Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskehittäminen living labissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00FW18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 23.02.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tuija Ylä-Viteli
  • Sanna Luoto

Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät

  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- ymmärtää globaalien koko ihmiskuntaa koskevien ongelmien merkityksen restonomin toimialalla sekä kehittämis- ja innovaatiotoiminnan roolin niiden ratkaisemisessa
- soveltaa alan olemassa olevaa tietoa ja osallistavia yhteiskehittämisen menetelmiä
- osaa fasilitoida ja johtaa kehittämisprosessia
- osaa työskennellä projektissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa
- etsii asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
- ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa

Sisältö (OJ)

MIKSI on tärkeää osallistaa eri toimijoita kehittämis- ja innovaatioprosesseissa?
MITÄ yhteiskehittäminen edellyttää suunnitteluprosessin eri vaiheissa?
MITEN työskennellään projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä kehittämis- ja innovaatiotoimintaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hän tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Hän toimii ryhmässä yhteistyössä vastuullisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija kykenee ratkaisemaan tiimin kanssa yhteistyössä eteen tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia.
Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja suunnittelee toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi. Opiskelija ottaa vastuuta fasilitoinnista.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa erilaisissa monialaisissa tilanteissa.
Opiskelija toimii yhteisöllisesti tiedonrakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija kykenee ratkaisemaan eteen tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia ja osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissakin tilanteissa.
Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja organisoi toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.
Opiskelija fasilitoi kehittämisprosessia osallistaen ja motivoiden eri toimijoita.
Opiskelija ajattelee luovasti ja näkee vaihtoehtoisia ratkaisukeskeisiä tapoja toimia erilaisissa monialaista yhteiskehittämistä edellyttävissä tilanteissa.
Opiskelija toimii yhteisöllisesti tiedonrakentamisessa ja ymmärtää tiedon jakamisen merkityksen oman osaamisen edistämisessä.

Aika ja paikka

Lähiopetus TAMK Pääkampuksella, osa opetuksesta verkon välityksellä. Lisäksi verkkotapaamisia ja tapahtumatilaisuus toimeksiantajan osoittamassa paikassa.

Opintojakso toteutetaan III-periodissa
tiistaisin klo 11.30-14.00
keskiviikkoisin klo 11.30-14.00

Tapahtuman työpajatilaisuus ajoittuu lukujärjestyspaikan ulkopuolelle toimeksiantajan tarpeesta.
Tapahtumatilaisuus ti 28.1., aikavaraus noin, klo 16.00-22.00.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Opintojakson arviointiin vaikuttavat yksilö- ja tiimitehtävät:
Ennakkotehtävä 10% (arviointi 0-5), 12.12.2024-6.1.2025
Tapahtumatoteutuksen suunnitelma-tehtävä (tiimi) 40% (arviointi 0-5), palautus 15.1.
Reflektio tehtävä (yksilö) 10% (arviointi 0-5), palautus 5.2.
Kumppanuuspöytä-prototyyppi (tiimi) 40% (arviointi 0-5), palautus 13.2.

Opintojakson arvioinnin jakautuminen vahvistetaan opintojakson aloituskerralla 7.1.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientoivat alustukset
Itsenäinen tiedonhaku ja yhteisöllinen tiedon rakentaminen
Tapahtuman työpajan suunnittelu ja fasilitointi ja tulosten käsittely tiimiprojektina

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisestasi riippuen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 2.12. ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tapahtumatilaisuuden työpajatyöskentelyn suunnittelu ja fasilitointi sekä tulosten raportointi toimeksiantajalle.
Kumppanuuspöytä -prototyypin kehitystyö toimeksiantajalle.

Vesa Vuorinen, TKI-asiantuntija.
Hanna-Greta Puurtinen, TKI-asiantuntija

Kansainvälisyys

Tarkentuu opintojakson alkaessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on osa Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelman 3. vuosikurssin kevään Tulevaisuuden tekijät 15 op. kokonaisuutta.

Opintojakson aloitus 7.1.2025 klo 11.30-14.00, verkkotapaaminen, Zoom. Zoom-linkki saatavilla opintojakson Moodlessa.

Opintojaksoon kuuluu ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä Moodlessa saatavilla 12.12.2024 alkaen ja palautus 6.1.2025 mennessä.

Muista ilmoittatua opintojaksolle Pakissa. Moodleen pääset, jos olet ilmoittautunut opntojaksolle ja sinut on hyväksytty opiskelijaksi.