Integraalilaskenta (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00EG75-3109
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.02.2025 - 03.05.2025
Ajoitus
08.05.2025 - 20.05.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Jukka Suominen
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- käyttää integraaliin liittyviä käsitteitä ja merkintöjä
- määrittää integraalin graafisesti, numeerisesti ja symbolisesti
- soveltaa määrättyä integraalia pinta-alojen laskemisessa
- integraalin soveltamisen pienten differentiaalien menetelmällä
- ratkaista yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä sekä soveltaa niitä matemaattisessa mallintamisessa
Sisältö (OJ)
Käsitteet integraalifunktio ja määrätty integraali. Integraalin määrittäminen graafisesti, numeerisesti ja kaavojen avulla. Integraalin soveltaminen pinta-alojen ja tilavuuksien laskemisessa sekä pienten differentiaalien menetelmällä. Differentiaaliyhtälön käsite, sen alkeistapaukset ja differentiaaliyhtälöiden soveltaminen matemaattisessa mallintamisessa.
Esitietovaatimukset (OJ)
Insinöörimatematiikan valmentavat opinnot, Funktiot ja matriisit sekä Differentiaalilaskenta
tai vastaavat tiedot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija ymmärtää määrätyn integraalin pinta-alatulkinnan ja osaa laskea sen graafisesti ja symbolisesti sekä ratkaista yksinkertaisia integraalin käyttöön perustuvia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Lisäksi opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia differentiaaliyhtälöitä. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä voi olla vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Edellisten lisäksi opiskelija ymmärtää pienten differentiaalien menetelmän niin, että osaa soveltaa integraalin käyttöä erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.
Aika ja paikka
Alkaa 8.5.2025 lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koe 20.05.2025 18.00 - 20.00 luokassa B2-35. Ei uusintamahdollisuutta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kurssin lopussa 20.5. pidettävään loppukokeeseen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutuksella on intensiivistä lähiopetusta aikataulun mukaan kolmena (3) iltana, jonka jälkeen pidetään koe. Läsnäolovelvoite on 100 %.
Oppimateriaalit
Intensiivikurssilla opiskeltava materiaali löytyy Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan oletetaan tekevän työtä 27 tuntia / opintopiste. Koska kyseessä kertauskurssi, osa työstä tehty jo aikaisemmin.
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö tällä toteutuksella, arviointi 0-1.
- Integraalifunktio, määrätyn integraalin laskeminen graafisesti,
numeerisesti ja symbolisesti
- Integraalin soveltaminen (Pienten differentiaalien menetelmä)
Opintojakson koko sisältö, arviointi 0-5.
•
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksella on intensiivistä lähiopetusta aikataulun mukaan kolmena (3) iltana, jonka jälkeen pidetään koe. Läsnäolovelvoite on 100 %.
Lähiopetus verkkomateriaalilla tuettuna tähtää tasoltaan arvosanaan 1. Lähiopetuksessa keskitytään opintojakson keskeisten tehtävien ratkaisemiseen. Arvosanaa 1 korkeampaan arvosanaan tähtäävä osaaminen edellyttää laajempaa aktiivista itsenäistä opiskelua.
Opiskelija voi valita toteutuksen päätteeksi, tekeekö hän kokeen, jolla pyritään osoittamaan osaaminen arvosanalla 1 vai kokeen, jolla osoitetaan osaaminen arvosanoille 0 – 5.