Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat (5op)
Toteutuksen tunnus: 7L00GC24-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2026 - 31.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.11.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Yksikkö
- Kliininen asiantuntija YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jonna Levonen
- Johanna Vilppola
- Vastuuhenkilö
- Johanna Vilppola
- Ryhmät
-
25YKAMIEKliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2025
- Opintojakso
- 7L00GC24
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
• hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä
• osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa
Sisältö (Opintojakso)
Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Pakolliset edeltävät opinnot: Dialoginen yhteistyö 5op ja Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö 5 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
• osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Aika ja paikka
Opintojakso on suoritettavissa ajanjaksolla 1.1.2026-14.9.2026. (ennakkotehtävä aukeaa ja uusinta II päättyy 14.9.2026). Lähipäivät ovat Tampereella Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa 13-14.5.2026
Läsnäolosuositus, poissaolot korvataan erillisellä poissaoloja korvaavalla tehtävällä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien palautuspäivämäärät DigiCampus.fi:
Ennakkotehtävän palautus 1.4.2026 mennessä.
Intensiivipäivien jälkeisen esseen palautus 31.5.2026 mennessä.
Uusinta I, palautuspäivä on viimeistään 10.8.2026.
Uusinta II, palautuspäivä viimeistään 14.9.2026.
Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan. Arvosanoja ei voi korottaa TAMKin tutkintosäännön mukaisesti Tutkintosääntö ja sitä täydentävät ohjeet | TAMK.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, luennot, intensiivipäivien jälkeinen tehtäväkokonaisuus, itsenäinen työskentely, pari- ja pienryhmätyöskentely. Menetelmät voivat tarkentua opintojakson alkuun mennessä.
Oppimisalustana käytetään DigiCampusta, DigiCampus.fi.
Oppimateriaalit
Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172.
Doyle,L. (2022) Advanced Practice Mental Health Nursing and Mental Health Promotion. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 173-195.
Seikkula, J. 2022. Dialogi parantaa –mutta miksi? Mikä tekee dialogista ennennäkemättömän vaikuttavan vaikeissa kriiseissä. Kuva ja Mieli.
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali
Sisällön jaksotus
ennakkotehtävä
lähipäivät Tampereella 13-14.5.2026, korvaava tehtävä mahdollinen.
Intensiivipäivien jälkeisen esseen palautus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei ole
Kansainvälisyys
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma voi tarkentua opintojakson alkuun mennessä.