Siirry suoraan sisältöön

Liikunnan ja urheilun pedagogiikka 1 (5op)

Toteutuksen tunnus: C-10056-PHY001LI1A-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 14.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
18.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Vierumäen toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa: Kuvata liikuntapedagogiikan perusteorioita. Suunnitella ja toteuttaa erilaisille kohderyhmille turvallisen yksittäisen oppimistilanteen. Analysoida toimintaansa oppimistilanteessa peilaten valintojaan liikuntapedagogiikan perusteorioihin. Suunnitella ja toteuttaa erilaisille kohderyhmille tavoitteellisen ja oppimisen mahdollistavan oppimistilanteen. Arvioida ja kehittää toimintaansa liikuntapedagogiikan perusteorioita hyödyntäen. Suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaisen oppimistilanteen huomioiden yksilöiden tarpeet. Opintojakson sisällöistä/teemoista johdetut osaamistavoitteet löydät kohdasta arvointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Sisältö (Opintojakso)

- Liikkumisen suositukset ja nykytilanne - Eri-ikäisten liikunnanohjauksen erityispiirteet - Liikunnanohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä - Liikuntakasvatus - Motoriset perustaidot - Motivaatio käsitteenä - Ohjauksen ja valmennuksen eettiset periaatteet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti opintojen päätteeksi.

Arviointiasteikko

H-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Moodlessa on tehtäviä, jotka pitää suorittaa hyväksytysti, jotta pääsee jatkamaan seuraavaan tehtävään. Tehtävien suorittaminen edellyttää oppimateriaaliin perehtymistä. Lisäksi opiskelijan tulee suunnitella ja toteuttaa 3 käytännön liikunnanohjaus-/ valmennustilannetta, jossa hän vie käytäntöön teoriassa opiskelemiaan asioita. Opettaja ohjaa tarvittaessa esim. sähköpostin välityksellä. Opettaja arvioi tehtävät, joiden perusteella arvosana annetaan.

Oppimateriaalit

¨Jaakkola, T., Liukkonen, J., Sääkslahti, A. & Koski, P. 2017. Liikuntapedagogiikka. 2., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. Teoksesta myös e-kirja saatavilla Haaga-Helian kirjastosta. Hämäläinen, K. 2015. Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu (1. p.). VK-Kustannus. Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellinen seura. Hämäläinen, K. 2024. Lasten valmennus ja ohjaus. 1. painos. Mäntsälä: VK-Kustannus Oy. Lisäksi moodlessa jaettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaan perehtyminen ja niistä kertyneen tiedollisen osaamisen osoittaminen, kirjalliset tuntisuunnitelmat, käytännön liikunnanohjaukset sekä itsearviointikirjoitukset.

Sisällön jaksotus

18.08.2025 - 12.12.2025 non stop. Non-stop toteutuksissa kurssille voi liittyä lähes koko sen aukioloajan. Huomioi kuitenkin, että varaat riittävästi aikaa opintojen suorittamiseen. Opiskelijoita lisätään kokonaisuuksiin n. kerran viikossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa opintojakson ilman käytännön liikunnan ohjauksia/valmennuksia ja korvata ne observoimalla jonkun toisen pitämiä tunteja. Tällöin opintojaksolta voi saada korkeintaan arvosanan 3.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija soveltaa opintojaksolla teoriassa opiskelemaansa työelämäyhteyksissä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälistä yhteyttä.

Lisätietoja opiskelijoille

Arvosana muodostuu opettajan arvioimien tehtävien ja tentin pohjalta: Kurssitehtävät 20% Ohjausharjoitukset ja reflektio 40% Tentti 40%

Siirry alkuun