Ravitsemus- ja elintarviketurvallisuusLaajuus (5 op)
Tunnus: 8T00FT59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
− ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen ruoan turvallisuuden varmistajana.
− ymmärtää omavalvonnan kokonaisuuden ja sen merkityksen asiakasturvallisuudelle.
− osaa soveltaa asiakasturvallisen työskentelyn periaatteita ammattikeittiöllä.
− ymmärtää ruoan ravitsemuksellisen laadun vaatimukset .
− osaa soveltaa ravitsemussuosituksia ammatillisesti.
Sisältö
MITEN ravitsemussuositukset ohjaavat ruokapalveluliiketoimintaa?
MITEN elintarvikelainsäädäntö säätelee ravintola- ja ruokapalveluliiketoimintaa?
MITEN omavalvonta ohjaa työntekijän ja esihenkilön toimintaa?
MIKSI puhtaus- ja allergeeniosaaminen on tärkeää restonomin toimintaympäristössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä omavalvontaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Opiskelija tunnistaa elintarvikelainsäädännön ja ravitsemussuositusten merkityksen.
Opiskelija tuntee erilaisia omavalvontaan liittyviä menettelytapoja ja suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä. Hän osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa, vertailla ja jäsentää omavalvontaan liittyviä käsitteitä ja ymmärtää sitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija osaa arvioida omavalvontaan liittyviä ongelmia lainsäädännön pohjalta. Hän osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa soveltaa ja jäsentää ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen asiakasturvallisen työskentelyn johtamisessa.
Opiskelija osaa analysoida omavalvontaan liittyviä ongelmia käytännön tilanteissa. Hän osaa etsiä ja arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja toimintatapoja perustellusti.
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä käytännössä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia käytännön tasolla.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa ja tiimin vuorovaikutusta.
Ilmoittautumisaika
23.09.2023 - 15.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 12.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Leila Kakko
- Jaana Sahlsten
- Sanna Luoto
Vastuuhenkilö
Jaana Sahlsten
Ryhmät
-
23RESTOPalveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
− ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen ruoan turvallisuuden varmistajana.
− ymmärtää omavalvonnan kokonaisuuden ja sen merkityksen asiakasturvallisuudelle.
− osaa soveltaa asiakasturvallisen työskentelyn periaatteita ammattikeittiöllä.
− ymmärtää ruoan ravitsemuksellisen laadun vaatimukset .
− osaa soveltaa ravitsemussuosituksia ammatillisesti.
Sisältö (OJ)
MITEN ravitsemussuositukset ohjaavat ruokapalveluliiketoimintaa?
MITEN elintarvikelainsäädäntö säätelee ravintola- ja ruokapalveluliiketoimintaa?
MITEN omavalvonta ohjaa työntekijän ja esihenkilön toimintaa?
MIKSI puhtaus- ja allergeeniosaaminen on tärkeää restonomin toimintaympäristössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä omavalvontaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Opiskelija tunnistaa elintarvikelainsäädännön ja ravitsemussuositusten merkityksen.
Opiskelija tuntee erilaisia omavalvontaan liittyviä menettelytapoja ja suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä. Hän osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa soveltaa, vertailla ja jäsentää omavalvontaan liittyviä käsitteitä ja ymmärtää sitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija osaa arvioida omavalvontaan liittyviä ongelmia lainsäädännön pohjalta. Hän osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa soveltaa ja jäsentää ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen asiakasturvallisen työskentelyn johtamisessa.
Opiskelija osaa analysoida omavalvontaan liittyviä ongelmia käytännön tilanteissa. Hän osaa etsiä ja arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja toimintatapoja perustellusti.
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä käytännössä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia käytännön tasolla.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa ja tiimin vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
23.10.-12.12.2023 TAMK Pääkampus
Maanantaisin klo 12.30-15
Tiistaisin klo 9-11.30
Mahdollinen tiimityöskentely erikseen sovittavana ajankohtana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 12.12.2023.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät:
1. Hygieniapassi (hyväksytty/täydennettävä)
2. Videointitehtävä tiiminä (0-5) / 30 % kokonaisarvosanasta
3. Pintapuhtauden laadunvalvonta tiiminä (hyväksytty/täydennettävä)
4. Ravitsemuksen case-tehtävä (0-5) / 30 % kokonaisarvosanasta
5. Tentti (0-5) / 40 % kokonaisarvosanasta
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät opintojakson Moodle-työtilasta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu itsenäisenä opiskeluna, vuorovaikutteisilla luennoilla ja/tai webinaareissa ja yhteisöllisenä tiimityöskentelynä.
Oppimateriaalit
Kurssikirjat:
Koskinen, Marita et al. Keittiöiden siivous- ja hygieniaopas : ruoan valmistus- ja tarjoilutilat. 2. uudistettu painos. Pori: Ympäristökustannus Oy, 2021. Print.
Voutilainen, Eeva, Mikael Fogelholm, and Marja Mutanen. Ravitsemustaito. 1. p. Helsinki: Sanoma Pro, 2015. Print.
- Elintarvikelainsäädäntö
- TAMK Catering Studion omavalvontasuunnitelma
- Ravitsemussuositukset
Lisäksi muu opintojaksolla osoitettava (verkko)materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson on laajuudeltaan 5 op., mikä vastaa n. 135 h työkuormaa. Kuormittavuus voi vaihdella yksilöllisesti ennakko-osaamisesta riippuen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: Hygieniapassi suoritettuna, lisäksi kirjallinen tehtävä.
AHOT-hakemukset lähetetään HyväHot -järjestelmän kautta viimeistään 3.10.2023. Osoita hakemus Jaana Sahlstenille.
AHOT-tilaisuuteen kutsutut näyttävät hygieniapassin ja henkilöllisyystodistuksen tilaisuudessa.
Ilmoittautumisaika
15.09.2022 - 14.10.2022
Ajoitus
26.10.2022 - 15.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Leila Kakko
- Jaana Sahlsten
- Sanna Luoto
Vastuuhenkilö
Jaana Sahlsten
Ryhmät
-
22RESTOPalveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
− ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen ruoan turvallisuuden varmistajana.
− ymmärtää omavalvonnan kokonaisuuden ja sen merkityksen asiakasturvallisuudelle.
− osaa soveltaa asiakasturvallisen työskentelyn periaatteita ammattikeittiöllä.
− ymmärtää ruoan ravitsemuksellisen laadun vaatimukset .
− osaa soveltaa ravitsemussuosituksia ammatillisesti.
Sisältö (OJ)
MITEN ravitsemussuositukset ohjaavat ruokapalveluliiketoimintaa?
MITEN elintarvikelainsäädäntö säätelee ravintola- ja ruokapalveluliiketoimintaa?
MITEN omavalvonta ohjaa työntekijän ja esihenkilön toimintaa?
MIKSI puhtaus- ja allergeeniosaaminen on tärkeää restonomin toimintaympäristössä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa määritellä omavalvontaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Opiskelija tunnistaa elintarvikelainsäädännön ja ravitsemussuositusten merkityksen.
Opiskelija tuntee erilaisia omavalvontaan liittyviä menettelytapoja ja suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä. Hän osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa soveltaa, vertailla ja jäsentää omavalvontaan liittyviä käsitteitä ja ymmärtää sitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija osaa arvioida omavalvontaan liittyviä ongelmia lainsäädännön pohjalta. Hän osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa soveltaa ja jäsentää ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen asiakasturvallisen työskentelyn johtamisessa.
Opiskelija osaa analysoida omavalvontaan liittyviä ongelmia käytännön tilanteissa. Hän osaa etsiä ja arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja toimintatapoja perustellusti.
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä käytännössä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia käytännön tasolla.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa ja tiimin vuorovaikutusta.
Aika ja paikka
Opintojakso järjestetään 2. periodissa 26.10.-15.12.2022.
Opetus ja työskentely pääsääntöisesti TAMK Pääkampuksella. Suorittaminen edellyttää läsnäoloa opetuskerroilla.
Keskiviikkoisin klo 12.30-16
Torstaisin klo 8.30-11.30
Perjantaisin klo 8.30-11.30
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti opintojakson päätteeksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät:
1. Lähtötasotesti (hyväksytty/täydennettävä)
2. Hygieniapassi (hyväksytty/täydennettävä)
3. Videointitehtävä tiiminä (0-5) / 30 % kokonaisarvosanasta
4. Ravitsemuksen case-tehtävä (0-5) / 30 % kokonaisarvosanasta
5. Ravitsemuspassi (hyväksytty/täydennettävä)
6. Tentti (0-5) / 40 % kokonaisarvosanasta
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät opintojakson Moodle-työtilasta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu itsenäisenä opiskeluna, vuorovaikutteisilla luennoilla ja/tai webinaareissa ja yhteisöllisenä tiimityöskentelynä.
Oppimateriaalit
Kurssikirjat:
Koskinen, Marita et al. Keittiöiden siivous- ja hygieniaopas : ruoan valmistus- ja tarjoilutilat. 2. uudistettu painos. Pori: Ympäristökustannus Oy, 2021. Print.
Voutilainen, Eeva, Mikael Fogelholm, and Marja Mutanen. Ravitsemustaito. 1. p. Helsinki: Sanoma Pro, 2015. Print.
- Elintarvikelainsäädäntö
- TAMK Catering Studion omavalvontasuunnitelma
- Ravitsemussuositukset
Lisäksi muu opintojaksolla osoitettava (verkko)materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson on laajuudeltaan 5 op., mikä vastaa n. 135 h työkuormaa. Kuormittavuus voi vaihdella yksilöllisesti ennakko-osaamisesta riippuen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely:
Ravitsemuspassi ja hygieniapassi suoritettuna, lisäksi kirjallinen tehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen vierailu tai luentovieras.
Kansainvälisyys
Ei ole.