisessä on vielä korjattavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee kurssitehtävänsä aikataulun mukaan. Kurssiin kuuluvat keskustelut luonnistuvat häneltä jo hyvin. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä ympäristöönsä ja tulevaan ammattiinsa liittyviä tekstejä. Ääntäminen sujuu hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia vuorovaikutuksessaan sekä muodostaa kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan kuvauksia tai selostuksia ja hyödyntää aktiivisesti oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.
Aika ja paikka
Tapaamisaika ja -paikka vaihtuvat joka viikko. Tarkistathan kalenteristasi jokaisen kurssitapaamisen tiedot erikseen.
Suomen oppitunteja ei järjestetä hoitoharjoittelun aikana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Loppukokeet pidetään 18.4. ja 19.4. Uusintakoe pidetään 2.5.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sinun täytyy osallistua kahteen loppukokeeseen, puhumisen kokeeseen ja kirjalliseen kokeeseen, ja saada kyseisistä kokeista hyväksytty arvosana. Säännöllinen tunneille osallistuminen on vahvasti suositeltavaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu 22TOKASA-opiskelijoille. Otathan yhteyttä suomen kielen opintoneuvojaan Ella Hakalaan (ella.hakala@tuni.fi), jos haluat saada lisätietoa kurssivalikoimasta. Tällä kurssilla kieltä käytetään pääosin B1-tasolla.
***
Kurssilla on lähiopetusta, johon sisältyy paljon puhumis-, sanasto-, kielioppi- ja kirjoitusharjoituksia. Tavoitteena on käyttää suomea monipuolisilla, vuorovaikutteisilla menetelmillä ja integroida hoitoalan sisältöjä suomen kielen opiskeluun. Kurssiin sisältyy paljon myös itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaalit
Kurssilla käytetään opiskelumateriaalina opettajan jakamia tulosteita ja verkkomateriaaleja.
Sinun ei tarvitse hankkia oppikirjaa kurssilla, mutta jos haluat syventää opiskelua itsenäisellä opiskelulla, suosittelen ostamaan tai lainaamaan Mustosen, Sippolan ja Tuonosen kirjoittaman Hoidetaan suomeksi -kirjan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2-4 x 45 min. oppitunnit viikoittain + itsenäistä työskentelyä + koeajat
Sisällön jaksotus
Ei saatavilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei saatavilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei saatavilla.
Kansainvälisyys
Ei saatavilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei saatavilla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei läpäise kurssia seuraavissa tapauksissa:
- Opiskelija ei osallistunut kaikkiin loppukokeisiin.
- Opiskelijan koesuoritus ei yltänyt kurssin minimitasolle (eli arvosanan 1-2 tasolle).
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saa arvosanan 1-2, kun hän ei ole kyennyt saavuttamaan arvosanaa 3 tai enemmän loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia sujuvien, kokonaisten lauseiden muodostamisessa tai puheen ymmärtämisessä.
Arvosanan 1-2 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa perustaitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston ja yleisimpien lauserakenteiden hallintaa) ja kyetä välittämään viestinsä suomeksi, vaikka viestinnässä olisi vielä tyyliin, sujuvuuteen ja kielioppiin liittyviä puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saa arvosanan 3-4, kun hän ei ole kyennyt saavuttamaan arvosanaa 5 loppukokeessa. Opiskelijalla voi esimerkiksi olla vaikeuksia yksittäisten suomen kielen osa-alueiden (esim. ääntämisen, sanamuotojen tai lauserakenteiden) kanssa.
Arvosanan 3-4 tasolla opiskelijan tulee kuitenkin osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kyetä viestimään suomeksi ilman huomattavia vaikeuksia ja keskeytyksiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saa arvosanan 5, kun hän on saavuttanut erinomaisen tason loppukokeessa. Opiskelija kykenee tuottamaan sujuvaa, ymmärrettävää ja asiaan liittyvää informaatiota sekä puhutulla että kirjallisella suomen kielellä.
Opiskelijalla osoittaa vahvaa taitoa hoitosuomen käyttämisessä (eli esim. sanaston, yleisimpien lauserakenteiden ja passiivirakenteen hallintaa) ja kykenee lisäksi ymmärtämään suomenkielistä puhetta ja tekstiä ilman suurempia vaikeuksia. Koesuorituksen perusteella opiskelija kykenisi suoriutumaan tavallisimmista hoitoalan työtehtävistä nykyisellä kielitaidollaan.