SkenaariotLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00FW17
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
− ymmärtää ennakoinnin merkityksen toimialalla.
− tunnistaa ja osaa jäsentää alan toimintaympäristöön liittyviä muutosvoimia ja systeemisiä viheliäisiä ongelmia, sekä niiden keskinäisiä riippuvuuksia.
− ymmärtää miksi planetaaristen reunaehtojen ylittymiseen ja siten ruokamurrokseen, kuluttamisen murrokseen ja työn murrokseen on välttämätöntä sopeutua.
− osaa kuvailla ja soveltaa erilaisia menetelmiä ja tuottaa vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia, kehityspolkuja ja tarkoituksenmukaisia skenaarioita.
− tunnistaa toimintaympäristön murrokseen sopeutumisen keinoja ja tuntee vastuunsa toimijana palveluliiketoiminnan alalla.
Sisältö
MIKSI tulevaisuusajattelua, ennakointia ja tulevaisuuden tekoja tarvitaan restonomin toimialalla?
MITÄ skenaariotyöskentely on ja miten skenaariotyöskentelyä voidaan toteuttaa toimialan ilmiöiden, heikkojen signaalien, trendien ja megatrendien ennakoinnissa?
MITEN tulevaisuustietoa voidaan hyödyntää toimintaympäristön murrokseen sopeutumisessa ja vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN hyödynnän kertynyttä osaamistani ja rakennan tulevaisuuden urapolkuani?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa ja nimeää tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin keskeisiä käsitteitä ja osa-alueita.
Opiskelija tunnistaa tulevaisuusajatteluun liittyvää teoriaa ja tietoa.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä skenaariotyöskentelyssä ja ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Hän tunnistaa omaa osaamistaan ja osaa viestiä siitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija jäsentää tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin osa-alueet ja osaa yhdistää ne kokonaisuudeksi. Hän määrittelee aihepiiriin liittyvät käsitteet.
Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää tulevaisuussuuntautunutta tietoa ja teoriaa.
Opiskelija osaa skenaariotyöskentelyn prosessin ja osaa tuottaa tarkoituksenmukaisia skenaarioita.
Opiskelija tunnistaa ruokajärjestelmän viheliäisiä ongelmia ja niiden merkityksen alan tulevaisuudelle
Opiskelija toimii vastuullisesti, sekä tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa hyödyntää omaa osaamistaan tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin merkityksen vastuullisen liiketoiminnan strategisen johtamisen kokonaisuudessa.
Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tulevaisuussuuntautunutta tietoperustaa ja perehtyä siihen monipuolisesti.
Opiskelija ymmärtää skenaariotyöskentelyn prosessin. Opiskelija kykenee soveltamaan tulevaisuustietoa skenaariotyöskentelyssä ja osaa tuottaa kiinnostavia skenaarioita.
Opiskelija pystyy arvioimaan ja kommentoimaan tulevaisuuden kannalta tärkeitä oman alan kehitystrendejä.
Opiskelija kykenee analysoimaan ruokajärjestelmän viheliäisiä ongelmia, suhteuttamaan niitä oman alan tulevaisuusskenaarioihin ja toimimaan proaktiivisesti kestävyysmurroksessa.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen. Opiskelija osaa hyödyntää ja markkinoida omaa osaamistaan.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 26.02.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 55
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Ylä-Viteli
- Mika Boedeker
Vastuuhenkilö
Tuija Ylä-Viteli
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
− ymmärtää ennakoinnin merkityksen toimialalla.
− tunnistaa ja osaa jäsentää alan toimintaympäristöön liittyviä muutosvoimia ja systeemisiä viheliäisiä ongelmia, sekä niiden keskinäisiä riippuvuuksia.
− ymmärtää miksi planetaaristen reunaehtojen ylittymiseen ja siten ruokamurrokseen, kuluttamisen murrokseen ja työn murrokseen on välttämätöntä sopeutua.
− osaa kuvailla ja soveltaa erilaisia menetelmiä ja tuottaa vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia, kehityspolkuja ja tarkoituksenmukaisia skenaarioita.
− tunnistaa toimintaympäristön murrokseen sopeutumisen keinoja ja tuntee vastuunsa toimijana palveluliiketoiminnan alalla.
Sisältö (OJ)
MIKSI tulevaisuusajattelua, ennakointia ja tulevaisuuden tekoja tarvitaan restonomin toimialalla?
MITÄ skenaariotyöskentely on ja miten skenaariotyöskentelyä voidaan toteuttaa toimialan ilmiöiden, heikkojen signaalien, trendien ja megatrendien ennakoinnissa?
MITEN tulevaisuustietoa voidaan hyödyntää toimintaympäristön murrokseen sopeutumisessa ja vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN hyödynnän kertynyttä osaamistani ja rakennan tulevaisuuden urapolkuani?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa ja nimeää tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin keskeisiä käsitteitä ja osa-alueita.
Opiskelija tunnistaa tulevaisuusajatteluun liittyvää teoriaa ja tietoa.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä skenaariotyöskentelyssä ja ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Hän tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Hän tunnistaa omaa osaamistaan ja osaa viestiä siitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija jäsentää tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin osa-alueet ja osaa yhdistää ne kokonaisuudeksi. Hän määrittelee aihepiiriin liittyvät käsitteet.
Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää tulevaisuussuuntautunutta tietoa ja teoriaa.
Opiskelija osaa skenaariotyöskentelyn prosessin ja osaa tuottaa tarkoituksenmukaisia skenaarioita.
Opiskelija tunnistaa ruokajärjestelmän viheliäisiä ongelmia ja niiden merkityksen alan tulevaisuudelle
Opiskelija toimii vastuullisesti, sekä tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa hyödyntää omaa osaamistaan tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin merkityksen vastuullisen liiketoiminnan strategisen johtamisen kokonaisuudessa.
Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tulevaisuussuuntautunutta tietoperustaa ja perehtyä siihen monipuolisesti.
Opiskelija ymmärtää skenaariotyöskentelyn prosessin. Opiskelija kykenee soveltamaan tulevaisuustietoa skenaariotyöskentelyssä ja osaa tuottaa kiinnostavia skenaarioita.
Opiskelija pystyy arvioimaan ja kommentoimaan tulevaisuuden kannalta tärkeitä oman alan kehitystrendejä.
Opiskelija kykenee analysoimaan ruokajärjestelmän viheliäisiä ongelmia, suhteuttamaan niitä oman alan tulevaisuusskenaarioihin ja toimimaan proaktiivisesti kestävyysmurroksessa.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen. Opiskelija osaa hyödyntää ja markkinoida omaa osaamistaan.
Aika ja paikka
Yhteiset tapaamiset Zoomin välityksellä ovat 7.1.2025-19.2.2025 välillä tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 8.00-10.30. Tarkempi aikataulu esitetään opintojakson aloituskerralla (on myös itsenäisen työskentelyn kertoja).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötesti Moodlessa 19.2. - 26.2.2025 välillä. Opiskelija voi valita testin suorittamisen ajankohdan. Testiä ei voi uusia. Testistä saatu pistemäärä vaikuttaa opintojakson arvosanaa kerryttävästi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustehtävistä kertyy pisteitä, jotka kerryttävät arvosanaa.
Yksilötesti Moodlessa, joka kerryttää arvosanaa. Testi mahdollista tehdä 19.2. - 26.2.2025 välisenä aikana.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus on verkkototeutus etänä Zoomin välityksellä (online).
Opetusmenetelminä ovat opettajien menetelmäkohtaiset ja toimintaympäristöön liittyvät tiivistetyt luennot, jonka jälkeen tehdään aiheeseen littyviä harjoituksia.
Opintojaksolla on arviointia kerryttäviä yksilöharjoituksia, pienryhmäharjoituksia ja yksilötesti Moodlessa.
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali ja lähdemateriaalivinkit saatavilla Moodlessa, Moodle avataan 7.1.2025.
Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku,
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h opiskelijan työtä
5 op = 135 h
Ajankäyttö muodostuu yhteisistä opetuskerroista Zoomissa, opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (yksilöharjoitukset, ryhmäharjoitukset, materiaalin perehtyminen ja itsenäinen tiedonhaku, testiin valmistautuminen, testin suoritus)
Sisällön jaksotus
Verkkototeutus (online), yhteiset tapaamiset Zoomissa tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 8.00-10.30 aloituskerralla 7.1. annetun tarkemman toteutusaikataulun mukaan.
Opintojakson aloitus 7.1. 2025 klo 8.00-10.30, Zoomissa. Zoom-linkki saatavilla opintojakson Moodlessa 7.1.
Opiskelijalla on läsnäolovelvoite opintojakson aloituskerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 2.12. ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Case-tyyppinen valinta kohdeyritykseksi / toimintaympäristöksi, johon harjoitukset kohdennetaan. Ei toimeksiantoa yritykseltä.
Lisätietoja opiskelijoille
Verkkototeutus (online), yhteiset tapaamiset Zoomissa tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 8.00-10.30 aloituskerralla 7.1. annetun tarkemman toteutusaikataulun mukaan.
Opintojakson aloitus 7.1. 2025 klo 8.00-10.30, Zoomissa. Zoom-linkki saatavilla opintojakson Moodlessa 7.1.
Opiskelijalla on läsnäolovelvoite opintojakson aloituskerralla.
***
Opintojakso on osa Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelman 3. vuosikurssin kevään Tulevaisuuden tekijät 15 op. kokonaisuutta.