Oppimisen tuki (4op)
Toteutuksen tunnus: TK00FM56-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.04.2021 - 31.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Vaativan erityisen tuen erikoistumiskoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- suunnitella, ohjata ja toteuttaa HOKS-prosessin ammatillisen koulutuksen opiskelijan kanssa, jolla on vaativa erityisen tuen tarve
- kohdata opiskelija dialogisessa ja luottamuksellisessa vuorovaikutuksessa ja tukea opiskelijan osallisuutta ja aktiivista osallistumista moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida opiskelijan henkilökohtaisia tavoitteita ja valmiuksia, sekä toimintaympäristöjen mahdollisuuksia ja saavutettavuutta
- suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä opintopolkuja, toimintaympäristöjä sekä yksilöllisten tarpeiden, valmiuksien ja tavoitteiden mukaista opetusta ja ohjausta moniammatillisessa yhteistyössä
- tunnistaa vaativan erityisen tuen eettiset vaatimukset ja ottaa nämä huomioon toiminnassaan
- vahvistaa opiskelijan itsenäistymistä ja työelämässä tarvittavia taitoja
- toteuttaa yksilöllisiä ratkaisuja työelämässä tapahtuvassa oppimisessa
- käyttää vaativaan erityiseen tukeen soveltuvia opetusmateriaaleja, oppimisen apuvälineitä sekä digipedagogisia työkaluja ja sovelluksia ohjaus- ja opetustyössä.
- seurata ja arvioida opiskelijan oppimista ja osaamista
- arvioida ja muokata omia toimintatapoja ja -ympäristöjä tarpeen mukaan
Sisältö (Opintojakso)
- Opiskelijan vahvuuksien, oppimisvalmiuksien, toiminta- ja työkyvyn arviointi
- HOKS-prosessin suunnittelu ja toteutus yhteistyössä eri toimijoiden kanssa
- Erilaisten toimintaympäristöjen mahdollisuudet, esteettömyyden ja saavutettavuuden arviointi ja suunnitelmallinen kehittäminen
- Eettiset periaatteet: tasa-arvo, oikeudenmukaisuus, itsemääräämisoikeus, osallisuus ja aktiivinen osallistuminen, positiivinen erityiskohtelu
- Vuorovaikutus- ja kommunikointitaidot sekä valmentava/ohjaava työote
- Pedagogiset menetelmät
-vahvuuslähtöinen, inklusiivinen pedagogiikka
-erityisen tuen tarpeen huomiointi ohjauksessa ja opetuksessa
-muut pedagogiset menetelmät –> oma kiinnostuksen kohde
-”digitaaliset” oppimisympäristöt/pedagogiikka/apuvälineet
- Työelämässä ja itsenäistymisessä tarvittavien taitojen tukeminen
- Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyön pedagoginen johtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja osoittaa annetuissa tehtävissä saavuttaneensa osaamistavoitteet. Hän osoittaa osaavansa suunnitella, ohjata ja toteuttaa HOKS-prosessin ammatillisen koulutuksen opiskelijan kanssa, jolla on vaativa erityisen tuen tarve moniammatillisessa yhteistyössä.
Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.
Arviointiasteikko
0-5