Siirry suoraan sisältöön

HOPS ja portfolio (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO88-3072

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 30.04.2025

Ajoitus

01.05.2025 - 31.07.2026

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Taina Eweiss
  • Ville Palkinen

Vastuuhenkilö

Ville Palkinen

Ryhmät

  • 25TA1
    Opettajankoulutus, Tampereen ryhmä

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
- Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
- Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

- Henkilökohtaiset HOPS-keskusteluajat. HOPSa päivitetään opiskelun ajan.
- Portfoliota täydennetään koko opiskelun ajana.

Lähipäivät (Hops ja portfolio 5 op + Harjoittelu 10 op)
9.6.2025 klo 9.00-15.00 Pedagoginen lähtölaukaus, TAMK pääkampus
22.8.2025 klo 9.00-15.00 Ammatilliseksi opettajaksi kasvu
31.10.2025 klo 9.00-15.00 Harjoittelu, verkostot ja oppimisympäristöt
12.12.2025 klo 9.00-15.00 Harjoittelusparraus ja syyslukukauden reflektointi
16.1.2026 klo 9.00-15.00 Ammatillisen opettajan identiteetti
13.3.2026 klo 9.00-15.00 Tarvelähtöinen teemat
8.5.2026 klo 9.00-15.00 Ammatillinen opettaja 2026 ja kevätlukukauden reflektio

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja mahdollinen vertaisarviointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Opettajatuutorin kanssa henkilökohtaiset HOPS-keskustelut käydään opintojen alussa ja tarvittaessa opintojen edetessä
- Yksilölliset oppimisaktiviteetit
- Lähipäivissä hyödynnetään yhteistoiminnallista oppimista ja dialogia.

Oppimateriaalit

Moodlen ohjeistukset. Opetuutorien ohjaus ja ohjeistukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opiskelija käyttää tämän ajan osallistumalla lähiopetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn

Sisällön jaksotus

- Henkilökohtaiset HOPS-keskusteluajat. HOPSa päivitetään opiskelun ajan.
- Portfoliota täydennetään koko opiskelun ajana.

Lähipäivät
9.6.2025 klo 9.00-15.00 Pedagoginen lähtölaukaus, TAMK pääkampus
22.8.2025 klo 9.00-15.00 Ammatilliseksi opettajaksi kasvu
31.10.2025 klo 9.00-15.00 Harjoittelu, verkostot ja oppimisympäristöt
12.12.2025 klo 9.00-15.00 Harjoittelusparraus ja syyslukukauden reflektointi
16.1.2026 klo 9.00-15.00 Ammatillisen opettajan identiteetti
13.3.2026 klo 9.00-15.00 Tarvelähtöinen teemat
8.5.2026 klo 9.00-15.00 Ammatillinen opettaja 2026 ja kevätlukukauden reflektio

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Sisältö:​
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:​
Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
Miten osaamista kehitetään opettajan työssä? ​

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaamistavoitteet:​
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa​
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi​
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti​
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla​
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.​

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Osaaminen osoitetaan tekemällä hyväksytyt tuotokset: oma HOPS ja portfolio