Differential Calculus (3 cr)
Code: 5N00EG74-3110
General information
- Enrolment period
- 24.02.2025 - 20.04.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.04.2025 - 06.05.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Pedagogical Innovations and Culture
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Pia Ruokonen-Kaukolinna
- Course
- 5N00EG74
Objectives (course unit)
Student is able to
- apply the concepts of limit and derivative when solving practical problems
- interpret derivative as rate of change
- determine the derivative using graphical, numerical and symbolical methods
- construct error estimates using the differential method
Content (course unit)
Limit, Derivative, Partial Derivative, Graphical Differentiation, Numerical Differentiation, Symbolic Differentiation, Applications of Derivative, Error Estimation with Differential.
Prerequisites (course unit)
Orientation for Engineering Mathematics and Functions and Matrices or similar skills
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student understands the basic concept of derivative and is able to solve simple applications that are similar to the model problems solved during the course. Student also knows how to interpret derivative in graphs and how to compute it numerically. Justification of solutions and using mathematical concepts may still be somewhat vague. Student takes care of his/her own studies and can cope with exercises with some help from the group.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
In addition, student is able to apply derivative to basic technical problems, for example to optimization. Student is also able to explain the methods of her/his solutions. Mathematical notations and concepts are mainly used correctly. Student is able to solve the given exercises independently and also helps other students in the group.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
In addition, student has an overall understanding of course topics. He/she can solve more demanding engineering problems and has the ability to present and justify the chosen methods of solution. Mathematical notations and concepts are used precisely. Student is motivated and committed to help the group to manage the course.
Location and time
Alkaa 22.4. lukujärjestyksen mukaisesti.
Exam schedules
Koe 6.5. klo 17 -19.
Uusintoja ei ole.
Assessment methods and criteria
Toteutuksella on intensiivistä lähiopetusta aikataulun mukaan kolmena (3) iltana, jonka jälkeen pidetään koe. Läsnäolovelvoite on 100 %.
Lähiopetus verkkomateriaalilla tuettuna tähtää tasoltaan arvosanaan 1. Lähiopetuksessa keskitytään opintojakson keskeisten tehtävien ratkaisemiseen. Arvosanaa 1 korkeampaan arvosanaan tähtäävä osaaminen edellyttää laajempaa aktiivista itsenäistä opiskelua.
Opiskelija voi valita toteutuksen päätteeksi, tekeekö hän kokeen, jolla osoitetaan osaaminen arvosanalla 1 vai kokeen, jolla osoitetaan osaaminen arvosanoille 1 – 5.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Toteutuksella on intensiivistä lähiopetusta aikataulun mukaan kolmena (3) iltana, jonka jälkeen pidetään koe. Läsnäolovelvoite on 100 %.
Content scheduling
Opintojakson sisältö tällä toteutuksella:
• derivaatan laskeminen graafisesti, numeerisesti ja derivointikaavojen avulla
• derivaatta muutosnopeutena
• perustehtäviä: tangentin yhtälö, virhearvio, ääriarvo
Opintojakson koko sisältö:
• raja-arvo ja jatkuvuus
• derivaatta funktion ominaisuuksien kuvaajana
• muutosnopeustulkinta ja graafinen tulkinta
• derivaatan laskeminen numeerisesti ja derivointikaavojen avulla
• derivaatan sovelluksia mm. virhearviot ja ääriarvotehtävät
Completion alternatives
Ei ole.