Siirry suoraan sisältöön

Digitaaliset järjestelmät toiminnan johtamisessaLaajuus (10 op)

Tunnus: 8T00DQ60

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.

Sisältö

MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Ilmoittautumisaika

19.09.2023 - 01.10.2023

Ajoitus

06.10.2023 - 16.12.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Leila Kakko
  • Marja-Liisa Timperi
  • Sami Salonen
  • Miina Kivelä
Vastuuhenkilö

Leila Kakko

Ryhmät
  • 22MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.

Sisältö (OJ)

MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Aika ja paikka

Pe 6.10. 2023 Opintojakson ja tiimityöskentelyn aloitus (Lähi)

La 28.10. Tekoäly ja robotiikka (Etä)

To 16.11. Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi (Etä)

Pe 17.11. Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi (Etä)

La 18.11. Tiedolla johtaminen (Etä)

To 14.12. Tehtävien purku (Lähi)

La 16.12. Loppuhuipennus (Lähi)
Tentti ja Digitaalinen näyttely

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjatentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

35 % kirjatentti (yksilötentti)
35 % tiimitehtävä
20 % henkilökohtainen järjestelmäopas
10 % vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-lähi- ja verkko-opiskelu
-luennot ja vierailija luennoitsijat
-tiimityöskentely ja työskentelyn ohjaaminen
-esitykset, virtuaalinäyttely

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja/tai linkit ovat Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kurssin laajuus on 10 op
opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joka koostuu etäluennoista tunti-/viikkotehtävien tekemisestä, materiaaleihin perehtymisestä, tiimityöskentelystä (tiimitehtävät),

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailevat luennoitsijat elinkeinosta

Ilmoittautumisaika

15.09.2022 - 14.10.2022

Ajoitus

28.10.2022 - 17.12.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Leila Kakko
  • Marja-Liisa Timperi
  • Sami Salonen
  • Miina Kivelä
Vastuuhenkilö

Leila Kakko

Ryhmät
  • 21MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.

Sisältö (OJ)

MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Aika ja paikka

Pe 28.10. 2022 Opintojakson ja tiimityöskentelyn aloitus

La 29.10. Tekoäly ja robotiikka

Pe 25.11. Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi

To 15.12. Tiedolla johtaminen

La 17.12. Loppuhuipennus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjatentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

35 % kirjatentti (yksilötentti)
35 % tiimitehtävä
20 % henkilökohtainen järjestelmäopas
10 % vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-lähi- ja verkko-opiskelu
-luennot ja vierailija luennoitsijat
-tiimityöskentely ja työskentelyn ohjaaminen
-esitykset, virtuaalinäyttely

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja/tai linkit ovat Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kurssin laajuus on 10 op
opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joka koostuu etäluennoista tunti-/viikkotehtävien tekemisestä, materiaaleihin perehtymisestä, tiimityöskentelystä (tiimitehtävät),

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- AHOT

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailevat luennoitsijat elinkeinosta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tunnistaa alan digit. järjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan digit. järjestelmiä
- osaa kuvata digit. järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta
- toimii osana sidosryhmiä ml. tiimi

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa
- osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös sidosryhmien ml. tiimin toimintaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa analysoida alan digit.järjestelmistä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia digit. järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja niiden käyttöön ja hyödyntämiseen
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien ml. tiimin kanssa.

Ilmoittautumisaika

25.08.2022 - 14.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 19.12.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riitta Brännare
  • Marja-Liisa Timperi
  • Sami Salonen
  • Miina Kivelä
Vastuuhenkilö

Sami Salonen

Ryhmät
  • 21RESTO
    Palveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.

Sisältö (OJ)

MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan sekä lähi- että etäopiskeluna.
Lähiopetus on TAMKin pääkampuksella, tilat tarkentuvat alkusyksyn aikana.
Etäopiskelu tapahtuu Zoomissa tai Teamsissa ja linkit löytyvät Moodlesta.

Opintojakson tarkempi aikataulu julkaistaan Moodlessa aloituskerralla. Noudatamme Moodlen aikataulua.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ietojohtamisen ja logistiikan tentti to x.x.2022
Tietojohtamisen ja logistiikan uusintatentti

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- luennot, webinaarit
- paneelikeskustelu
- ohjattu tiimityöskentely
- tehtävät, harjoitukset
- esitykset
- tentti

Oppimateriaalit

HUB logistics. 2020. Kolme trendiä, jotka tulevat muuttamaan logistiikkaa 2020-luvulla. https://hub.fi/blogi-kolme-trendia-jotka-tulevat-muuttamaan-logistiikkaa-2020-luvulla/

Laihonen, H. ym. 2013. Tietojohtaminen. Tampereen teknillinen yliopisto. Tiedonhallinnan ja logistiikan laitos.

Logistiikan maailma. 2021. Logistiikka. https://www.logistiikanmaailma.fi/logistiikka/

Maa- ja metsätalousministeriö. 2013. Lähiruokaa - tottakai. Hallituksen lähiruokaohjelma ja lähiruokakehittämisen tavoitteet vuoteen 2020. Juvenes Print. (lähiruoan logistiikka)

Opintojakson aikana käytettävä oppimateriaa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT hakemus Hyvähot- järjestelmässä.
Osaamisen näyttönä selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin sekä kirjallinen AHOT-tehtävä.