Siirry suoraan sisältöön

Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02504-YSZY0510-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 19.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
27.04.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15
Opintojakso
C-02504-YSZY0510

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan asiantuntijuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakson jälkeen Osaat analysoida digitalisaatiota ilmiönä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä kansallisella, kansainvälisellä ja paikallisella tasolla Kykenet analysoimaan ja arvioimaan kriittisesti digitaalisten menetelmien käyttöön liittyviä mahdollisuuksia, rajoitteita ja eettisiä ulottuvuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi Osaat soveltaa ja yhdistää tarkoituksenmukaista tutkimustietoa digitalisaatioon liittyvistä teemoista sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen. Osaat tarkastella sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämistä huomioiden kestävän kehityksen periaatteet ja digiosallisuuden. Osaat arvioida kyberturvallisuuden, tietoturvan ja tietosuojan merkitystä sosiaali- ja terveyspalveluissa ja huomioida digitaalisen turvallisuuden sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä. Osaat ennakoida ja ratkaista digitaaliseen toimintaympäristöön liittyviä monimutkaisia haasteita innovatiivisesti ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Ymmärrät tekoälyn teknologiana sekä sen roolin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluissa. Osaat arvioida ja analysoida kriittisesti tekoälyyn liittyviä kysymyksiä ja osaamistarpeita omalla toimialallasi. Opintojakson osaamiset: - Eettisyys - Oppimaan oppiminen - Ennakoiva kehittäminen

Sisältö (Opintojakso)

Ajankohtaiset digitalisaation trendit ja toimintaympäristön muutokset Digitalisaation strateginen ohjaus ja toimeenpano kansainvälisellä, kansallisella ja paikallisella tasolla Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvät ajakohtaiset ilmiöt ja teknologiat Digitaaliset menetelmät, osaaminen ja asenteet Digiosallisuus ja digitaalinen yhdenvertaisuus palvelujärjestelmissä Disinformaatio ja sen vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla Kyberturvallisuus, tietosuoja ja tietoturva digitaalisissa palveluissa Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä. Arvioitavat tehtävät: Oppimisportfolio ja itsearviointi Opiskelijan ajankäyttö: Verkko-opinnot 40 h - Aktiivinen osallistuminen intensiivipäiviin 20 h - Itsenäinen työskentely (ml. kirjalliset tehtävät) 75 h Yhteensä 135 tuntia.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojaksotehtävien uusiminen tapahtuu tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä) Itsenäinen opiskelu Portfoliotyöskentely Field visit Safari -päivä: vapaaehtoiset vierailut digitaalisia palveluja hyödyntävissä yksiköissä Jyväskylässä

Oppimateriaalit

Sosiaali- ja terveysministeriö 2023. Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023-2035. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:32. Sosiaali- ja terveysministeriö. Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030: Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi Global strategy on digital health 2020-2025. Geneva: World Health Organization; 2021. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. Valtioneuvosto. 2022. Valtioneuvoston selonteko: Suomen digitaalinen kompassi. Valtioneuvoston julkaisuja 2022:65. Kyberturvallisuus - Ohje sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille (STM 2019) Blek, T., Lahdenperä, E., & Lehosmaa, J. (2024). Sote-ammattilaisten kyberturvallisella toiminnalla varmistetaan asiakas- ja potilasturvallisuutta. Jamk Arena Pro. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0783-104 Blek, T. & Solankallio-Vahteri, T. 2022. Terveydenhuollon hoitohenkilöstön tieto- ja kyberturvallisuusosaaminen. FinJeHeW 14 (4): 352-363. Coventry, L., Branley-Bell, D., Sillence, E., Magalini, S., Mari, P., Magkanaraki, A. & Anastasopoulou, K. 2020. Cyber-Risk in Healthcare: Exploring Facilitators and Barriers to Secure Behaviour. HCI for Cybersecurity, Privacy and Trust. Sihvo, P. & Koski, A. (toim.) Eettinen toimintamalli - osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön Digiosallisuuden käsite ja keskeiset osa-alueet, Digiosallisuus Suomessa -hankkeen väliraportti (Hänninen, Karhinen, Korpela, Pajula, Pihlajamaa, Merisalo, Kuusisto, Taipale, Kääriäinen & Wilska 2021) Sanmark, J. & Sanmark, E. 2024. Mitä tiedämme generatiivisen tekoälyn hyödyistä terveydenhuollossa? Duodecim. Mitä tiedämme generatiivisen tekoälyn hyödyistä terveydenhuollossa? DigiFinland. Tekoäly hyvinvointialueilla: Sosiaali- ja terveydenhuollon käyttötapaukset ja kansallinen edistäminen. 2024. Esiselvitystyön loppuraportti maaliskuu 2024. https://digifinland.fi/wp-content/uploads/2024/03/DigiFinland_tekoaly_loppuraportti_210324.pdf + ajankohtainen, tutkimuksellinen aineisto, joka ilmoitetaan opintojaksolla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op Itsenäinen opiskelu ja portfoliotyöskentely 4 op

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä Webinaarit Oppimisportfoliotyöskentely Itsenäinen opiskelu Itsearviointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa joustavasti. Webinaareihin osallistuminen on vapaaehtoista. Kaikille webinaareille löytyy vaihtoehtona luentotallenne. Opintojakson portfolion voi työstää joko yksin tai parin kanssa.

Siirry alkuun