Henkilöstövoimavarojen johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: NY00EC59-3026
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.11.2025 - 11.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 22.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Osaamisyksiköt
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Opettajat
- Pauliina Airaksinen-Aminoff
- Päivi Mayor
- Vastuuhenkilö
- Pauliina Airaksinen-Aminoff
- Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
26YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot 2026
- Opintojakso
- NY00EC59
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
tunnistaa omat vahvuutensa johtamistilanteissa
ymmärtää osaamisen johtamisen strategisen merkityksen
tuntee henkilöstövoimavarojen johtamisen modernit käytännöt
osaa kehittää henkilöstövoimavarojen johtamista yksilö-, tiimi- ja organisaatiotasolla
Sisältö (Opintojakso)
Moduuli 1. Itsensä johtaminen ja motivaatio (henkilökohtainen motivaatioprofiilin tekeminen, modernit motivaatioteoriat, tehokas itsensä johtaminen)
Moduuli 2. Osaamisen johtaminen ja HRM (osaamisen johtaminen esimiehen strategisena roolina, osaamisen arviointi, rekrytointi, perehdytys, palkitseminen, toimiva kehityskeskustelu käytännössä)
Moduuli 3. Valmentava johtajuus ja osaamisen kehittäminen (uudet johtamisteoriat, valmentaminen käytännössä, osaamisen kehittämisen menetelmät)
Moduuli 4. Tiimien johtamisella huipputulokseen (monimuotoisen työyhteisön johtaminen, huipputiimien rakentaminen ja johtaminen, konfliktien ja ristiriitojen ratkaiseminen)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelijalla on orastava käsitys henkilöstövoimavarojen johtamisesta. Osallistuja kykenee listaamaan henkilöstövoimavarojen keskeisiä osa-alueita, mutta ei kykene soveltamaan niitä omaan työhönsä tai aikaisempiin kokemuksiinsa eikä haastavien esimiestilanteiden ratkaisemiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelijalla on selkeä käsitys henkilöstövoimavarojen johtamisesta. Osallistuja kykenee listaamaan henkilöstövoimavarojen keskeisiä osa-alueita, kykenee jossain määrin soveltamaan niitä omaan työhönsä tai aikaisempiin kokemuksiinsa ja haastavien esimiestilanteiden ratkaisemiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelijalla on erinomainen käsitys henkilöstövoimavarojen johtamisesta. Osallistuja kykenee soveltamaan ja edelleen kehittämään henkilöstövoimavarojen keskeisiä osa-alueita sekä omaan työhönsä että ratkaisemaan haastavia esimiestilanteita yhdessä muiden kanssa. Osallistuja kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa ja osaamistaan monipuolisesti, sekä kehittämään omaa toimintaansa.
Aika ja paikka
Koko kurssi toteutetaan etänä Moodlea hyödyntäen. Kurssii on mahdollista suorittaa itsenäisesti vuorovaikuttaen kuitenkin muiden opiskelijoiden kanssa Moodlessa. Suuri osa opiskelusta on itsenäistä materiaalin hyödyntämistä ja omaan työhön soveltavaa kirjoittamista.
Kurssin opettajat tarjoavat myös interaktiivista opiskelua kollegoiden kanssa vapaaehtoisilla läsnäkerroilla seuraavasti.
Vapaaehtoiset läsnäkerrat etänä Zoomissa:
1) Motivaatio - 15.1. klo 17-19
2) Identiteetti ja itsensä johtaminen - 29.1. klo 17-19
3) Johtamisen teoriat - 11.2. klo 17-19
4) Osaamisen johtaminen 1. - 19.2. klo 17-19
5) Osaamisen johtaminen 2. - 5.3. klo 17-19
6) Tiimien johtaminen - 17.3. klo 17-19
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Henkilöstövoimavarojen Johtamisen Käsikirja, joka arvioidaan asteikolla 0-5.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Henkilöstövoimavarojen johtamisen käsikirjan laatiminen, arviointi 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Koko kurssin voi suorittaa täysin etänä ja kurssille osallistuminen tai sen suoritaminen ei ole aikasidonnainen.
Kurssilla tehdään sekä yksilö- että ryhmätöitä. Vapaaehtoisilla läsnäolokerroilla hyödynnetään interaktiivisia parityöskentelyn menetelmiä sekä draamapedagogisia harjoitteita. Lisäksi luentojen lomassa käydään ryhmäkeskusteluja ja harjoitellaan osaamisen jakamista. Myös yksilölliset luku- ja kirjoitustehtävät ovat osa kurssilla käytettyjä menetelmiä.
Oppimateriaalit
Materiaalit ja kirjallisuuslista löytyvät toteutuksen Moodlesta. Moodle avataan ensimmäisellä kurssikerralla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa noin 135 tunnin työtä
Koko kurssi toteutetaan etänä Zoomissa ja Moodlea hyödyntäen. Kurssilla tehdään ryhmätöitä ja käydään ryhmäkeskusteluja ainostaan etukäteen suunnitelluilla vapaaehtoisilla "läsnäkerroilla", muu opiskelu on itsenäistä materiaalin hyödyntämistä ja omaan työhön soveltavaa kirjoittamista.
Sisällön jaksotus
Sisältö jaksottuu lähikertojen teemojen mukaan seuraavasti:
1) Motivaatio: Reissin motivaatiotoerioihin perehtyminen ja soveltaminen johtamisessa.
2) Identiteetti ja itsensä johtaminen: Oman johtaja-identiteetin kirkastaminen, millaisia vahvuuksia omaan johtajana, miten johdan.
3) Johtamisen teoriat: Katsaus viimeisimpiin johtamisen teorioihin 40 vuoden aikana sekä tulevaisuuden johtaminen ja AI:n hyödyntäminen: Millaiseen johtamiskulttuuriin organisaatiot ovat tottuneet, miten johtamista tulisi kehittää?
4) Osaamisen johtaminen 1: Mitä on huomioitava osaamisen johtamisessa, miten osaamisen johtamista voi soveltaa käytännässä?
5) Osaamisen johtaminen 2: Jakoa edelliselle kerralle.
6) Tiimien johtaminen: Valmentavan johtamisen konkreettiset työkalut.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija laatii työelämän tarpeiden mukaan räätälöidyn Henkilöstövoimavarojen Johtamisen Käsikirjan esihenkilönä toimimisen apuvälineeksi ja oman organisaationsa hyödyksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Vapaaehtoisilla etäluennoilla osallistujilta toivotaan toimivaa kamerayhteyttä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtamisen käsikirja on vaillinainen tai puuttuu
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtamisen käsikirjassa on hyödynnetty vähempää kuin kolmea lähdettä. Omat esimerkit ja pohdinta puuttuvat tai on hyvin heikkoa. Käsikirja ei ole selkeä eikä ymmärrettävä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtamisen käsikirjassa on hyödynnetty vähintään 4-9 lähdettä. Omat esimerkit ja pohdinta ovat kohtalaiset. Käsikirja ei ole selkeä eikä kovin ymmärrettävä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtamisen käsikirjassa on erinomaisesti hyödynnetty vähintään 10 lähdettä. Omat esimerkit ja pohdinta ovat hyvät ja perustellut. Käsikirja on selkeä ja ymmärrettävä.