Siirry suoraan sisältöön

Digital transformation in healthcare (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02504-YS00BV67-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 28.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.02.2025 - 16.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Mandatory to participate in the online webinars
Opetuskielet
englanti
Paikat
10 - 20
Opintojakso
C-02504-YS00BV67

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tavoitteena on syventää ymmärrystäsi siitä, miksi terveydenhuollon ammattilaisten tulee osallistua terveydenhuollon digitaaliseen muutokseen. Tavoitteena on myös lisätä tietämystäsi digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisestä asiantuntijuusalueesi kehittämisessä ja johtamisessa. Opintojakson jälkeen osaat analysoida kriittisesti terveydenhuollon alueita, joihin digitaalinen muutos voi vaikuttaa merkittävästi. Osaat tunnistaa digitaalisten muutosten keskeiset tekijät ja arvioida digitalisaation mahdollisia riskejä ja etuja terveydenhuollossa (esim. tekoäly (AI), kyberturvallisuus). Osaat luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa digitaalisen terveyden (e-health) materiaalia eri potilasryhmille. Lisäksi osaat soveltaa näyttöön perustuvia hoitointerventioita (kuten pelillistämistä, puettavaa teknologiaa, digitaalisia omaseurantatyökaluja ja muita uusia digitaalisia teknologioita) potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Osaat reflektoida ennakkoluuloja ja mahdollisia eettisiä näkökulmia, jotka liittyvät terveydenhuollon digitalisaatioon. Kykenet kouluttamaan työtovereita ja moniammatillisia tiimejä käyttämään ja soveltamaan evidenssiin pohjautuvia digitaalisia sovelluksia.

Sisältö (Opintojakso)

Terveydenhuollon digitalisaation nykytilan arviointi Avaintekijöiden tunnistaminen terveydenhuollon digitaalisen transformaation taustalla Kansalliset ja kansainväliset säädökset ja standardit terveydenhuollon digitalisaatiossa Digitaalisen transformaation hyötyjen ja haasteiden arviointi potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa e-terveyden (digitaalinen terveydenhuolto) ja m-terveyden (mobiiliterveydenhuolto) ohjausmenetelmät potilasohjauksessa Nousevien digitaalisten teknologioiden kriittinen analyysi (esim. tekoäly, koneoppiminen, kyberturvallisuus, pelillistäminen, eHealth- ja mHealth-sovellukset) potilashoidon ja väestön terveyden parantamiseksi. Terveydenhuollon digitalisaation ja sen muutoksen mahdollisten eettisten näkökulmien arviointi ja reflektointi (esim. palvelujen tasa-arvoinen saavutettavuus, potilastietojen yksityisyys, tiedon omistajuus)

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Bachelor degree in healthcare, social care, nursing or rehabilitation.

Aika ja paikka

Mandatory to participate in the online webinars

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

100 % online course: assignments, home tasks, group work, independent studies

Oppimateriaalit

Digitally brave is confident about the future. Digital Skills Report 2022. Digital and Population Data Services Agency. Glauner, P., Plugmann, P. & Lerzynski, G. 2021. Digitalization in Healthcare: Implementing Innovation and Artificial Intelligence. Springer. (e-book). Chan, A. & Honey, M. 2022. User perceptions of mobile digital apps for mental health: Acceptability and usability - An integrative review. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 29, 147–168. Laukka, E., Pölkki, T. & Kanste, O. 2022. Leadership in the context of digital health services: A concept analysis. Journal of Nursing Management 30(7), 2763-2780.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinars 12 hours Independent studies and assignments: pre-assignment, home-task and group assignment 123 hours

Sisällön jaksotus

Pre-assignment, home-tasks prior to webinars, group work + peer feedback

Lisätietoja opiskelijoille

Pre-assignment, home tasks and peer feedback are assessed pass/complete/fail. Group work is graded 0-5 (= course grade).

Siirry alkuun