Siirry suoraan sisältöön

Perhe-, verkosto- ja yhteisökeskeiset lähestymistavat (5op)

Toteutuksen tunnus: 7L00GC24-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2026 - 31.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.11.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jonna Levonen
Johanna Vilppola
Vastuuhenkilö
Johanna Vilppola
Ryhmät
25YKAMIE
Kliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2025
Opintojakso
7L00GC24

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
• hallitsee perheiden, verkostojen ja yhteisöjen kanssa tehtävän mielenterveys- ja päihdetyön teoreettiset lähtökohdat ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omaa sekä työyhteisön toimintaa näiden mukaisesti
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää läheisten tuen tarpeisiin vastaavia sekä perheiden ja vanhemmuuden tukemisen käytäntöjä
• osaa johtaa yhdessä asiakkaiden kanssa tehtäviä yhteiskehittämisen prosesseja monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyön eri preventiotasoja ja kehittää niiden mukaista toimintaa

Sisältö (Opintojakso)

Eri-ikäisten perheiden ja verkostojen kanssa tehtävä dialoginen yhteistyö
Läheisten tuen tarpeeseen vastaaminen
Perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, kun vanhemmalla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
Yhteiskehittäminen ja vertaistuki
Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö
Preventiotasot, toiminnat ja toimintaympäristöt

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Pakolliset edeltävät opinnot: Dialoginen yhteistyö 5op ja Mielenterveys- ja päihdehoitotyön laajavastuinen kliininen käytäntö 5 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
• osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Aika ja paikka

Opintojakso on suoritettavissa ajanjaksolla 1.1.2026-14.9.2026. (ennakkotehtävä aukeaa ja uusinta II päättyy 14.9.2026). Lähipäivät ovat Tampereella Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa 13-14.5.2026
Läsnäolosuositus, poissaolot korvataan erillisellä poissaoloja korvaavalla tehtävällä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tehtävien palautuspäivämäärät DigiCampus.fi:

Ennakkotehtävän palautus 1.4.2026 mennessä.

Intensiivipäivien jälkeisen esseen palautus 31.5.2026 mennessä.

Uusinta I, palautuspäivä on viimeistään 10.8.2026.

Uusinta II, palautuspäivä viimeistään 14.9.2026.

Uusintapäivien jälkeen palautuksia ei oteta vastaan. Arvosanoja ei voi korottaa TAMKin tutkintosäännön mukaisesti Tutkintosääntö ja sitä täydentävät ohjeet​ | TAMK.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä, luennot, intensiivipäivien jälkeinen tehtäväkokonaisuus, itsenäinen työskentely, pari- ja pienryhmätyöskentely. Menetelmät voivat tarkentua opintojakson alkuun mennessä.
Oppimisalustana käytetään DigiCampusta, DigiCampus.fi.

Oppimateriaalit

Sveinbjarnardóttir, E. K. & Kilkku, N. (2022) Collaboration with Families, Networks and Communities. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 149-172.

Doyle,L. (2022) Advanced Practice Mental Health Nursing and Mental Health Promotion. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 173-195.

Seikkula, J. 2022. Dialogi parantaa –mutta miksi? Mikä tekee dialogista ennennäkemättömän vaikuttavan vaikeissa kriiseissä. Kuva ja Mieli.

Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali

Sisällön jaksotus

ennakkotehtävä
lähipäivät Tampereella 13-14.5.2026, korvaava tehtävä mahdollinen.
Intensiivipäivien jälkeisen esseen palautus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

ei ole

Kansainvälisyys

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma voi tarkentua opintojakson alkuun mennessä.

Siirry alkuun