Siirry suoraan sisältöön

Global Paper Technology (3op)

Toteutuksen tunnus: PTK-P40-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2021 - 20.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Päivi Viitaharju
Nina Kukkasniemi
Vastuuhenkilö
Timo Parkkinen
Opintojakso
PTK-P40

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii perusteet paperinvalmistusprosessista, käytetyistä raaka-aineista, eri paperi- ja kartonkilajeista sekä niiden loppukäyttökohteista. Opiskelija tuntee maailmanlaajuisen paperiteollisuuden kysynnän ja tuotannon tilanteen nyt ja tulevaisuudessa.
Opiskelija tietää miten maapallon metsävarat ovat jakautuneet, miten metsiä hoidetaan ja miten puuta korjataan.

The target of the course is to give the basic knowledge of paper making, about different raw materials used in paper industry, classification of paper and board grades and their end uses. The student will know the global production and consumption of paper and board today and in the future. The student knows the global forest resources, how the forests are managed and common wood procurement practices.

Sisältö (Opintojakso)

Paperin valmistuksen vaiheet, kuituraaka-aineet, eri massalajit (sellu, mekaaninen massa ja kiertokuitu), muut paperin valmistuksen raaka-aineet, kirjoitus- ja painopaperit, pakkausmateriaalit, graafiset kartongit, erikoispaperit ja –kartongit. Maailmanlaajuisen sellu-, paperi- ja kartonkiteollisuuden tuotanto ja kysyntä nyt ja tulevaisuuden ennusteet. Maailman metsävarat, metsätalouden periaatteet ja puunkorjuu. Opintojakson aikana opiskelijat valmistavat paperiarkkeja ja tutkivat niiden tärkeimpiä ominaisuuksia.

Unit processes in paper making, fiber raw material and pulping (chemical pulp, mechanical pulp and recycled pulp), other raw material for paper making, printing and writing papers, packaging material, grafical paperboards, special papers and paperboards. The global trends in production and consumption of paper and board today and in the future. Global forest resources, forestry principles and wood procurement. The students will make their own paper sheets in paper laboratory and analyse their main properties.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Electronic exam in December

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Maximum points 60 consist of: paper and paperboard companies (max 15 points), laboratory report (max 15 points) future task (max 10 points), exam max 20 points. Activity in lessons can upgrade the grade.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures, group works, laboratory work

Oppimateriaalit

Knowpap, material in Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lectures 30 hours
Student work 51 hours

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

No

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Excursion if possible

Lisätiedot

Opetuskieli: Englanti

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Knowing : Can recognise and define field-related phenomena and basic concepts.
Recognises different paper and paper board grades.
Names the main parts of the paper making process and fiber types.

Acting: Manages the assigned tasks under supervision/assisted.
Knows diverse courses of action but cannot justify his/her choices.

Being: Can give and receive feedback. Considers and assesses things from his/her viewpoint.
Can work in a group. Recognises his/her interaction skills.
Recognises important courses of action in the field. Takes responsibility for his/her own work.
Can describe the economic and wellbeing related effects of his/her own work.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Knowping: structures relations between field-related phenomena and concepts.
Explains the main parts of the paper making process.
Compares different raw materials.

Acting: Can select the most appropriate course of action from diverse options and justify his/her choice. Makes a plan/plans, limits tasks/problems, solves problems.

Being: Can give and receive feedback actively and constructively.
Can cooperate responsibly and is ready to develop his/her interaction skills.
Takes responsibility and commits to the group activities in addition to his/her own work.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Knowping. Understands extensive entities and relations between them. Can make an analysis of the future in the bioproduct field. (icl. Circular economy and other megatrends).

Acting: justify his/her choices and try new courses of action.
Assesses diverse solution alternatives.
Combines solution alternatives creatively or creates new ones.

Being: Uses feedback systematically as a professional growth tool in his/her own work and the community. Considers and assesses himself/herself and his/her professional community or task. Can cooperate responsibly, flexibly and constructively. Develops his/her own and the group's interaction. Works responsibly and in a committed manner considering the community and field requirements and needs.

Siirry alkuun