Mielen hyvinvoinnin pedagoginen osaaja (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00HA87-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2026 - 22.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 23.02.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Kirsi Purhonen
- Kosti Nivalainen
- Jukka Kemppi
- Nina Eskola-Salin
- Vastuuhenkilö
- Kirsi Purhonen
- Ryhmät
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
23OPE23 opettajankoulutus
-
25OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2025
- Opintojakso
- 1L00HA87
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa mielen hyvinvointia uhkaavia ja vahvistavia tekijöitä opetustyössä.
Opiskelija vahvistaa mielen hyvinvointiosaamista yksilö- ja ryhmäkohtaisessa opetus- ja ohjaamistyössä yhdessä työelämän sekä muiden oppilaitoksen sidosryhmien kanssa.
Opiskelija huolehtii omasta hyvinvoinnistaan ja tunnistaa sen merkityksen opetus- ja ohjaamistyössään.
Sisältö (Opintojakso)
Mielen hyvinvoinnin tunnistaja
Mielen hyvinvointia vahvistava opettaja
Mielen hyvinvointia tukeva yksilöohjaaja
Hyvällä mielellä työelämään saattaja
Hyvän mielen työelämävalmentaja
Oman mielen hyvinvoinnin vahvistaja
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opintojakso katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on osallistunut verkkotyöskentelyyn ja tehnyt opintojaksoon liittyvät tarvittavat tehtävät.
Aika ja paikka
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa ja osallistumalla vapaaehtoisiin ohjauspajoihin. Opintojakso päättyy 31.7.2026, johon mennessä kaikki osaamismerkit tulee olla palautettuina. Osaamismerkkien arviointi jatkuu elokuussa 2026.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamismerkkihakemuksia arvioidaan jatkuvasti niiden saapuessa osaamismerkkitehtaaseen. Osaamismerkki hyväksytään, mikäli se vastaa osaamismerkin arviointikriteereihin. Mikäli osaamismerkki ei vastaa arviointikriteereihin, osaamismerkki palautetaan opiskelijalle täydennettäväksi ja haettavaksi uudelleen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa. Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja vapaaehtoisia ohjauspajoja. Käytössä on Moodle-oppimisympäristö. Opiskelijat osoittavat osaamisensa mielen hyvinvoinnin pedagogisen asiantuntijan osaamismerkistön avulla. Kuudesta mikromerkistä valitaan 4 mikromerkkiä, joilla saa koontimerkin ja joista muodostuu 5 op.
Oppimateriaalit
Kaikki opintojaksoon liittyvät ohjeet ja työpajojen materiaalit ovat saatavilla Moodlesta. Osaamismerkit haetaan TAMKin osaamismerkkitehtaasta eli Open Badge Factory -järjestelmästä. Hyväksytyt osaamismerkit kootaan henkilökohtaiseen Open Badge Passport -sivustolle. Open Badge Passport on opiskelijan henkilökohtainen tili, joka edellyttää kirjautumista. Oman tilin voi tehdä täällä: https://openbadgepassport.com/1etusivu/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 h opiskelijan työtä. Opiskelija voi itse säädellä ajankäyttöään opintojakson toteutuksen puitteissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi osallistua osaamismerkkien sisältökohtaisiin ja vapaaehtoisiin ohjauspajoihin tai hankkia osaamista materiaalien perusteella. Opiskelija valitsee osaamismerkistöstä vähintään neljä osaamismerkkiä kuudesta. Neljä hyväksytysti suoritettua merkkiä oikeuttaa saamaan Mielen hyvinvoinnin pedagoginen osaaja -koontimerkin.
Osaamismerkistön osa-alueet:
* Mielen hyvinvoinnin tunnistaja. Opiskelija tunnistaa mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja tiedostaa mielen hyvinvoinnin merkityksen opettajan työssä.
* Mielen hyvinvointia vahvistava opettaja. Opiskelija osaa hyödyntää mielen hyvinvointia tukevia menetelmiä, jotka mahdollistavat opiskelijan itsetuntemuksen, vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymisen sekä mielen hyvinvoinnin vahvistumisen.
* Mielen hyvinvointia tukeva yksilöohjaaja. Opiskelija tuntee mielen hyvinvointia edistäviä ohjausmenetelmiä ja soveltaa niitä yksilöohjauksessaan.
*Hyvällä mielellä työelämään saattaja. Opiskelija osaa vahvistaa ohjattavan työelämätaitoja mielen hyvinvoinnin näkökulmasta valmentaessaan häntä työelämään.
*Hyvän mielen työelämävalmentaja. Opiskelija osaa perehdyttää työelämän toimijoita teemoissa, jotka liittyvät mielen hyvinvoinnin merkitykseen ja tukemiseen työyhteisössä.
*Oman mielen hyvinvoinnin vahvistaja. Opiskelija osaa huomioida myös oman mielen hyvinvointinsa ja siitä huolehtimisen osana opetus- ja ohjaustyötä.
Lisätietoja opiskelijoille
Zoomissa tapahtuvat sisällölliset ja vapaaehtoiset ohjaustapaamiset:
Opintojakson aloitusinfo
Ohjauspaja 1: Mielen hyvinvoinnin tunnistaja
Ohjauspaja 2: Mielen hyvinvointia vahvistava opettaja
Ohjauspaja 3: Osaamismerkkien hakemisen työpaja
Ohjauspaja 4: Mielen hyvinvointia tukeva yksilöohjaaja
Ohjauspaja 5: Hyvällä mielellä työelämään saattaja
Ohjauspaja 6: Osaamismerkkien hakemisen työpaja
Ohajuspaja 7: Hyvän mielen työelämävalmentaja
Ohjauspaja 8: Oman mielen hyvinvoinnin varmistaja
Ohjauspaja 9: Osaamismerkkien hakemisen työpaja
Aikataulut ja Zoom-linkit ilmoitetaan myöhemmin