Basics of Building Economics (4cr)
Code: 5R00GQ49-3005
General information
- Enrolment period
- 01.07.2025 - 30.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Engineering
Objectives (course unit)
After completing the course, the student is able to explain the progress of a construction project in the main phases, to classify the parties to the construction project and to explain their role during the various stages of the project. The student will be able to define different forms of construction project and identify general principles of contract practice in construction. The student knows the basic costing methods of construction and can calculate simple investment calculations. The student is able to identify entrepreneurship as one of the career paths and, if necessary, can search for additional information and help in starting his / her own business. The student is able to identify research problems and questions related to the field of construction production and economics and to find a solution using the methods of knowledge construction and innovation as well as the research approach.
Content (course unit)
Flow of the construction project, parties, forms and contract technology
Fundamentals of construction economy, basic methods of cost and investment calculations
Entrepreneurship and innovation in the construction sector
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student knows one method of investment calculation and understands the basic concepts of construction economics and is able to use it.
The student identifies the main phases and main parties of a construction project and identifies the basic implementation forms.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
the student knows all methods of investment calculation
-the student can find out the economic situation of construction with the help of various information sources
- the student can use the basic concepts of construction economics in working life
- the student identifies the parties to the building project and knows the stages of the building project and their rough content
- the student is familiar with the implementation of construction
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
the student can apply the methods of investment calculation to practical situations
-the student is able to visualize the economic situation in construction
- the student can use the basic concepts of construction economics in working life
- the student identifies the parties to the building project and knows the stages of the building project and their rough content
- the student is familiar with the implementation of construction
Location and time
AIKA
=====
08.08.2025 14.00 - 17.00 3h 3
23.08.2025 10.00 - 14.00, 4h 7
06.09.2025 11.00 - 15.00, 4h 11
19.09.2025 16.00 - 18.00, 2h 13
03.10.2025 08.00 - 11.00, 3h 16
07.11.2025 14.00 - 17.00, 3h 19
22.11.2025 11.00 - 14.00, 3h 22
12.12.2025 11.00 - 15.00, 4h 26
PAIKKA
=========
H3-08 TAMK
Exam schedules
Ei tenttiä, koska opiskelijan henkilökohtainen portfolioraportti arvioidaan.
Hylätyn portfolion voi täydentää hyväksytyksi.
Assessment methods and criteria
Sisällys:
-arviointi
-oppituntipoissaolon korvaus
----------------------------------
A R V I O I N T I
=============
Arviointimenetelmänä on opiskelijan henkilökohtaisen portfolioraportin arviointi asteikolla 0-5.
Seuraavssa selostetaan mikä portfolio on ja miten se tehdään ja aikataulu ja minne palautus tapahtuu.
PORTFOLIO
Kurssi toteutetaan luentoina,
harjoitustehtävien tekemisenä sekä
opiskelijoiden itse luentoaiheista löytämien artikkeleiden, uutisten ja muun kirjallisen materiaalin reflektointina portfolio-raporttiin.
Kurssista ei järjestetä tenttiä lainkaan
vaan kukin opiskelija tekee oman henkilökohtaisen portfolion (=referaatti kustakin luennosta täydennettynä samasta aiheesta itse löytämä kiinnostava lisätieto ja siitä lyhyt referaatti luentoreferaatin perään).
Kurssin arvosana määräytyy 100% opiskelijan portfolion perusteella.
Portfolio koostuu 10 asiakokonaisuudesta:
1 Rakentamisen osapuolet
2 Hankkeen vaiheet
3 Käsitteet
4 Edullisuusvertailu
5 Urakan toteutusmuodot
6 Sopimustekniikka
7 Kustannuslaskennan perusteet
8 Investointilaskennan perusteet
9 Yritystoiminnan aloittamisen apuvälineet
10 Rakennustalouden tutkimusongelma ryhmätyönä (ryhmän valitsema aihe)
PORTFOLION SISÄLTÖ
Tällä kurssilla opiskelijan hyvän portfolion toivotaan sisältävän ainakin seuraavia elementtejä:
Jokaista kurssin osiota (1-10) on referoitu erikseen:
- opettajan tai asiantuntijan esityksen sisältö (1/2 A4 s max) sekä
- opiskelijan itse samasta aiheesta löytämän aineiston (1/2 ..1 A4 sivua max) ja
- asian harjoitustehtävän perusteella (portfolion liitteeksi
Näitä on toteutettu ainakin seuraavista näkökulmista:
1. Referaatti oppitunnin asiasta lyhyesti ja mitä uutta opit?
- Lyhyesti omat kokemukset ja pohdinnat aiheeseen liittyen?
2. Aihealueeseen liittyvien tuoreimpien julkaisujen ja uutisten etsiminen. Mitä aihepiiriin liittyvää tällä hetkellä on meneillään?
3. Kaikki kurssilla tehdyt harjoitustehtävät liitetään myös portfolion ko teemaan.
Muistakaa lisätä päiväys, kurssin nimi ja numero sekä opiskelijan nimi kansilehdelle.
PORTFOLION MUOTO
Portfolion voit tuottaa haluamassasi muodossa.
Suositeltavaa on myös kokeilla jotain itselle vieraampaa esitysmuotoa ja oppia samalla uusien työkalujen käyttöä. Esitys voi olla toteutettu esimerkiksi:
- Tekstidokumenttina (Word, Docs, Writer...)
- Diaesityksenä (PowerPoint, Sway, Slides, Prezi, Seidat...)
PALAUTUS
Portfolio palautetaan kurssin ohjeistuksen mukaisesti sellaisessa muodossa, että sitä on mahdollista tarkastella ilman maksullisia sovelluksia tai erillisten käyttäjätunnusten luomista.
Deadline: Portfolio palautetaan:
16.12.2025 23.59 mennessä kurssin TUNIMoodlen tehtäväpalautukseen,
jotta opettaja ehtii arvioida portfoliot ennen 31.12.2025. Tämän jälkeen opettajalla EI ole käyttäjätunnuksia TAMK:lla.
LAAJUUS
Portfolion laajuus on 1..1,5s / asia sisältäen sekä luentoreferaartin että omat täydennykset aihealueeseen liittyvää ajankohtaista uutis/raporttiaineistoa.
Kokonaisuudessaan portfolion pituus on siis 10 x1..1,5 sivua + harkkaliitteet = yhteensä 10..15 A4 sivua word dokumenttina + harkkaliitteet.
Muistakaa lisätä päiväys, kurssin nimi ja numero sekä opiskelijan nimi kansilehdelle.
MUUTA
Portfoliosta saatua arvosanaa ei voi loppupalautuksen jälkeen enää korottaa, mutta palautetta ja väliarvioita on ohjaavalta opettajalta mahdollista pyytää.
Myöhässä tehdyn palautuksen maksimiarvosana on 3. Hylätyn arvosanan saadun portfolion voi palautteen perusteella korjata ja palauttaa uudelleen annettuun määräaikaan mennessä. Korjatun työn arvosana on 1.
Kurssi sulkeutuu 31.12.2025.
P O I S S A O L O N K O R V A U S
=============================
Poissaolo oppitunnilta korvataan tekemällä portfolio
poissaolo-oppitunnilla käsistellystä aiheesta aivan samalla tavalla
kuin oppitunnilla läsnäolijat tekevät. Lähdeaineistona opiskelija käyttää
TUNIMoodlen ko aiheen opetuskalvosarjaa.
Opiskelija tekee referaatin = lyhennelmän opetusaineistosta
sekä etsii internetistä saman aiheen ajankohtaisen uutisen, tutkimuksen tms ja
tekee siitä referaatin ja tekee mahdollisen oppituntiharjoituksen
kotitehtävänä ja liittää nämä kaikki kolme asiaa portfolioon.
Mitään lisätehtävää poissaolo ei aiheuta.
Eero Nippala
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Oppituntiluennot lähiopetuksena Tamkilla luokassa
oppituntiharjoitukset
Kotitehtävät
Portfolio
Learning materials
Rakentamistalouden perusteet, Junnonen et.al
Rakennuttaminen, Junnon et-al. 2017 tai uudempi soveltuvin osin
YSE 1998
KSE 2013
Student workload
oppitunnit
kotitehtävien teko
kirjallisuuden lukeminen kotona
henkilökohtaisen portfolioraportin teko (korvaa tentin)
Content scheduling
25AI351 rakentamistalouden perusteet 4 op totsu-aihealueet:
-------------------------------------------------------------------------------
Kurssi käisttää 8 opetuskertaa 2-4h kerrallaan
1 TOTSU ja Rakentamisen osapuolet 3h
2 Hankkeen vaiheet ja käsitteet (osa 1/2) 4h
3 Käsitteet (osa 2/2), edullisuusvertailu ja urakan toteutusmuodot osa (1/2) 4h
4 Urakan toteutusmuodot (osa 2/2) 2h
5 Sopimustekniikka ja kustannuslaskennan perusteet 3h
6 Investointilaskennan perusteet 3h
7 Yrittäjyys uravaihtoehtona, yritystoiminnan aloittamisen apuvälineet 3h
8 Rakennustalouden tutkimusongelmat => ratkaisutapoja 4h
ryhmätyönä (5 opisk ryhmä) selvitetään esim.:
- kiertotalous maarakennusurakoitsijan sivubusineksenä
- infra-alan suhdannetilanteen selvittäminen (sektori xx ja maakunta yy)
- energiamurros ja infrarakentaminen
Ryhmä valitsee aiheen. Opettaja näyttää esimerkkejä ratkaisuista.
Completion alternatives
-Vastaavat tiedot sisältävän kurssin suorittaminen aiemmin toisemassa amk:ssa tai yliopistossa
-AHOT, aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen 3h suullisen tentin avulla
Practical training and working life cooperation
Tampere yrityspalvelut
International connections
ei kv yhteyksiä
Further information
Opettajana toimii:
TAMK rakentamistalouden lehtori Eero Nippala,
Työura alkoi 1979 mittamiehenä Kt66 työmaalla.
Työtehtävät TAMK:ssa: opetuksen lisäksi tutkimusprojekteja ja mukana Valtiovarainministeriön (rakentamisen suhdanteet-infra 2006-) ja Opetusministeriön (OPH osaamistarpeen ennakointi 2017-2024) sekä NVF, Nordic väg o trafikforum 2006- 2016 työryhmissä.
VTT:llä ja TAMK:ssa projekteja Infra ry:lle (aik SML), Koneyrittäjille sekä infra-alan yrityksille (luottamuksellisia).