Gastronominen menusuunnitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00FW04
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa analysoida menuja kehittämisen, kannattavuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
- suunnittelee gastronomisia ja liikeidean tavoitteiden mukaisia ruoka- ja juomalistoja
- osaa suunnitella ja johtaa tilaustarjoiluprosessia
- osaa hyödyntää tuotekehitysprosessia ja aistinvaraista arviointia menusuunnittelussa
- soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja kehittämismenetelmiä osana kehitystiimiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden
Sisältö
MITÄ liikeidealähtöinen gastronominen menusuunnittelu tarkoittaa?
MIKSI gastronomian tuntemus ja kannattavuus on tärkeää menusuunnittelussa ja tilaisuuksien toteuttamisessa?
MITEN kestävän kehityksen tavoitteita huomioidaan menusuunnittelussa?
MITEN tuotekehitysprosessia ja aistinvaraista arviointia voi hyödyntää menusuunnittelussa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa erilaiset liikeideat ja vastuullisen menusuunnittelun pääperiaatteet ja vaiheet, ja tunnistaa niihin liittyvät käsitteet.
Opiskelija suoriutuu tilaisuuden tai toimeksiannon toteuttamisesta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija jäsentää liikeidean merkityksen suhteessa gastronomisen listasuunnittelun periaatteisiin, kannattavuuden huomioiden.
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa gastronomiapainotteisia tilaisuuksia tai toimeksiantoja perustellen omat valintansa prosessin eri vaiheissa.
Opiskelija soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita menusuunnittelussa tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija arvioi ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää gastronomian ja liikeidean merkityksen ruokalistasuunnittelun ja tuotekehityksen kokonaisuudessa.
Opiskelija suunnittelee ja johtaa prosessia gastronomiapainotteisissa tilaisuuksissa tai toimeksiannoissa, yhdistellen erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja liiketoiminnan kannattavuuden huomioiden.
Opiskelija osaa arvioida erilaisten tietolähteiden laatua ja soveltuvuutta. Opiskelija osaa hyödyntää luovasti ja kekseliäästi menetelmiä ja työkaluja ongelman haltuun ottamisessa ja ratkaisemisessa.
Opiskelija soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita menusuunnittelussa tarkoituksenmukaisesti ruokajärjestelmään linkittyen ja perustelee ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että sidosryhmien vuorovaikutusta. Opiskelija arvioi kriittisesti ryhmänsä työskentelyä, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tekee tarvittavia muutoksia siihen prosessin aikana.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 11.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Arja Luiro
Vastuuhenkilö
Arja Luiro
Ryhmät
-
23RESTOPalveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa analysoida menuja kehittämisen, kannattavuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
- suunnittelee gastronomisia ja liikeidean tavoitteiden mukaisia ruoka- ja juomalistoja
- osaa suunnitella ja johtaa tilaustarjoiluprosessia
- osaa hyödyntää tuotekehitysprosessia ja aistinvaraista arviointia menusuunnittelussa
- soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja kehittämismenetelmiä osana kehitystiimiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden
Sisältö (OJ)
MITÄ liikeidealähtöinen gastronominen menusuunnittelu tarkoittaa?
MIKSI gastronomian tuntemus ja kannattavuus on tärkeää menusuunnittelussa ja tilaisuuksien toteuttamisessa?
MITEN kestävän kehityksen tavoitteita huomioidaan menusuunnittelussa?
MITEN tuotekehitysprosessia ja aistinvaraista arviointia voi hyödyntää menusuunnittelussa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa erilaiset liikeideat ja vastuullisen menusuunnittelun pääperiaatteet ja vaiheet, ja tunnistaa niihin liittyvät käsitteet.
Opiskelija suoriutuu tilaisuuden tai toimeksiannon toteuttamisesta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija jäsentää liikeidean merkityksen suhteessa gastronomisen listasuunnittelun periaatteisiin, kannattavuuden huomioiden.
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa gastronomiapainotteisia tilaisuuksia tai toimeksiantoja perustellen omat valintansa prosessin eri vaiheissa.
Opiskelija soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita menusuunnittelussa tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija arvioi ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää gastronomian ja liikeidean merkityksen ruokalistasuunnittelun ja tuotekehityksen kokonaisuudessa.
Opiskelija suunnittelee ja johtaa prosessia gastronomiapainotteisissa tilaisuuksissa tai toimeksiannoissa, yhdistellen erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja liiketoiminnan kannattavuuden huomioiden.
Opiskelija osaa arvioida erilaisten tietolähteiden laatua ja soveltuvuutta. Opiskelija osaa hyödyntää luovasti ja kekseliäästi menetelmiä ja työkaluja ongelman haltuun ottamisessa ja ratkaisemisessa.
Opiskelija soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita menusuunnittelussa tarkoituksenmukaisesti ruokajärjestelmään linkittyen ja perustelee ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että sidosryhmien vuorovaikutusta. Opiskelija arvioi kriittisesti ryhmänsä työskentelyä, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tekee tarvittavia muutoksia siihen prosessin aikana.
Aika ja paikka
TAMKin Catering Studio
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 7.10.2024
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tilaisuuksien järjestäminen (tiimi) 50 %
Ammatillinen osallistuminen (yksilö, sis. itse- ja vertaisarviointi + opettajan tekemä arviointi) 30 %
Tentti (yksilö) 20 %
Keittiömestareiden vuosikokous ja messutapahtuma (yksilö, hyväksytty/täydennettävä)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Tuotekehitys
Tilaustarjoiluharjoitukset (pop up, vuosikokous/messutapahtuma)
Yritysvierailu
Tentti
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi vaihdella ennakko-osaamisestasi riippuen.
Lähiopetus noin 56 h, itsenäinen työ 79 h.
Sisällön jaksotus
VIIKKO 35
Maanantai 26.8. klo 12.30-15.00
Tiistai 27.8. klo 9.00-11.30
VIIKKO 36
Maanantai 2.9. klo 12.30-16.00
Tiistai 3.9. klo 9.00-11.30
VIIKKO 37
Maanantai 9.9. klo 12.00-16.00
Tiistai 10.9. klo 8.00-11.30
VIIKKO 38
Maanantai 16.9. klo 12.00-16.00
Tiistai 17.9. klo 9.00-12.00 Ahlman
VIIKKO 39
Maanantai 23.9. klo 8-16
Tiistai 24.9. 9.00-11.30
VIIKKO 40
Maanantai 30.9. klo 12.30-15.00
Tiistai 1.10. klo 9.00-11.30
VIIKKO 41
Maanantai 7.10. klo 12.30-15.00
Tiistai 8.10. klo 9.00-11.30
Torstai 10.10. klo 10-22 (aikataulu tarkentuu), Pirkanmaan Keittiömestarit -vuosikokous ja messut klo 17-21
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Aiemmin hankitun osaamisen näyttöön liittyvät hakemukset 5.8. mennessä HyväHot-järjestelmään tarvittavine liitteineen (todistukset sekä kuvaus, miten osaaminen on hankittu). Hakemus osoitetaan Arja Luirolle.
Hyväksytyn AHOT-hakemuksen näyttötehtävä tehdään maanantaina 12.8. klo 9.00-11.00 välisenä aikana TAMKin kampuksella. Oma tietokone mukaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tapahtumien järjestäminen TAMKin Catering Studiolla. Yhteistyö Ahlman Edun, Pirkanmaan Keittiömestarit ry:n ja luomuyritysten kanssa.
17.9. Sadonkorjuupäivä AhlmanEdussa
23.9. EU:n luomupäivän pop up -yhteistyössä 22Resto ED:n kanssa CS:lla
10.10 Pirkanmaan Keittiömestarit ry:n + yhteistyökumppaneiden messutapahtuma CS:lla
Ilmoittautumisaika
26.05.2023 - 18.08.2023
Ajoitus
22.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Arja Luiro
Vastuuhenkilö
Arja Luiro
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa analysoida menuja kehittämisen, kannattavuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
- suunnittelee gastronomisia ja liikeidean tavoitteiden mukaisia ruoka- ja juomalistoja
- osaa suunnitella ja johtaa tilaustarjoiluprosessia
- osaa hyödyntää tuotekehitysprosessia ja aistinvaraista arviointia menusuunnittelussa
- soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja kehittämismenetelmiä osana kehitystiimiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden
Sisältö (OJ)
MITÄ liikeidealähtöinen gastronominen menusuunnittelu tarkoittaa?
MIKSI gastronomian tuntemus ja kannattavuus on tärkeää menusuunnittelussa ja tilaisuuksien toteuttamisessa?
MITEN kestävän kehityksen tavoitteita huomioidaan menusuunnittelussa?
MITEN tuotekehitysprosessia ja aistinvaraista arviointia voi hyödyntää menusuunnittelussa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa erilaiset liikeideat ja vastuullisen menusuunnittelun pääperiaatteet ja vaiheet, ja tunnistaa niihin liittyvät käsitteet.
Opiskelija suoriutuu tilaisuuden tai toimeksiannon toteuttamisesta ohjatusti yhdessä tiiminsä kanssa.
Opiskelija toimii ryhmässä ja tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija jäsentää liikeidean merkityksen suhteessa gastronomisen listasuunnittelun periaatteisiin, kannattavuuden huomioiden.
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa gastronomiapainotteisia tilaisuuksia tai toimeksiantoja perustellen omat valintansa prosessin eri vaiheissa.
Opiskelija soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita menusuunnittelussa tarkoituksenmukaisesti.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija arvioi ryhmänsä kehittämisprosessia ja sen lähtökohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää gastronomian ja liikeidean merkityksen ruokalistasuunnittelun ja tuotekehityksen kokonaisuudessa.
Opiskelija suunnittelee ja johtaa prosessia gastronomiapainotteisissa tilaisuuksissa tai toimeksiannoissa, yhdistellen erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja liiketoiminnan kannattavuuden huomioiden.
Opiskelija osaa arvioida erilaisten tietolähteiden laatua ja soveltuvuutta. Opiskelija osaa hyödyntää luovasti ja kekseliäästi menetelmiä ja työkaluja ongelman haltuun ottamisessa ja ratkaisemisessa.
Opiskelija soveltaa kestävän kehityksen tavoitteita menusuunnittelussa tarkoituksenmukaisesti ruokajärjestelmään linkittyen ja perustelee ratkaisunsa.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen sekä omaa että sidosryhmien vuorovaikutusta. Opiskelija arvioi kriittisesti ryhmänsä työskentelyä, antaa siihen rakentavia kehitysehdotuksia sekä tekee tarvittavia muutoksia siihen prosessin aikana.
Aika ja paikka
22.8.-12.12.2023
TAMK Pääkampus, kummiyritys Bistro Vilja, TAMK Catering Studio, Tampereen Raatihuone, Pipa Company (osuuskunta)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimiprojektit 60 %, arviointi 0-5
Akateeminen oppimispäiväkirja 30 %, arviointi 0-5
Itse- ja vertaisarviointi, 10 %, arviointi 0-5
Arvoinnin perusteet löytyvät tehtäväkohtaisesti Moodlesta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, työpajat, opintopiirit
Yritysvierailut
Tiimiprojektit
Akateeminen oppimispäiväkirja
Itse- ja vertaisarviointi
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson aloituksessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi ennakko-osaamisestasi riippuen.
1 op = 27 h opiskelijan työtä.
Lähitunnit 95 h
Itsenäinen työ 40 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana tehdään yhteistyötä Kestävät ruokavaliot -opintojakson kanssa. Tarkemmat aikataulut jaetaan opintojaksojen aloituksessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Aiemmin hankitun osaamisen näyttöön liittyvät hakemukset 9.8. mennessä HyväHot-järjestelmään tarvittavine liitteineen (todistukset sekä kuvaus, miten osaaminen on hankittu). Hakemus osoitetaan Arja Luirolle.
Hyväksytyn AHOT-hakemuksen näyttötehtävä tehdään 17.8. klo 9.00-11.00 välisenä aikana TAMKin kampuksella. Oma tietokone mukaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson projektitehtävät suoritetaan toimeksiantoina kummiyritys Bistro Viljalle, Catering Studiolle ja Tampereen Raatihuoneelle sekä Pipa Companylle.