Innovative Product and Service Landscape (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00FW09-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 06.03.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pilvi Torvinen
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tuntee palvelukonseptoinnin sekä tuotekehitys- ja innovaatioprosessin vaiheet
- tuntee osallistavia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja projektityökaluja
- soveltaa menetelmiä ja työkaluja käytännössä living lab -ympäristössä
- kehittää moniaistista palvelumaisemaa osana tuote- tai palvelukonseptia yhteistyössä asiakkaiden ja eri alojen toimijoiden kanssa
- ymmärtää ja huomioi kansainvälisiä ruoka-, juoma- ja tapakulttuureja
- seuraa ja soveltaa alan uusinta tietoa ottaessaan käyttöön uusia raaka-aineita ja tuotantotapoja
- ymmärtää ruokajärjestelmän kestävyyshaasteita ja niiden keskinäisiä riippuvuuksia
- pyrkii kehittämisessä kohti vastuullisia ja hyvinvointia tukevia ratkaisuja
Sisältö (OJ)
MITÄ tuotekehitysprosessi, palvelukonseptointi ja palvelumaiseman kehittäminen tarkoittavat?
MIKSI ruokajärjestelmän kestävyyshaasteet edellyttävät palvelualoilta innovatiivisuutta, kokeilukulttuuria ja ketterää kehittämistä?
MITEN ruokatuotteita, palveluja ja palvelumaisemaa kehitetään innovatiivisesti asiakkaan tarpeet ja vastuullisuusnäkökohdat huomioiden?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa tuotekehitys- ja innovaatioprosessin sekä palvelukonseptoinnin käsitteitä ja vaiheita. Opiskelija osaa kuvata moniaistisen palvelumaiseman.
Opiskelija osaa kehittää tuotteita, palvelua ja palvelumaisemaa ohjatusti rajatun kokonaisuuden osalta.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija jäsentää innovaatio-, tuotekehitys- ja palvelukonseptoinnin prosesseja kokonaisuuksien kautta.
Opiskelija osaa hyödyntää moniaistisuutta palvelumaiseman kehittämisessä.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija kehittää tuotteita, palvelua ja palvelumaisemaa aihealueen tietoon perustuen kestävän ruokajärjestelmän edistämiseksi.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä, ja tarkastella toimintaa lähiyhteisö näkökulmasta.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää innovaatio-, tuotekehitys- ja palvelukonseptoinnin prosesseja toisiinsa liittyvinä ilmiöinä ja osaa soveltaa niitä kestävän ruokajärjestelmän edistämiseksi.
Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia osallistavia menetelmiä.
Opiskelija osaa etsiä ja analysoida aihealueeseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä kestävien ratkaisu- ja toimintamallien etsimiseen ja kehittämiseen.
Opiskelija fasilitoi innovaatioprosessia, ja yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia. Hän kykenee ottamaan vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Aloitus 13.1.2025 kello 9.00 Catering Studio
Maanantaisin 13.1-17.2.2025 kello 9.00-15.00
17.2. toteutetaan tapahtuma, joten aikataulu voi muuttua.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Osallistuminen kontaktiopetukseen
- Osallistuminen tapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja loppureflektointiin - Suoritus ja arvio 0-5
-Essee - arvio 0-5
-harjoitukset tuntitehtävät ja kotitehtävät - arvio hyväksytty / täydennettävä
-itsearvio, oman osaamisen analysointi ja kehittäminen- arvio hyväksytty / täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja vierailijaluennoitsijat
Yksilötehtävät ja tiimitehtävät
Tapahtuman järjestäminen
Oppimateriaalit
Tarkentuu ja tarkemmat tiedot löytyvät Moodlesta. Moodle avataan viimeistään kurssin aloituskerralla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä
Kurssi koostuu kontaktiopetuksesta ja itsenäisestä työstä yksin, pareittain ja tiimeissä.
Sisällön jaksotus
-kurssin toteutuspäivät periodissa 3.
13.1-17.2.maanantaisin kello 9-16 välisenä aikana.
Kurssi päättyy 17.2. Catering Studiolla järjestettävään tapahtumaan.
Tapahtuman sisältö ja aikataulu tarkentuu kurssin aikana.
Kurssin tarkempi aikataulu ja teemat on nähtävissä moodlessa kurssin alkamisen aikoihin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti - ja tapahtumassa mukana työelämän yhteistyökumppaneita.
Kansainvälisyys
Projekteissa - ja tapahtumassa voi olla kansainvälisyyttä osallistujien ja kielen suhteen.
Opetusmateriaali mahdollisesti vieraskielistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- tuntee palvelukonseptoinnin sekä tuotekehitys- ja innovaatioprosessin vaiheet
- tuntee osallistavia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja projektityökaluja
- soveltaa menetelmiä ja työkaluja käytännössä living lab -ympäristössä
- kehittää moniaistista palvelumaisemaa osana tuote- tai palvelukonseptia yhteistyössä asiakkaiden ja eri alojen toimijoiden kanssa
- ymmärtää ja huomioi kansainvälisiä ruoka-, juoma- ja tapakulttuureja
- seuraa ja soveltaa alan uusinta tietoa ottaessaan käyttöön uusia raaka-aineita ja tuotantotapoja
- ymmärtää ruokajärjestelmän kestävyyshaasteita ja niiden keskinäisiä riippuvuuksia
- pyrkii kehittämisessä kohti vastuullisia ja hyvinvointia tukevia ratkaisuja
Sisältö
MITÄ tuotekehitysprosessi, palvelukonseptointi ja palvelumaiseman kehittäminen tarkoittavat?
MIKSI ruokajärjestelmän kestävyyshaasteet edellyttävät palvelualoilta innovatiivisuutta, kokeilukulttuuria ja ketterää kehittämistä?
MITEN ruokatuotteita, palveluja ja palvelumaisemaa kehitetään innovatiivisesti asiakkaan tarpeet ja vastuullisuusnäkökohdat huomioiden?