Siirry suoraan sisältöön

Verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FV85-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.11.2025 - 04.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
05.01.2026 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tanja Verho
Miina Kivelä
Vastuuhenkilö
Tanja Verho
Ryhmät
23ALITAMAA
Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, maakunta, verkkototeutus
Opintojakso
3H00FV85

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoilu menetelmiä ja niiden merkityksen asiakaskokemuksen suunnittelussa ja ymmärtää kuluttuajakäyttäytymisen taustaa
- osaa hyödyntää markkinoinnin automaation mahdollisuuksia asiakaskokemuksen vahvistamisessa
- osaa suunnitella verkkokauppaan personoituja vuorovaikutuksen elementtejä
- osaa luoda ja ylläpitää tuotekortteja
- ymmärtää visuaalisen ilmeen merkityksen asiakaskokemuksen muodostumisessa
- ymmärtää asiakaskanavan monimuotoisuuden kuten sosiaalisen median kanavat, foorumit, arvostelut
-tietää miten verkkokaupan reklamaatioita hoidetaan.

Sisältö (Opintojakso)

Miten palvelumuotoilun menetelmiä ja kuluttajakäyttäytymisen periaatteita voidaan hyödyntää asiakaskokemuksen rakentamisessa?
Miten markkinointiautomaation avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta?
Miten rakennetaan verkkokaupalle kohderyhmän mukainen visuaalinen ilme?
Miten verkkokaupassa hoidetaan reklamaatiota?
Miten kokonaisvaltaista ja monikanavaista asiakaspalvelua rakennetaan?
Miten pidetään tuotetieto ajanmukaisena?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee palvelumuotoilun kuluttajakäyttäytymisen yleisiä periaatteita. Hän osaa nimetä markkinointiautomaation perusratkaisuja. Opiskelija tietää, millaisia visuaalisia elementtejä ja vuorovaikutuksen elementtejä verkkokauppaan voidaan toteuttaa. Hän tietää reklamaatioiden käsittelyn toimintatavat ja osaa nimetä erilaisia asiakaspalvelun mahdollisuuksista verkossa. Opiskelija osaa toteuttaa yksinkertaisen tuotekortin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ja kuluttajakäyttäytymisen teoriaa verkkokaupan asiakaskokemuksen suunnittelussa. Hän osaa valita markkinointiautomaation ratkaisuista verkkokaupalle sopivan. Opiskelija osaa suunnitella kohderyhmälle sopivia visuaalisia elementtejä ja vuorovaikutuksen elementtejä verkkokauppaan ja hän osaa käsitellä reklamaatioita verkkokaupassa. Opiskelija osaa suunnitella monikanavaista asiakaspalvelua erilaisissa digialustoja ja toteuttaa ja päivittää erilaisia tuotekortteja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osaa palvelumuotoilun ja kuluttajakäyttäytymisen teorioiden avulla perustellen suunnitella verkkokaupalle toimintatavat, jotka varmistavat hyvän asiakaskokemuksen. Hän osaa hyödyntää sujuvasti ja monipuolisesti verkkokaupassa markkinointiautomaation eri ratkaisuja. Opiskelija osaa suunnitella visuaalisesti yhdenmukaisen ja kohderyhmälle sopivan verkkokaupan ulkoasun ja kehittää verkkokauppaan uudenlaisia ja personoituja vuorovaikutuksen tapoja. Hän osaa ennakoida suunnittelun avulla reklamaatioita sekä käsitellä niitä ja osaa suunnitella monikanavaista asiakaspalvelua erilaisissa digialustoissa innovatiivisesti ja yhteisöä hyödyntäen. Opiskelija osaa toteuttaa yksityiskohtaisia ja kohderyhmän kannalta hyödyllisiä tuotekortteja sekä ylläpitää ja kehittää olemassa olevia tuotekortteja

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Aika ja paikka

22.01.2026 14.00 - 17.00 H4-26 (35 henkilöä)
20.02.2026 10.00 - 12.00 Ulkopuolinen tila : Etäopetus
27.03.2026 09.00 - 11.00 Ulkopuolinen tila : Etäopetus
24.04.2026 10.00 - 12.00 Ulkopuolinen tila : Etäopetus
18.05.2026 13.00 - 15.00 B5-26 (50 henkilöä)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Ammattikirjallisuuden lukeminen
Osaan kontaktikerroista on ennakkotehtävä

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27h = 5op/ 127h

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan ensimmäisellä kontaktikerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan eAHOT-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä eAHOT-hakemus viimeistään 11.1.2026 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson opettaja. Opettaja ilmoittaa eAHOT-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan eAHOT-hakemuksella viimeistään 11.1.2026, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse eAHOT-hakemuksen käsittelijäksi opintojakson opettaja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävissä voi hyödyntää oikean elämän yrityksiä (esimerkiksi oma työ- tai harjoittelupaikka)

Lisätietoja opiskelijoille

Uusinnoissa noudatetaan liiketalouden tutkinto-ohjelman uusintakäytäntöä (ks. Tutkintosääntö 27 §) . Hylätyn oppimistehtävän (raportti, essee, ryhmätyö, esitys, tms.) voi uusia opintojakson päättymisen jälkeen. Uusinnasta tulee sopia opintojakson opettajan kanssa heti hylätyn arvioinnin saamisen jälkeen tai viimeistään 3 kk opintojakson päättymisen jälkeen (=toteutussuunnitelmaan kirjattu päättymispäivä). Jos opintojakso loppuu touko-kesäkuussa, tulee opettajaan olla yhteydessä 4 kk:n kuluessa. Mikäli opiskelija ei ole annetun aikarajan puitteissa yhteydessä opettajaan tai mikäli opiskelija ei palauta tehtävää opettajan kanssa erikseen sovitun aikarajan mukaisesti, tulee opiskelijan ilmoittautua kurssille uudelleen. Jos opintojakso on jäänyt selvästi kesken tai opiskelijalta puuttuu useita oppimistehtäviä, opintojakso tulee suorittaa uudelleen.​

Siirry alkuun