Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin (5op)
Toteutuksen tunnus: NY00CV46-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 21.08.2025 - 19.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 27.10.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Avoin AMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Opettajat
- Palveluliiketoiminta, Restonomi Virtuaalihenkilö
- Tanja Verho
- Vastuuhenkilö
- Tanja Verho
- Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
25YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
- Luokittelu
- ONLINE
- Opintojakso
- NY00CV46
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan
Sisältö (Opintojakso)
Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessi ja menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan verkkokurssina Moodlessa ja etäkertoina Zoomissa. Toteutus on tiivis kokonaisuus, jossa hyödynnetään pienryhmä- ja yksilötyöskentelyä.
Zoomissa järjestettävät "lähikerrat" ovat perjantaisin klo 9.00 - 12.00 seuraavina päivinä:
31.10.2025
14.11.2025
28.11.2025
12.12.2025
Läsnäolo pakollista.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus esimerkiksi:
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Armstrong, H. (2021). Big data big design. Princeton Architectural Press.
Koskelo, M., & Helkala, S. (2021). Tehtävänä tulevaisuus: Tulevaisuusmuotoilu päätöksenteossa. Alma Talent.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa 27 tunnin työpanosta.
Sisällön jaksotus
Lähikerroilla pureudutaan tarkemmin teoreettisiin lähtökohtiin ja tutustutaan palvelumuotoiluun eri näkökulmista (prosessi, työkalut, työpohjat, tiedonhankintamenetelmät, tiedon analysointi ja ongelman määrittely).
Lähikertojen välissä pienryhmät edistävät omaa palvelumuotoiluprojektiaan, joka esitellään viimeisellä lähikerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Opiskelija, joka haluaa suorittaa kurssin AHOToimalla, on yhteydessä kurssin opettajaan.