Siirry suoraan sisältöön

Pelikehityksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00HH81-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.11.2025 - 11.01.2026

Ajoitus

01.01.2026 - 31.07.2026

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tietojenkäsittely

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pasi Pekkanen
  • Sami Kojo

Vastuuhenkilö

Sami Kojo

Ryhmät

  • 25TIKOVE
    Tietojenkäsittely 2025 verkkokoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on antaa perusvalmiudet yksinkertaisen pelin toteuttamiseen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää pelimoottorin merkityksen pelinkehityksessä.
• osaa tuoda pelissä tarvittavia resursseja peliprojektiin.
• osaa toteuttaa yksinkertaisen pelin pelimoottoria käyttäen.
• ymmärtää versonhallinnan merkityksen osana peliprojektia.
• pystyy julkaisemaan pelin.

Sisältö (OJ)

Peliprojektin toteuttamiseen ja siihen liittyvät aiheet:
• Pelimoottori
• Versionhallinta
• Resurssitiedostot
• Pelioliot ja niiden toiminnallisuuden laajentaminen omia komponentteja käyttäen
• Audio
• Pelin julkaisu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• ymmärtää pelimoottorin merkityksen pelinkehityksessä.
• osaa määrittää peliolioita pelin toiminnallisuuden toteuttamiseen.
• osaa käyttää valmiita komponentteja peliolioiden toiminnallisuuden laajentamiseen.
• osaa määrittää yksinkertaisia komponentteja peliolioiden toiminnallisuuden laajentamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• hallitsee versionhallinnan käytön peliprojektissa.
• kykenee tuottamaan pelissä toimivaa grafiikkaa ja ohjelmakoodia.
• hallitsee pelimoottorin vaativampien ominaisuuksien käytön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• pystyy toimimaan aktiivisesti osana tiimiä peliprojektissa.
• pystyy julkaisemaan valmiin pelin.

Arviointiasteikko

0-5