Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO86-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.05.2025 - 05.10.2025
Ajoitus
01.10.2025 - 31.12.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Jiri Vilppola
- Sanna Brauer
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Ryhmät
-
23MUPEMusiikkipedagogi
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
24MUPEMusiikkipedagogi
-
22MUPEMusiikkipedagogi
-
25OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2025
-
25MUPEMusiikkipedagogi 2025
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• määritellä kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä selittää oppimista niiden pohjalta
• kuvata erilaisia oppimiskäsityksiä ja käyttää niitä koskevaa tietoa kasvatus-, opetus- ja ohjaustoimintansa perustana
• selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä eri-ikäisten oppijoiden oppimisessa ja kasvatuksessa
• arvioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja sekä niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä muutoksessa
• analysoida koulutusjärjestelmän kasvatuksellisia tehtäviä ja arvioida omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Mitä kasvatus on ja miten sitä jäsennetään kasvatustieteellisessä kirjallisuudessa ja tutkimuksessa?
• Miten erilaiset oppimiskäsitykset liittyvät kasvatukseen?
• Miten kasvu, kehitys ja oppiminen rakentuvat eri ikä- ja elämänvaiheissa?
• Miten näkemykset kasvatuksesta ja oppimisesta ovat muuttuneet?
• Millaisia ovat kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnalliset kytkökset?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija
* Tuntee kasvatustieteen ja kasvatuksen peruskäsitteitä
* Kuvaa ihmisen kasvua ja elämänkaarta
* Tuntee kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja
* Tuntee kasvatuksen yhteiskunnallisia tehtäviä ja tavoitteita
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Soveltaa erilaisia oppimiskäsityksiä oman alansa oppimiseen ja opetukseen
* Arvioi kasvatuksen filosofisia ja historiallisia lähestymistapoja nykypäivän ja opettajan työn näkökulmasta
* Tuo esiin omia vaikutusmahdollisuuksiaan opettajan työssä sekä yksilöllisellä että yhteiskunnallisella tasolla
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Reflektoi omaa kasvatustyötään opettajan eettisten periaatteiden mukaisesti
* Arvioi itse omaa toimintaansa sekä yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana
Aika ja paikka
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa,Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.
Syksyllä 2. periodissa ajoitus: 20.10.2025 - 19.12.2025
Huom. Moodle-pohja aukeaa viimeistään 20.10.2025.
Tehtävät tulee olla palautettuna 12.12.2025 mennessä.
Aloitus: verkkowebinaarilla TO 23.10.2025 klo 16:30-n. 18:30 ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan ennakkoviestissä / Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.
Oppimateriaalit
Moodlessa ilmoitetaan tarkemmin kirjallisuudesta, tässä esimerkkejä:
· Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1995 (tai uudempi). Johdatus kasvatustieteeseen. Porvoo: WSOY.
· Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
· Saari, A. 2021. Kasvatusteoria antiikista nykypäivään. Helsinki: Gaudeamus.
· Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki: kasvatus ja koulutus 1860-
luvulta 1960-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
· Kettunen, P. & Simola, H. (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi: kasvatus ja koulutus 1960-luvulta
2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
· Dunderfelt, T. 2011 (14. uud.p.). Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen.
Helsinki: WSOY Pro.
· Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. TAI
· Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007 (2. uud.p.). Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY
Oppimateriaalit.
· Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) 2009. Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYPro.
· Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2021. Kasvatussosiologia. Jyväskylä: PS-kustannus.
· Collin, K., Paloniemi, S., Pantzar, E., Valleala, U.M., Virtanen, A. Leskelä, J. Hytönen, T. & Huotari, V. 2007.
Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä: PS-kustannus.
· Eteläpelto, A., Onnismaa, J., Vähäsantanen, K., Ropo, E., Gustafsson, A-M., Hakkarainen, P.,
Jääskeläinen, P., Ruohotie, P., Vanhalakka-Ruoho, M., Lapinoja, K-P., Heikkinen, H.L.T., Leskelä, J.,
Hänninen, S., Nurmi, H., Sivonen, A. 2006. Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Helsinki:
Kansanvalistusseura.
· Tuominen, M. & Wihersaari, J. 2006. Ammattikasvatusfilosofia. Helsinki: OKKA-säätiö (Opetus- ja kasvatus-
ja koulutusalojen säätiö).
· Raudasoja, A., Norontaus, A., Tapani, A. & Ylitervo, R. (toim). 2018. Innokkaasti edelläkävijänä!: kohti
opetus- ja ohjaushenkilöstön uudistuvia identiteettipositioita. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavilla:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-807-7
· Siirilä, J. & Laukia, J. 2021. Mihin menet ammattikasvatus? – Ammattikasvatuksen tutkimuksen
suuntaukset Suomessa. eSignals Research. HaagaHelia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi-
fe2021101450990
Tieteelliset aikakauslehdet:
· Aikuiskasvatus (https://journal.fi/aikuiskasvatus)
· Ammattikasvatuksen aikakauskirja (https://journal.fi/akakk)
· Kasvatus (https://journal.fi/kasvatus)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * noin 27h/op = 135 h
Sisällön jaksotus
Ajoitus: suoritusaika periodi 2/25 eli syyslomasta jouluun. (Moodlessa ajoitus on tarkennettu)
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen opintojakson suoritusaikana.
Aloituswebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta. Tästä eteenpäin opiskelija etenee itsenäisesti Moodlen tehtäviä tehden.
Opintojakson yhteinen aloitus 23.10 klo 16.30-18.30 (webinaari tallennetaan).
Huom. Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritusmahdollisuutta.
Opintojen hyväksilukua on mahdollisuus hakea yliopistossa kokonaan suoritetuilla kasvatustieteen perusopinnoilla (25 op). Ota yhteys tarvittaessa TAOKin opinto-ohjaajaan Ville Nevalaiseen.
Jos opiskelija on suorittanut vain osittain yliopiston kasvatustieteen perusopintoja ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua.
Kansainvälisyys
Ei. Lähdemateriaaleina voi käyttää englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.
Opintojakso on suomenkielinen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- määritellä kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä selittää oppimista niiden pohjalta
- kuvata erilaisia oppimiskäsityksiä ja käyttää niitä koskevaa tietoa kasvatus-, opetus- ja ohjaustoimintansa perustana
- selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä eri-ikäisten oppijoiden oppimisessa ja kasvatuksessa
- arvioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja sekä niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä muutoksessa
- analysoida koulutusjärjestelmän kasvatuksellisia tehtäviä ja arvioida omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana.