Siirry suoraan sisältöön

HOPS ja portfolio (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO88-3071

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 15.05.2025

Ajoitus

01.05.2025 - 10.06.2026

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Katariina Hakala

Vastuuhenkilö

Katariina Hakala

Ryhmät

  • 25SE
    Opettajankoulutus, Seinäjoen ryhmä

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
- Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
- Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa opettajaopintojen aloituspäivissä:
20.5.2025 klo 12-18 Seinäjoella
21.5.2025 klo 12-13.30 zoomissa ja 16-17 AHOT-info zoomissa (vapaaehtoinen).

Orientaatiopäivillä on
* opetusta, tietoiskuja ja opiskelun digitaalisista työvälineistä tietoa sekä
* opetajatuutorin tapaaminen ja opintojen käynnistys sekä pienryhmien käynnistys ja ryhmäytyminen.

Opetukset ja ohjaukset opintojen aikana
* opettajatuutorin ohjaus, nevonta ja dialogi lähitapaamisissa ja sovittaessa verkossa.
* TAOKin yhteisiä verkossa tapahtuvia infotilaisuuksia ja ohjaustilanteita.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja mahdollinen vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opettajatuutorin kanssa henkilökohtaiset HOPS-keskustelut käydään opintojen alussa.
Henkilökohtaiset HOPS-keskusteluajat sovitaan erikseen. Hopsia päivitetään tarvittaessa.
Opetusmenetelmänä opettajatuutorin ohjaus, neuvonta ja dialogi lähitapaamisissa ja verkossa.

Portfoliota täydennetään koko opiskelun ajan sekä siihen liittyvä henkilökohtainen käyttötieto liitetään mukaan portfolioon.

Oppimateriaalit

Moodlen ohjeistukset. Opettajatuutorin ohjaus ja ohjeistukset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä.
Opiskelija käyttää ajan tuutortapaamisiin, HOPS-suunnitteluun ja siitä käytävään ohjauskeskusteluun sekä portfolion kirjoittamiseen.

Sisällön jaksotus

HOPSia ja portfoliota päivitetään koko opiskelun ajan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Sisältö:​
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:​
- Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
- Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
- Miten osaamista kehitetään opettajan työssä? ​

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaamistavoitteet:​
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa​
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi​
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti​
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla​
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.​

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. 
Osaaminen osoitetaan tekemällä hyväksytyt tuotokset: ennakkotehtävä, oma HOPS ja portfolio.