Yhteiskehittäminen living labissaLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00FW18
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää globaalien koko ihmiskuntaa koskevien ongelmien merkityksen restonomin toimialalla sekä kehittämis- ja innovaatiotoiminnan roolin niiden ratkaisemisessa
- soveltaa alan olemassa olevaa tietoa ja osallistavia yhteiskehittämisen menetelmiä
- osaa fasilitoida ja johtaa kehittämisprosessia
- osaa työskennellä projektissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa
- etsii asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
- ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa
Sisältö
MIKSI on tärkeää osallistaa eri toimijoita kehittämis- ja innovaatioprosesseissa?
MITÄ yhteiskehittäminen edellyttää suunnitteluprosessin eri vaiheissa?
MITEN työskennellään projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä kehittämis- ja innovaatiotoimintaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hän tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Hän toimii ryhmässä yhteistyössä vastuullisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija kykenee ratkaisemaan tiimin kanssa yhteistyössä eteen tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia.
Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja suunnittelee toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi. Opiskelija ottaa vastuuta fasilitoinnista.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa erilaisissa monialaisissa tilanteissa.
Opiskelija toimii yhteisöllisesti tiedonrakentamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee ratkaisemaan eteen tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia ja osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissakin tilanteissa.
Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja organisoi toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.
Opiskelija fasilitoi kehittämisprosessia osallistaen ja motivoiden eri toimijoita.
Opiskelija ajattelee luovasti ja näkee vaihtoehtoisia ratkaisukeskeisiä tapoja toimia erilaisissa monialaista yhteiskehittämistä edellyttävissä tilanteissa.
Opiskelija toimii yhteisöllisesti tiedonrakentamisessa ja ymmärtää tiedon jakamisen merkityksen oman osaamisen edistämisessä.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Sanna Luoto
Vastuuhenkilö
Tuija Ylä-Viteli
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- ymmärtää globaalien koko ihmiskuntaa koskevien ongelmien merkityksen restonomin toimialalla sekä kehittämis- ja innovaatiotoiminnan roolin niiden ratkaisemisessa
- soveltaa alan olemassa olevaa tietoa ja osallistavia yhteiskehittämisen menetelmiä
- osaa fasilitoida ja johtaa kehittämisprosessia
- osaa työskennellä projektissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa
- etsii asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
- ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa
Sisältö (OJ)
MIKSI on tärkeää osallistaa eri toimijoita kehittämis- ja innovaatioprosesseissa?
MITÄ yhteiskehittäminen edellyttää suunnitteluprosessin eri vaiheissa?
MITEN työskennellään projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä kehittämis- ja innovaatiotoimintaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hän tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Hän toimii ryhmässä yhteistyössä vastuullisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija kykenee ratkaisemaan tiimin kanssa yhteistyössä eteen tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia.
Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja suunnittelee toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi. Opiskelija ottaa vastuuta fasilitoinnista.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa erilaisissa monialaisissa tilanteissa.
Opiskelija toimii yhteisöllisesti tiedonrakentamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija kykenee ratkaisemaan eteen tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia ja osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissakin tilanteissa.
Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja organisoi toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.
Opiskelija fasilitoi kehittämisprosessia osallistaen ja motivoiden eri toimijoita.
Opiskelija ajattelee luovasti ja näkee vaihtoehtoisia ratkaisukeskeisiä tapoja toimia erilaisissa monialaista yhteiskehittämistä edellyttävissä tilanteissa.
Opiskelija toimii yhteisöllisesti tiedonrakentamisessa ja ymmärtää tiedon jakamisen merkityksen oman osaamisen edistämisessä.
Aika ja paikka
Lähiopetus TAMK Pääkampuksella. Lisäksi mahdolliset verkkotapaamiset ja tilaisuudet toimeksiantajan osoittamassa paikassa.
Opintojakso toteutetaan III-periodissa
tiistaisin klo 11.30-14.00
keskiviikkoisin klo 11.30-14.00
On mahdollista, että esim. työpajatyöskentely ajoittuu lukujärjestyspaikan ulkopuolelle toimeksiantajan tarpeesta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientoivat alustukset
Itsenäinen tiedonhaku ja yhteisöllinen tiedon rakentaminen
Työpajan fasilitointi ja tulosten käsittely tiimiprojektina
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisestasi riippuen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 2.12. ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työpajatyöskentelyn fasilitointi ja tulosten raportointi toimeksiantajalle.
Kansainvälisyys
Tarkentuu opintojakson alkaessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelman 3. vuosikurssin kevään Tulevaisuuden tekijät 15 op. kokonaisuutta.