Innovative Product and Service LandscapeLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00FW09
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- tuntee palvelukonseptoinnin sekä tuotekehitys- ja innovaatioprosessin vaiheet
- tuntee osallistavia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja projektityökaluja
- soveltaa menetelmiä ja työkaluja käytännössä living lab -ympäristössä
- kehittää moniaistista palvelumaisemaa osana tuote- tai palvelukonseptia yhteistyössä asiakkaiden ja eri alojen toimijoiden kanssa
- ymmärtää ja huomioi kansainvälisiä ruoka-, juoma- ja tapakulttuureja
- seuraa ja soveltaa alan uusinta tietoa ottaessaan käyttöön uusia raaka-aineita ja tuotantotapoja
- ymmärtää ruokajärjestelmän kestävyyshaasteita ja niiden keskinäisiä riippuvuuksia
- pyrkii kehittämisessä kohti vastuullisia ja hyvinvointia tukevia ratkaisuja
Sisältö
MITÄ tuotekehitysprosessi, palvelukonseptointi ja palvelumaiseman kehittäminen tarkoittavat?
MIKSI ruokajärjestelmän kestävyyshaasteet edellyttävät palvelualoilta innovatiivisuutta, kokeilukulttuuria ja ketterää kehittämistä?
MITEN ruokatuotteita, palveluja ja palvelumaisemaa kehitetään innovatiivisesti asiakkaan tarpeet ja vastuullisuusnäkökohdat huomioiden?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa tuotekehitys- ja innovaatioprosessin sekä palvelukonseptoinnin käsitteitä ja vaiheita. Opiskelija osaa kuvata moniaistisen palvelumaiseman.
Opiskelija osaa kehittää tuotteita, palvelua ja palvelumaisemaa ohjatusti rajatun kokonaisuuden osalta.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija jäsentää innovaatio-, tuotekehitys- ja palvelukonseptoinnin prosesseja kokonaisuuksien kautta.
Opiskelija osaa hyödyntää moniaistisuutta palvelumaiseman kehittämisessä.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija kehittää tuotteita, palvelua ja palvelumaisemaa aihealueen tietoon perustuen kestävän ruokajärjestelmän edistämiseksi.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä, ja tarkastella toimintaa lähiyhteisö näkökulmasta.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää innovaatio-, tuotekehitys- ja palvelukonseptoinnin prosesseja toisiinsa liittyvinä ilmiöinä ja osaa soveltaa niitä kestävän ruokajärjestelmän edistämiseksi.
Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia osallistavia menetelmiä.
Opiskelija osaa etsiä ja analysoida aihealueeseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä kestävien ratkaisu- ja toimintamallien etsimiseen ja kehittämiseen.
Opiskelija fasilitoi innovaatioprosessia, ja yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia. Hän kykenee ottamaan vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.