Skip to main content

Physical Education and Sport Pedagogy 1 (5cr)

Code: C-10056-PHY001LI1A-3018

General information


Enrolment period
02.06.2025 - 14.11.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
18.08.2025 - 12.12.2025
The implementation has not yet started.
Credits
5 cr
Institution
Haaga-Helia University of Applied Sciences, Vierumäen toimipiste
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25

Objectives (course unit)

Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa: Kuvata liikuntapedagogiikan perusteorioita. Suunnitella ja toteuttaa erilaisille kohderyhmille turvallisen yksittäisen oppimistilanteen. Analysoida toimintaansa oppimistilanteessa peilaten valintojaan liikuntapedagogiikan perusteorioihin. Suunnitella ja toteuttaa erilaisille kohderyhmille tavoitteellisen ja oppimisen mahdollistavan oppimistilanteen. Arvioida ja kehittää toimintaansa liikuntapedagogiikan perusteorioita hyödyntäen. Suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaisen oppimistilanteen huomioiden yksilöiden tarpeet. Opintojakson sisällöistä/teemoista johdetut osaamistavoitteet löydät kohdasta arvointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Content (course unit)

- Liikkumisen suositukset ja nykytilanne - Eri-ikäisten liikunnanohjauksen erityispiirteet - Liikunnanohjaus erilaisissa toimintaympäristöissä - Liikuntakasvatus - Motoriset perustaidot - Motivaatio käsitteenä - Ohjauksen ja valmennuksen eettiset periaatteet

Exam schedules

Tentti opintojen päätteeksi.

Assessment scale

H-5

Teaching methods

Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Moodlessa on tehtäviä, jotka pitää suorittaa hyväksytysti, jotta pääsee jatkamaan seuraavaan tehtävään. Tehtävien suorittaminen edellyttää oppimateriaaliin perehtymistä. Lisäksi opiskelijan tulee suunnitella ja toteuttaa 3 käytännön liikunnanohjaus-/ valmennustilannetta, jossa hän vie käytäntöön teoriassa opiskelemiaan asioita. Opettaja ohjaa tarvittaessa esim. sähköpostin välityksellä. Opettaja arvioi tehtävät, joiden perusteella arvosana annetaan.

Learning materials

¨Jaakkola, T., Liukkonen, J., Sääkslahti, A. & Koski, P. 2017. Liikuntapedagogiikka. 2., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. Teoksesta myös e-kirja saatavilla Haaga-Helian kirjastosta. Hämäläinen, K. 2015. Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu (1. p.). VK-Kustannus. Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellinen seura. Hämäläinen, K. 2024. Lasten valmennus ja ohjaus. 1. painos. Mäntsälä: VK-Kustannus Oy. Lisäksi moodlessa jaettava materiaali.

Student workload

Teoriaan perehtyminen ja niistä kertyneen tiedollisen osaamisen osoittaminen, kirjalliset tuntisuunnitelmat, käytännön liikunnanohjaukset sekä itsearviointikirjoitukset.

Content scheduling

18.08.2025 - 12.12.2025 non stop. Non-stop toteutuksissa kurssille voi liittyä lähes koko sen aukioloajan. Huomioi kuitenkin, että varaat riittävästi aikaa opintojen suorittamiseen. Opiskelijoita lisätään kokonaisuuksiin n. kerran viikossa.

Completion alternatives

Opiskelija voi halutessaan suorittaa opintojakson ilman käytännön liikunnan ohjauksia/valmennuksia ja korvata ne observoimalla jonkun toisen pitämiä tunteja. Tällöin opintojaksolta voi saada korkeintaan arvosanan 3.

Practical training and working life cooperation

Opiskelija soveltaa opintojaksolla teoriassa opiskelemaansa työelämäyhteyksissä.

International connections

Ei kansainvälistä yhteyttä.

Further information

Arvosana muodostuu opettajan arvioimien tehtävien ja tentin pohjalta: Kurssitehtävät 20% Ohjausharjoitukset ja reflektio 40% Tentti 40%

Go back to top of page