Siirry suoraan sisältöön

Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin (5op)

Toteutuksen tunnus: NY00CV46-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.08.2025 - 19.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
27.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Opettajat
Palveluliiketoiminta, Restonomi Virtuaalihenkilö
Tanja Verho
Vastuuhenkilö
Tanja Verho
Ryhmät
AVOINAMK
Avoin amk
25YAMK
Ylempi AMK, yhteiset opinnot
Luokittelu
ONLINE
Opintojakso
NY00CV46

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan

Sisältö (Opintojakso)

Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessi ja menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.

Aika ja paikka

Opetus toteutetaan verkkokurssina Moodlessa ja etäkertoina Zoomissa. Toteutus on tiivis kokonaisuus, jossa hyödynnetään pienryhmä- ja yksilötyöskentelyä.

Zoomissa järjestettävät "lähikerrat" ovat perjantaisin klo 9.00 - 12.00 seuraavina päivinä:
31.10.2025
14.11.2025
28.11.2025
12.12.2025

Läsnäolo pakollista.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus esimerkiksi:

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Armstrong, H. (2021). Big data big design. Princeton Architectural Press.
Koskelo, M., & Helkala, S. (2021). Tehtävänä tulevaisuus: Tulevaisuusmuotoilu päätöksenteossa. Alma Talent.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa 27 tunnin työpanosta.

Sisällön jaksotus

Lähikerroilla pureudutaan tarkemmin teoreettisiin lähtökohtiin ja tutustutaan palvelumuotoiluun eri näkökulmista (prosessi, työkalut, työpohjat, tiedonhankintamenetelmät, tiedon analysointi ja ongelman määrittely).

Lähikertojen välissä pienryhmät edistävät omaa palvelumuotoiluprojektiaan, joka esitellään viimeisellä lähikerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Opiskelija, joka haluaa suorittaa kurssin AHOToimalla, on yhteydessä kurssin opettajaan.

Siirry alkuun