Skip to main content

Support of learning (4cr)

Code: TK00FM56-3001

General information


Enrolment period
02.12.2020 - 31.12.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.04.2021 - 31.05.2022
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Specialisation Program on Intensive Support in Special Education
Teachers
Mika Mäkiaho
Katariina Hakala
Person in charge
Katariina Hakala
Course
TK00FM56

Objectives (course unit)

Opiskelija osaa

- suunnitella, ohjata ja toteuttaa HOKS-prosessin ammatillisen koulutuksen opiskelijan kanssa, jolla on vaativa erityisen tuen tarve
- kohdata opiskelija dialogisessa ja luottamuksellisessa vuorovaikutuksessa ja tukea opiskelijan osallisuutta ja aktiivista osallistumista moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida opiskelijan henkilökohtaisia tavoitteita ja valmiuksia, sekä toimintaympäristöjen mahdollisuuksia ja saavutettavuutta
- suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä opintopolkuja, toimintaympäristöjä sekä yksilöllisten tarpeiden, valmiuksien ja tavoitteiden mukaista opetusta ja ohjausta moniammatillisessa yhteistyössä
- tunnistaa vaativan erityisen tuen eettiset vaatimukset ja ottaa nämä huomioon toiminnassaan
- vahvistaa opiskelijan itsenäistymistä ja työelämässä tarvittavia taitoja
- toteuttaa yksilöllisiä ratkaisuja työelämässä tapahtuvassa oppimisessa
- käyttää vaativaan erityiseen tukeen soveltuvia opetusmateriaaleja, oppimisen apuvälineitä sekä digipedagogisia työkaluja ja sovelluksia ohjaus- ja opetustyössä.
- seurata ja arvioida opiskelijan oppimista ja osaamista
- arvioida ja muokata omia toimintatapoja ja -ympäristöjä tarpeen mukaan

Content (course unit)

- Opiskelijan vahvuuksien, oppimisvalmiuksien, toiminta- ja työkyvyn arviointi
- HOKS-prosessin suunnittelu ja toteutus yhteistyössä eri toimijoiden kanssa
- Erilaisten toimintaympäristöjen mahdollisuudet, esteettömyyden ja saavutettavuuden arviointi ja suunnitelmallinen kehittäminen
- Eettiset periaatteet: tasa-arvo, oikeudenmukaisuus, itsemääräämisoikeus, osallisuus ja aktiivinen osallistuminen, positiivinen erityiskohtelu
- Vuorovaikutus- ja kommunikointitaidot sekä valmentava/ohjaava työote
- Pedagogiset menetelmät
-vahvuuslähtöinen, inklusiivinen pedagogiikka
-erityisen tuen tarpeen huomiointi ohjauksessa ja opetuksessa
-muut pedagogiset menetelmät –> oma kiinnostuksen kohde
-”digitaaliset” oppimisympäristöt/pedagogiikka/apuvälineet
- Työelämässä ja itsenäistymisessä tarvittavien taitojen tukeminen
- Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyön pedagoginen johtaminen

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja osoittaa annetuissa tehtävissä saavuttaneensa osaamistavoitteet. Hän osoittaa osaavansa suunnitella, ohjata ja toteuttaa HOKS-prosessin ammatillisen koulutuksen opiskelijan kanssa, jolla on vaativa erityisen tuen tarve moniammatillisessa yhteistyössä.

Hylätty: Ylläolevat tavoitteet eivät toteudu.

Assessment scale

0-5

Go back to top of page