Event Eating DesignLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00FW08
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa kuvata tapahtumaprosessin kokonaisuutena
- osaa selittää onnistuneen tapahtuman osa-alueet ja jäsentää onnistuneen tapahtumatarjoilukokonaisuuden ja siihen liittyvät prosessit
- osaa suunnitella ja toteuttaa ruokatapahtuman asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
- osaa arvioida tapahtuman vaikutuksia ja vaikuttavuutta
hallitsee projektityöskentelyn tiimin jäsenenä, omassa roolissaan ja sidosryhmien kesken
- vahvistaa työntekijäkokemusta kannustamalla tiimiä ja antamalla rakentavaa palautetta
Sisältö
MITÄ tapahtuma ja tapahtumatarjoilukokonaisuus tarkoittavat?
MITEN asiakaslähtöisyys, vastuullisuus ja yhteistyö sidosryhmien kesken huomioidaan tapahtumassa?
MITEN tapahtuma suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan sen toteutus ja tulokset?
MITEN tarinallistamista ja elämyksellisyyttä voidaan hyödyntää tapahtumissa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä tapahtumatuotantoon ja tapahtumatarjoiluun liittyvät keskeiset ilmiöt ja käsitteet.
Opiskelija suoriutuu annetuista tapahtumatuotantoon liittyvistä tehtävistä ohjatusti. Hän tuntee erilaisia menettelytapoja tapahtumajärjestämisessä.
Opiskelija osaa toimia tapahtumatiimin jäsenenä ja johtaa itseään.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa jäsentää tapahtuma- tai tilaustarjoiluprosessin kokonaisuuden.
Opiskelija osaa tapahtuma-ammattilaisena suunnitella ja toteuttaa tiimin kanssa yhteistyössä vastuullisen tapahtuman ja arvioida sen onnistumista.
Opiskelija hyödyntää tarinallisuutta ja elämyksellisyyttä.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelyvalinnan perustellen.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää tapahtuma-alaan ja tapahtumatarjoiluprosessiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa.
Opiskelija osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisumalleja perustellen sekä suunnitella ja toteuttaa vastuullisen tapahtuman. Opiskelija osaa yhdistellä erilaisia ratkaisutapoja luovasti tai luoda uusia.
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tapahtuman onnistumista, sekä omaa ja muiden toimintaa.
Opiskelija osaa luovasti hyödyntää tarinallisuutta ja elämyksellisyyttä tapahtuman tai tilaisuuden kokonaisuudessa.
Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti eri sidosryhmien kokonaishyötyä ajatellen.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Ilmoittautumisaika
06.06.2024 - 11.10.2024
Ajoitus
24.10.2024 - 12.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Arja Luiro
- Riitta Brännare
Vastuuhenkilö
Arja Luiro
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa kuvata tapahtumaprosessin kokonaisuutena
- osaa selittää onnistuneen tapahtuman osa-alueet ja jäsentää onnistuneen tapahtumatarjoilukokonaisuuden ja siihen liittyvät prosessit
- osaa suunnitella ja toteuttaa ruokatapahtuman asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
- osaa arvioida tapahtuman vaikutuksia ja vaikuttavuutta
hallitsee projektityöskentelyn tiimin jäsenenä, omassa roolissaan ja sidosryhmien kesken
- vahvistaa työntekijäkokemusta kannustamalla tiimiä ja antamalla rakentavaa palautetta
Sisältö (OJ)
MITÄ tapahtuma ja tapahtumatarjoilukokonaisuus tarkoittavat?
MITEN asiakaslähtöisyys, vastuullisuus ja yhteistyö sidosryhmien kesken huomioidaan tapahtumassa?
MITEN tapahtuma suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan sen toteutus ja tulokset?
MITEN tarinallistamista ja elämyksellisyyttä voidaan hyödyntää tapahtumissa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä tapahtumatuotantoon ja tapahtumatarjoiluun liittyvät keskeiset ilmiöt ja käsitteet.
Opiskelija suoriutuu annetuista tapahtumatuotantoon liittyvistä tehtävistä ohjatusti. Hän tuntee erilaisia menettelytapoja tapahtumajärjestämisessä.
Opiskelija osaa toimia tapahtumatiimin jäsenenä ja johtaa itseään.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa jäsentää tapahtuma- tai tilaustarjoiluprosessin kokonaisuuden.
Opiskelija osaa tapahtuma-ammattilaisena suunnitella ja toteuttaa tiimin kanssa yhteistyössä vastuullisen tapahtuman ja arvioida sen onnistumista.
Opiskelija hyödyntää tarinallisuutta ja elämyksellisyyttä.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelyvalinnan perustellen.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa selittää tapahtuma-alaan ja tapahtumatarjoiluprosessiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa.
Opiskelija osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisumalleja perustellen sekä suunnitella ja toteuttaa vastuullisen tapahtuman. Opiskelija osaa yhdistellä erilaisia ratkaisutapoja luovasti tai luoda uusia.
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tapahtuman onnistumista, sekä omaa ja muiden toimintaa.
Opiskelija osaa luovasti hyödyntää tarinallisuutta ja elämyksellisyyttä tapahtuman tai tilaisuuden kokonaisuudessa.
Opiskelija osaa toimia vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti eri sidosryhmien kokonaishyötyä ajatellen.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Aika ja paikka
Tapahtumien toteutukset Catering Studiossa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullinen paritentti .12.2024
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tapahtumien suunnittelu, johtaminen/toteuttaminen, arviointi (tiimi, 40 %, 0—5)
Ammatillinen osallistuminen (yksilö, 30 %, 0—5)
Itse- ja vertaisarviointi koko ryhmästä (yksilö, 10 %, 0—5)
Paritentti (työpari, 20 %, 0—5)
Arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin. Lisäksi ammatillisen osallistumisen osalta on omat tarkemmat kriteerit, jotka löytyvät opintojakson Moodlesta. Samoja kriteerejä voi hyödyntää itse- ja vertaisarvioinnin tukena.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, työpajat
Tiimitehtävät
Tapahtumajärjestäminen
Paritentti
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistetta, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella ennakko-osaamisestasi riippuen.
Lähiopetusta on 46 h ja itsenäistä työskentelyä 89 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakson lähitunnit pidetään seuraavasti.
Torstai 24.10. klo 9-15
Torstai 31.10. klo 9-20 iltatilaisuus, porrastetut työajat, 6 h per hlö
Torstai 7.11. klo 9-20 iltatilaisuus, porrastetut työajat, 6 h per hlö
Torstai 14.11. klo 8-16
Torstai 21.11. klo 8-16
Torstai 28.11. klo 8-17
Torstai 5.12. klo 9-12
HUOM! Aikatauluun saattaa tulla muutoksia, joista tiedotetaan viimeistään opintojakson aloituksessa!
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tapahtumat ovat eri sidosryhmien toimeksiantoja. Yhteistyötä tehdään Pirkanmaan opojen, Digikeittiö-hankkeen, AhlmanEdun, Mara-alan veto- ja pitovoimatyöryhmän sekä alan yritysten kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla järjestetään tapahtumia, joiden kokonaisvaltaisessa suunnittelussa, toteutuksessa/johtamisessa ja arvioinnissa vahvistetaan esihenkilövalmiuksia. Tapahtuman järjestämisen -prosessin haltuun ottamisen ohella painotetaan tarinallistamista ja ohjaustaitoja. Tarinallistamisesta pidetään Tarinakone Oy:n pitämä sparraustyöpaja opintojakson aloituskerralla.