Identiteettinä johtajuusLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00FT79
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- tunnistaa työelämän johtamistyylejä sekä johtamiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat
- tunnistaa eettisen johtamisen periaatteet
- ymmärtää palautteen antamisen ja sen merkityksen johtamisessa
- tietää alan työehtosopimuksen keskeisen sisällön työntekijän näkökulmasta
- tunnistaa omat vahvuutensa ja lähtökohdat oman identiteettinsä kehittämiseen johtamisen näkökulmasta
Sisältö
MITÄ on tunneälykäs johtaminen?
MIKSI johtaminen on organisaation menestykselle elintärkeää?
MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi johtajaksi itseäni johtaen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa ja nimeää johtamiseen liittyviä käsitteitä ja teorioita.
Opiskelija tunnistaa johtamistyylejä.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää johtamiseen liittyviä käsitteitä ja teorioita sekä johtamistyylejä.
Opiskelija tiedostaa tunneälyn merkityksen johtamisessa.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja kykenee yhdistämään johtamisen eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi ja käyttää johtamisen käsitteitä taitavasti.
Opiskelija pyrkii kehittämään tunneälykkyyttään ja osoittaa itseohjautuvuutta
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 18.08.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 11.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pauliina Airaksinen-Aminoff
- Riitta Brännare
Vastuuhenkilö
Riitta Brännare
Ryhmät
-
23RESTOPalveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tunnistaa työelämän johtamistyylejä sekä johtamiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat
- tunnistaa eettisen johtamisen periaatteet
- ymmärtää palautteen antamisen ja sen merkityksen johtamisessa
- tietää alan työehtosopimuksen keskeisen sisällön työntekijän näkökulmasta
- tunnistaa omat vahvuutensa ja lähtökohdat oman identiteettinsä kehittämiseen johtamisen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
MITÄ on tunneälykäs johtaminen?
MIKSI johtaminen on organisaation menestykselle elintärkeää?
MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi johtajaksi itseäni johtaen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa ja nimeää johtamiseen liittyviä käsitteitä ja teorioita.
Opiskelija tunnistaa johtamistyylejä.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa selittää johtamiseen liittyviä käsitteitä ja teorioita sekä johtamistyylejä.
Opiskelija tiedostaa tunneälyn merkityksen johtamisessa.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää ja kykenee yhdistämään johtamisen eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi ja käyttää johtamisen käsitteitä taitavasti.
Opiskelija pyrkii kehittämään tunneälykkyyttään ja osoittaa itseohjautuvuutta
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
TAMK tai etäyhteydellä (zoom-linkki moodlessa näytävillä 21.8. jälkeen)
21.8.-11.10.2023
maanantaiaamupäivisin klo 9-11.30
tiistaiaamupäivisin klo 9-11.30
keskiviikkoiltapäivisin klo 12.30-15
Tarkennettu aikataulu moodlessa nähtävillä kurssin alettua 21.8.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-varsinainen tes-tentti:
-1. uusintatentit
-2. uusintatentit: sovitaan erikseen
-ryhmätentti:
-1. uusintatentti:
-2. uusintatentit: sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet, suoritustapa ja arvioinnin menetelmät
Oma johtajuus ja siihen liittyvät harjoitukset: tehdään ja suoritus S-merkinnällä
TES ym.: tentti: faktan hallinta osoitetaan perinteisellä tentillä ja arviointi 0-5 (yksilötyö)
Tiimitentti: tenttitehtävät soveltavia, jossa arvioinnin kohteena ongelman ratkaisu ja ryhmän toiminta sekä ryhmän oma arviointi, arviointi 0-5 (tiimin työ)
Harjoitustyö: yhdessä viestinnän kurssin kanssa - tutustuminen yrityksen toimintaan eri lähteiden perusteella ja siitä raportointi kirjallisesti ja esittelynä. arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset (sis. draamaharjoitukset)
-kirjoitelmat ja raportit
-tiedon hankintaa
Oppimateriaalit
Rämö, Ari. 2013. Yksinkertaista johtamista arvostaen.
tai
Wendelin, Lasse. Ihmisen aika, johtajan sielu ja sisu
tai
joku vastaava teos
Lisäksi
Mara-alan työehtosopimus (linkki moodlessa)
+
muuta moodlessa olevaa materiaalia tai kurssin aikana ilmoitettua materiaalia
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on noin 27 tuntia riippuen opiskelijan taustasta, omista tavoitteista ja opiskeluvalmiuksista
jakautuu:
*lähiopetusta eri oppimisympäristöissä noin 50 %
*itsenäistä tiedonhankintaa ja itsenäistä opiskelua ja itsenäisesti tiimeissä tehtävää työtä noin 50 %
Sisällön jaksotus
-kurssin tunnit sijoittuvat ensimmäisen periodin maanantain ja tiistain aamupäiville ja keskiviikon iltapäiville
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku
-opinnon hyväksiluku: Jos opiskelija on suorittanut vastaavat opinnot yliopistossa ja/tai korkeakoulussa, hän voi hakea koko tämän kurssin täysimääräistä hyväksilukua hyvähot-järjestelmän kautta.
-ahot: aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Jos opiskelijalla on ko. kurssin tavoitteiden mukaista osaamista esim. työkokemuksen ja/tai suoritettujen opintojen puolesta, hän voi näyttää osaamisensa järjestetyllä näyttösuorituksella ennen kurssin alkamista. Ahot hakemus tehdään hyvähot-järjestelmässä.
-opinnollistaminen: vaihtoehtoisella tavalla hankitun osaamisen todentaminen, esim. opintojen aikana työssä hankittua osaamista yhdistettynä kirjallisuuteen, tekemisen arvointiin yms.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 19.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 23.10.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pauliina Airaksinen-Aminoff
- Riitta Brännare
Vastuuhenkilö
Pauliina Airaksinen-Aminoff
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tunnistaa työelämän johtamistyylejä sekä johtamiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat
- tunnistaa eettisen johtamisen periaatteet
- ymmärtää palautteen antamisen ja sen merkityksen johtamisessa
- tietää alan työehtosopimuksen keskeisen sisällön työntekijän näkökulmasta
- tunnistaa omat vahvuutensa ja lähtökohdat oman identiteettinsä kehittämiseen johtamisen näkökulmasta
Sisältö (OJ)
MITÄ on tunneälykäs johtaminen?
MIKSI johtaminen on organisaation menestykselle elintärkeää?
MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi johtajaksi itseäni johtaen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa ja nimeää johtamiseen liittyviä käsitteitä ja teorioita.
Opiskelija tunnistaa johtamistyylejä.
Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa selittää johtamiseen liittyviä käsitteitä ja teorioita sekä johtamistyylejä.
Opiskelija tiedostaa tunneälyn merkityksen johtamisessa.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää ja kykenee yhdistämään johtamisen eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi ja käyttää johtamisen käsitteitä taitavasti.
Opiskelija pyrkii kehittämään tunneälykkyyttään ja osoittaa itseohjautuvuutta
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa, tiimin ja sidosryhmien vuorovaikutusta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-varsinainen tentti: 23.9.22 (yksilö) ja 12.10.22
-1. uusintatentit 5.10.22 (yksilö)
-2. uusintatentit: sovitaan erikseen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-draamaharjoitukset
-tiimityöskentely - analyysit, haastattelut, teorian ja sovellusten yhdistäminen
Oppimateriaalit
Rämö, Ari. 2013. Yksinkertaista johtamista arvostaen.
tai
Wendelin, Lasse. Ihmisen aika, johtajan sielu ja sisu
tai
joku vastaava teos
Lisäksi
Mara-alan työehtosopimus (linkki moodlessa)
+
muuta moodlessa olevaa materiaalia tai kurssin aikana ilmoitettua materiaalia
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on noin 27 tuntia riippuen opiskelijan taustasta, omista tavoitteista ja opiskeluvalmiuksista
jakautuu:
*lähiopetusta eri oppimisympäristöissä noin 50 %
*itsenäistä tiedonhankintaa ja itsenäistä opiskelua ja itsenäisesti tiimeissä tehtävää työtä noin 50 %
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku
-opinnon hyväksiluku: Jos opiskelija on suorittanut vastaavat opinnot yliopistossa ja/tai korkeakoulussa, hän voi hakea koko tämän kurssin täysimääräistä hyväksilukua hyvähot-järjestelmän kautta.
-ahot: aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen: Jos opiskelijalla on ko. kurssin tavoitteiden mukaista osaamista esim. työkokemuksen ja/tai suoritettujen opintojen puolesta, hän voi näyttää osaamisensa järjestetyllä näyttösuorituksella ennen kurssin alkamista. Ahot hakemus tehdään hyvähot-järjestelmässä.
-opinnollistaminen: vaihtoehtoisella tavalla hankittu osaaminen todentaminen, esim. opintojen aikana työssä hankittua osaamista yhdistettynä kirjallisuuteen, tekemisen arvointiin yms.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-yritysten johtamistavat - tiimityö yrityksiin
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Etäluennoilla vaaditaan toimivaa kameraa.