Verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FV85-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.11.2025 - 04.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 05.01.2026 - 29.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tanja Verho
- Miina Kivelä
- Vastuuhenkilö
- Tanja Verho
- Ryhmät
-
23ALITAMAALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, maakunta, verkkototeutus
- Opintojakso
- 3H00FV85
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoilu menetelmiä ja niiden merkityksen asiakaskokemuksen suunnittelussa ja ymmärtää kuluttuajakäyttäytymisen taustaa
- osaa hyödyntää markkinoinnin automaation mahdollisuuksia asiakaskokemuksen vahvistamisessa
- osaa suunnitella verkkokauppaan personoituja vuorovaikutuksen elementtejä
- osaa luoda ja ylläpitää tuotekortteja
- ymmärtää visuaalisen ilmeen merkityksen asiakaskokemuksen muodostumisessa
- ymmärtää asiakaskanavan monimuotoisuuden kuten sosiaalisen median kanavat, foorumit, arvostelut
-tietää miten verkkokaupan reklamaatioita hoidetaan.
Sisältö (Opintojakso)
Miten palvelumuotoilun menetelmiä ja kuluttajakäyttäytymisen periaatteita voidaan hyödyntää asiakaskokemuksen rakentamisessa?
Miten markkinointiautomaation avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta?
Miten rakennetaan verkkokaupalle kohderyhmän mukainen visuaalinen ilme?
Miten verkkokaupassa hoidetaan reklamaatiota?
Miten kokonaisvaltaista ja monikanavaista asiakaspalvelua rakennetaan?
Miten pidetään tuotetieto ajanmukaisena?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tuntee palvelumuotoilun kuluttajakäyttäytymisen yleisiä periaatteita. Hän osaa nimetä markkinointiautomaation perusratkaisuja. Opiskelija tietää, millaisia visuaalisia elementtejä ja vuorovaikutuksen elementtejä verkkokauppaan voidaan toteuttaa. Hän tietää reklamaatioiden käsittelyn toimintatavat ja osaa nimetä erilaisia asiakaspalvelun mahdollisuuksista verkossa. Opiskelija osaa toteuttaa yksinkertaisen tuotekortin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ja kuluttajakäyttäytymisen teoriaa verkkokaupan asiakaskokemuksen suunnittelussa. Hän osaa valita markkinointiautomaation ratkaisuista verkkokaupalle sopivan. Opiskelija osaa suunnitella kohderyhmälle sopivia visuaalisia elementtejä ja vuorovaikutuksen elementtejä verkkokauppaan ja hän osaa käsitellä reklamaatioita verkkokaupassa. Opiskelija osaa suunnitella monikanavaista asiakaspalvelua erilaisissa digialustoja ja toteuttaa ja päivittää erilaisia tuotekortteja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun ja kuluttajakäyttäytymisen teorioiden avulla perustellen suunnitella verkkokaupalle toimintatavat, jotka varmistavat hyvän asiakaskokemuksen. Hän osaa hyödyntää sujuvasti ja monipuolisesti verkkokaupassa markkinointiautomaation eri ratkaisuja. Opiskelija osaa suunnitella visuaalisesti yhdenmukaisen ja kohderyhmälle sopivan verkkokaupan ulkoasun ja kehittää verkkokauppaan uudenlaisia ja personoituja vuorovaikutuksen tapoja. Hän osaa ennakoida suunnittelun avulla reklamaatioita sekä käsitellä niitä ja osaa suunnitella monikanavaista asiakaspalvelua erilaisissa digialustoissa innovatiivisesti ja yhteisöä hyödyntäen. Opiskelija osaa toteuttaa yksityiskohtaisia ja kohderyhmän kannalta hyödyllisiä tuotekortteja sekä ylläpitää ja kehittää olemassa olevia tuotekortteja
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
22.01.2026 14.00 - 17.00 H4-26 (35 henkilöä)
20.02.2026 10.00 - 12.00 Ulkopuolinen tila : Etäopetus
27.03.2026 09.00 - 11.00 Ulkopuolinen tila : Etäopetus
24.04.2026 10.00 - 12.00 Ulkopuolinen tila : Etäopetus
18.05.2026 13.00 - 15.00 B5-26 (50 henkilöä)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus
Ammattikirjallisuuden lukeminen
Osaan kontaktikerroista on ennakkotehtävä
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27h = 5op/ 127h
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan ensimmäisellä kontaktikerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan eAHOT-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä eAHOT-hakemus viimeistään 11.1.2026 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson opettaja. Opettaja ilmoittaa eAHOT-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan eAHOT-hakemuksella viimeistään 11.1.2026, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse eAHOT-hakemuksen käsittelijäksi opintojakson opettaja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävissä voi hyödyntää oikean elämän yrityksiä (esimerkiksi oma työ- tai harjoittelupaikka)
Lisätietoja opiskelijoille
Uusinnoissa noudatetaan liiketalouden tutkinto-ohjelman uusintakäytäntöä (ks. Tutkintosääntö 27 §) . Hylätyn oppimistehtävän (raportti, essee, ryhmätyö, esitys, tms.) voi uusia opintojakson päättymisen jälkeen. Uusinnasta tulee sopia opintojakson opettajan kanssa heti hylätyn arvioinnin saamisen jälkeen tai viimeistään 3 kk opintojakson päättymisen jälkeen (=toteutussuunnitelmaan kirjattu päättymispäivä). Jos opintojakso loppuu touko-kesäkuussa, tulee opettajaan olla yhteydessä 4 kk:n kuluessa. Mikäli opiskelija ei ole annetun aikarajan puitteissa yhteydessä opettajaan tai mikäli opiskelija ei palauta tehtävää opettajan kanssa erikseen sovitun aikarajan mukaisesti, tulee opiskelijan ilmoittautua kurssille uudelleen. Jos opintojakso on jäänyt selvästi kesken tai opiskelijalta puuttuu useita oppimistehtäviä, opintojakso tulee suorittaa uudelleen.