Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen palvelutuoteketjun logistiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00FW06

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija: 
− tunnistaa tietojohtamisen viitekehyksestä logistisen prosessin kokonaisuuden (tieto-, materiaali-, raha- ja kierrätysvirrat) restonomin toimintaympäristössä
− osaa valita ostosopimuskumppanin kestävästi ja läpinäkyvästi vastuullisia paikallisia toimijoita suosien
− ymmärtää päivittäisen operatiivisen ostamisen prosessin osana liiketoiminnan kannattavuutta.
− osaa hyödyntää digitalisaation ja yhteistyöverkostojen mahdollisuuksia liiketoiminnan johtamisessa, suunnittelussa ja toteuttamisessa
− osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen

Sisältö

MITÄ tiedolla johtaminen ja logistinen prosessi tarkoittavat?
MIKSI vastuullisuus ja yhteistyö on tärkeää palvelutuoteketjun logistiikassa?
MITEN digitaalisia järjestelmiä voidaan hyödyntää tiedolla johtamisessa ja hävikinhallinnassa?
MITEN dataohjautuvuus näyttäytyy organisaation kaikissa toiminnoissa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa tietojohtamisen ja logistisen prosessin käsitteitä. Opiskelija tunnistaa hankintatoimen osa-alueita ja digitaalisia järjestelmiä, joita käytetään tiedolla johtamisen työkaluina.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää tietojohtamisen ja logistisen prosessin käsitteet.
Opiskelija osaa strategisen ja taktisen hankintatoimen periaatteet ja soveltaa niitä operatiiviseen ostotoimintaan, hyödyntäen digitaalisia järjestelmiä tiedolla johtamisen työkaluina. Opiskelija soveltaa tietoa kannattavan ja vastuullisen liiketoiminnan osana.
Opiskelija arvioi omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää tietojohtamisen ja logistisen prosessin kokonaisuuden osana kannattavaa ja vastuullista liiketoimintaa.
Opiskelija ymmärtää strategisen ja taktisen hankintatoimen periaatteet ja soveltaa niitä operatiiviseen ostotoimintaan, hyödyntäen digitaalisia järjestelmiä tiedolla johtamisen työkaluina.
Opiskelija osaa selittää palveluliiketoiminnan digitaalisiin ratkaisuihin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa. Opiskelija etsii ja arvioi erilaisia kestäviä toimintatapoja ja ratkaisumalleja niitä perustellen.
Opiskelija arvioi ja kommentoi perustellen alan digitalisaatiokehitystä sekä omaa ja muiden toimintaa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti tiiminsä tai toimeksiantajansa kokonaishyötyä ajatellen.

Ilmoittautumisaika

10.01.2024 - 23.02.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 24.04.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Arja Luiro
Vastuuhenkilö

Arja Luiro

Ryhmät
  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija: 
− tunnistaa tietojohtamisen viitekehyksestä logistisen prosessin kokonaisuuden (tieto-, materiaali-, raha- ja kierrätysvirrat) restonomin toimintaympäristössä
− osaa valita ostosopimuskumppanin kestävästi ja läpinäkyvästi vastuullisia paikallisia toimijoita suosien
− ymmärtää päivittäisen operatiivisen ostamisen prosessin osana liiketoiminnan kannattavuutta.
− osaa hyödyntää digitalisaation ja yhteistyöverkostojen mahdollisuuksia liiketoiminnan johtamisessa, suunnittelussa ja toteuttamisessa
− osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen

Sisältö (OJ)

MITÄ tiedolla johtaminen ja logistinen prosessi tarkoittavat?
MIKSI vastuullisuus ja yhteistyö on tärkeää palvelutuoteketjun logistiikassa?
MITEN digitaalisia järjestelmiä voidaan hyödyntää tiedolla johtamisessa ja hävikinhallinnassa?
MITEN dataohjautuvuus näyttäytyy organisaation kaikissa toiminnoissa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa tietojohtamisen ja logistisen prosessin käsitteitä. Opiskelija tunnistaa hankintatoimen osa-alueita ja digitaalisia järjestelmiä, joita käytetään tiedolla johtamisen työkaluina.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää tietojohtamisen ja logistisen prosessin käsitteet.
Opiskelija osaa strategisen ja taktisen hankintatoimen periaatteet ja soveltaa niitä operatiiviseen ostotoimintaan, hyödyntäen digitaalisia järjestelmiä tiedolla johtamisen työkaluina. Opiskelija soveltaa tietoa kannattavan ja vastuullisen liiketoiminnan osana.
Opiskelija arvioi omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää tietojohtamisen ja logistisen prosessin kokonaisuuden osana kannattavaa ja vastuullista liiketoimintaa.
Opiskelija ymmärtää strategisen ja taktisen hankintatoimen periaatteet ja soveltaa niitä operatiiviseen ostotoimintaan, hyödyntäen digitaalisia järjestelmiä tiedolla johtamisen työkaluina.
Opiskelija osaa selittää palveluliiketoiminnan digitaalisiin ratkaisuihin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia ja esittää ratkaisuja ammatillisessa kontekstissa. Opiskelija etsii ja arvioi erilaisia kestäviä toimintatapoja ja ratkaisumalleja niitä perustellen.
Opiskelija arvioi ja kommentoi perustellen alan digitalisaatiokehitystä sekä omaa ja muiden toimintaa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.
Opiskelija toimii vastuullisesti ja esimerkillisen sitoutuneesti tiiminsä tai toimeksiantajansa kokonaishyötyä ajatellen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti keskiviikkona 17.4.2023 klo 12.30.

Uusintatentti tiistaina 7.5. klo 11.00–12.30 luokkatila H4-07. Huom! Ilmoittautuminen sähköpostilla pe 3.5. mennessä!

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään opintojakson arviointikriteereitä sekä tehtäväkohtaisia arviointikriteereitä, jotka on ilmoitettu tehtävänannossa.

Logistiikka-tehtävä (paritehtävä, 0-5, yhteensä 40 %)

Luomutuottaja-tehtävä (yksilö, 0-5, yhteensä 10 %)

Tentti ja ammatillinen osallistuminen (yksilö, yhteensä 50 %, josta tentin osuus 30 % ja amm.os. 20 %)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Harjoitukset
Henkilökohtaiset tehtävät
Tiimitehtävät
Yritysvieraat
Tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus riippuu myös aiemmasta osaamisesta.

Sisällön jaksotus

Tunnit pidetään pääsääntöisesti maanantai-aamupäivisin 9.00-11.30 ja keskiviikko-iltapäivisin klo 12.30-15.00 ajanjaksolla 4.3.-24.4.2023.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT
Aiemmin hankitun osaamisen näyttöön liittyvät hakemukset 15.2. mennessä HyväHot-järjestelmään tarvittavine liitteineen (todistukset sekä kuvaus, miten osaaminen on hankittu). Hakemus osoitetaan Arja Luirolle.

Hyväksytyn AHOT-hakemuksen näyttötehtävä tehdään tiistaina 20.2. klo 12.00-13.30. TAMKin kampuksella. Oma tietokone mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritysvieraat ja mahdolliset yritysvierailut