Kaupan kannattavuuden johtaminen (Kauppa & yrittäjyys -opinnot) (5op)
Toteutuksen tunnus: 3H00HL34-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.06.2025 - 22.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 31.05.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Pia Lamminsivu
- Vastuuhenkilö
- Pia Lamminsivu
- Ryhmät
-
23LIKOHLiiketalous 2023, nuoret HR- ja esihenkilötyö
-
23LIKOTALiiketalous 2023, nuoret Taloushallinto
-
23LIKOMLiiketalous 2023, nuoret Markkinointi ja myynti
-
23LIKOJLiiketalous 2023, nuoret Juridiikka
-
23LIKOTBLiiketalous 2023, nuoret TaloushallintoB
-
VAOValinnaiset ammattiopinnot
- Luokittelu
- VIRTUAL
- Opintojakso
- 3H00HL34
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kaupan kannattavuuden johtaminen (5 op) päättää Kauppa ja yrittäjyys (15 op) -opintokokonaisuuden. Tämän opintojakson keskeinen asia on kannattavuus, johon tutustut kauppiaan roolissa. Opintojakso alkaa kaupan kannattavuuden suunnittelusta, jatkuu kaupan kannattavuuden seurantaan ja päättyy tilinpäätöksen analysointiin. Tavoitteena on ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat kannattavuuteen ja mihin tekijöihin voi vaikuttaa. Osana kannattavuutta tutustut kauppaan liittyvään juridiikkaan sekä henkilöstön johtamiseen. Tiedolla johtaminen kulkee opintojaksossa mukana. Opintojaksossa esimerkkinä toimii K-ryhmä, mutta opintojakso tarjoaa paljon tietoa kaupan alasta myös yleisesti.
Sisältö (Opintojakso)
Kaupan kannattavuuden johtaminen -opintojakson rakenne
3.1 Toiminnan suunnittelu
3.2 Kannattavuuden seuranta
3.3 Henkilöstön johtaminen
3.4 Kaupan juridiikka
3.5 Kaupan tuloksen johtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tuntee kaikkein keskeisimmät kaupan alan tunnusluvut ja tunnistaa niiden perusteella kaupan osaston johtamiseen vaikuttavia seikkoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija hallitsee keskeiset kaupan alan tunnusluvut ja tunnistaa niiden perusteella kaupan osaston johtamisessa ja kehittämisessä keskeisiä seikkoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija hallitsee hyvin kaupan alan tunnusluvut ja pystyy johtamaan ja kehittämään kaupan osastoa tunnuslukujen perusteella.
Aika ja paikka
Verkkototeutus, opiskelija voi edetä omaan tahtiin annetussa aikaraamissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson tentit suoritetaan samoin kuin tehtävät itselle sopivana ajankohtana opiskelualustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkokurssi. Kurssi on kokonaan verkossa, josta löytyvät tarvittavat materiaalit ja tehtävät.
HUOM. Ilmoittaudu opintojaksolle Pakissa ja lähetä lisäksi sähköpostia pia.lamminsivu@tuni.fi , niin saat tunnukset verkkoalustalle.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali kuvattu yksityiskohtaisesti Howspace-oppimisalustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = noin 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Verkkokurssi, opiskelija voi jaksottaa ja aikatauluttaa tehtävät haluamallaan tavalla annetun aikaraamin puitteissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä K-kauppiasliiton kanssa.
Kansainvälisyys
--
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso kuuluu Kauppa & yrittäjyys kokonaisuuteen (15op) , joka koostuu kolmesta erillisestä opintojaksosta.
1. Kaupan toimintaympäristö (5op)
2. Kaupan myynti ja ditalisuus (5op)
3. Kaupan kannattavuuden johtaminen (5op)
Opiskelija voi itse päättää, montako opintojaksoa hän suorittaa kokonaisuudesta (1 - 3).
Kolmas opintojakso edellyttää aiempia opintoja sisäisen laskentatoimen alalta tai vastaavia tietoja.