Siirry suoraan sisältöön

Mielen hyvinvoinnin pedagoginen osaaja (5op)

Toteutuksen tunnus: 1L00HA87-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2026 - 22.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
23.02.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Kirsi Purhonen
Kosti Nivalainen
Jukka Kemppi
Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö
Kirsi Purhonen
Ryhmät
24OPE
Ammatillinen opettajankoulutus 2024
23OPE
23 opettajankoulutus
25OPE
Ammatillinen opettajankoulutus 2025
Opintojakso
1L00HA87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija tunnistaa mielen hyvinvointia uhkaavia ja vahvistavia tekijöitä opetustyössä.
Opiskelija vahvistaa mielen hyvinvointiosaamista yksilö- ja ryhmäkohtaisessa opetus- ja ohjaamistyössä yhdessä työelämän sekä muiden oppilaitoksen sidosryhmien kanssa.
Opiskelija huolehtii omasta hyvinvoinnistaan ja tunnistaa sen merkityksen opetus- ja ohjaamistyössään.

Sisältö (Opintojakso)

Mielen hyvinvoinnin tunnistaja
Mielen hyvinvointia vahvistava opettaja
Mielen hyvinvointia tukeva yksilöohjaaja
Hyvällä mielellä työelämään saattaja
Hyvän mielen työelämävalmentaja
Oman mielen hyvinvoinnin vahvistaja

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opintojakso katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on osallistunut verkkotyöskentelyyn ja tehnyt opintojaksoon liittyvät tarvittavat tehtävät.

Aika ja paikka

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa ja osallistumalla vapaaehtoisiin ohjauspajoihin. Opintojakso päättyy 31.7.2026, johon mennessä kaikki osaamismerkit tulee olla palautettuina. Osaamismerkkien arviointi jatkuu elokuussa 2026.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamismerkkihakemuksia arvioidaan jatkuvasti niiden saapuessa osaamismerkkitehtaaseen. Osaamismerkki hyväksytään, mikäli se vastaa osaamismerkin arviointikriteereihin. Mikäli osaamismerkki ei vastaa arviointikriteereihin, osaamismerkki palautetaan opiskelijalle täydennettäväksi ja haettavaksi uudelleen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa. Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja vapaaehtoisia ohjauspajoja. Käytössä on Moodle-oppimisympäristö. Opiskelijat osoittavat osaamisensa mielen hyvinvoinnin pedagogisen asiantuntijan osaamismerkistön avulla. Kuudesta mikromerkistä valitaan 4 mikromerkkiä, joilla saa koontimerkin ja joista muodostuu 5 op.

Oppimateriaalit

Kaikki opintojaksoon liittyvät ohjeet ja työpajojen materiaalit ovat saatavilla Moodlesta. Osaamismerkit haetaan TAMKin osaamismerkkitehtaasta eli Open Badge Factory -järjestelmästä. Hyväksytyt osaamismerkit kootaan henkilökohtaiseen Open Badge Passport -sivustolle. Open Badge Passport on opiskelijan henkilökohtainen tili, joka edellyttää kirjautumista. Oman tilin voi tehdä täällä: https://openbadgepassport.com/1etusivu/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 h opiskelijan työtä. Opiskelija voi itse säädellä ajankäyttöään opintojakson toteutuksen puitteissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi osallistua osaamismerkkien sisältökohtaisiin ja vapaaehtoisiin ohjauspajoihin tai hankkia osaamista materiaalien perusteella. Opiskelija valitsee osaamismerkistöstä vähintään neljä osaamismerkkiä kuudesta. Neljä hyväksytysti suoritettua merkkiä oikeuttaa saamaan Mielen hyvinvoinnin pedagoginen osaaja -koontimerkin.

Osaamismerkistön osa-alueet:
* Mielen hyvinvoinnin tunnistaja. Opiskelija tunnistaa mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja tiedostaa mielen hyvinvoinnin merkityksen opettajan työssä.

* Mielen hyvinvointia vahvistava opettaja. Opiskelija osaa hyödyntää mielen hyvinvointia tukevia menetelmiä, jotka mahdollistavat opiskelijan itsetuntemuksen, vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymisen sekä mielen hyvinvoinnin vahvistumisen.

* Mielen hyvinvointia tukeva yksilöohjaaja. Opiskelija tuntee mielen hyvinvointia edistäviä ohjausmenetelmiä ja soveltaa niitä yksilöohjauksessaan.

*Hyvällä mielellä työelämään saattaja. Opiskelija osaa vahvistaa ohjattavan työelämätaitoja mielen hyvinvoinnin näkökulmasta valmentaessaan häntä työelämään.

*Hyvän mielen työelämävalmentaja. Opiskelija osaa perehdyttää työelämän toimijoita teemoissa, jotka liittyvät mielen hyvinvoinnin merkitykseen ja tukemiseen työyhteisössä.

*Oman mielen hyvinvoinnin vahvistaja. Opiskelija osaa huomioida myös oman mielen hyvinvointinsa ja siitä huolehtimisen osana opetus- ja ohjaustyötä.

Lisätietoja opiskelijoille

Zoomissa tapahtuvat sisällölliset ja vapaaehtoiset ohjaustapaamiset:
Opintojakson aloitusinfo
Ohjauspaja 1: Mielen hyvinvoinnin tunnistaja
Ohjauspaja 2: Mielen hyvinvointia vahvistava opettaja
Ohjauspaja 3: Osaamismerkkien hakemisen työpaja
Ohjauspaja 4: Mielen hyvinvointia tukeva yksilöohjaaja
Ohjauspaja 5: Hyvällä mielellä työelämään saattaja
Ohjauspaja 6: Osaamismerkkien hakemisen työpaja
Ohajuspaja 7: Hyvän mielen työelämävalmentaja
Ohjauspaja 8: Oman mielen hyvinvoinnin varmistaja
Ohjauspaja 9: Osaamismerkkien hakemisen työpaja

Aikataulut ja Zoom-linkit ilmoitetaan myöhemmin

Siirry alkuun