Future Scenarios, Research and Trends (5 cr)
Code: 3H00FE46-3003
General information
- Enrolment period
- 02.12.2024 - 05.02.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.02.2025 - 06.04.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Business Administration
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
Objectives (course unit)
Tällä opintojaksolla selvitetään, miten tulevaisuutta tutkitaan ja miten saatua tietoa voidaan hyödyntää liiketoiminnan suunnittelussa.
Opiskelija
- tunnistaa tahot, jotka tekevät luotettavaa tulevaisuuden tutkimusta ja laativat tulevaisuusskenaarioita ja trendiennusteita.
- ymmärtää, mihin em. perustuvat.
- osaa soveltaa tulevaisuusskenaarioista, -tutkimuksesta ja trendeistä löytyvää tietoa liiketoimintaan.
Content (course unit)
Miten tulevaisuutta tutkitaan, skenaarioita laaditaan ja trendejä muodostetaan?
Miten tiedon ja ennusteiden luotettavuutta voi arvioida?
Miten skenaarioista ja trendeistä saatua tietoa hyödynnetään?
Prerequisites (course unit)
Previous modules completed or equivalent knowledge.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen lilittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tekevät tahot. Hän osaa arvioida löytämäänsä tietoa ja laatia alustavia suunnitelmia tiedon hyödyntämisestä liiketoiminnassa.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta ja yhteiskunnallisesti. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi ja viedä niitä käytäntöön mahdollisuuksien mukaan.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Opiskelija ei tunnista luotettavaa tulevaisuustietoa tuottavia tahoja eikä tunne niiden toimintatapoja. Hän ei pysty perustellusti linjaamaan liiketoiminnassa tarvittavia, trendit huomioivia muutoksia.
Location and time
10.2. - 20.4.2025, Zoom and Moodle.
Exam schedules
No final exam. No re-exam.
An individual test as a partial performance. No retake.
Assessment methods and criteria
Small group assignments: 40% of the total grade.
Individual test: 60% of the total grade.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lectures, individual and group work. Moodle as a learning environment. Lessons with Zoom remote connection.
Learning materials
Will be announced in Moodle.
Student workload
Total load: 135 h:
- Lessons: 16 h
- Learning the teaching material: approx. 40 h
- Individual and group work: approx. 80 h
Content scheduling
Lessons
1) Introduction to future thinking, weak signals. (20.2. klo 8.30-11.30, Zoom)
2) Megatrends, trends. (21.2. klo 8.30-11.30, Zoom)
3) From scenarios to utilizing future information. (20.3. klo 8-11 ja 12-15, Zoom)
Independent individual and group work outside of lessons.
Small group assignments
- Done within the lessons
- Possible substitute tasks are agreed upon separately
Individual test
- Material test (free use of the material during the test)
- Can be completed in Moodle 21.3. - 6.4. (no chance to retake)
- More detailed instructions on the implementation in Moodle.
Completion alternatives
No optional execution methods.
Practical training and working life cooperation
Small group assignments partially linked to the student's working life.
Further information
Completing the course requires commitment to working in small groups. Reasoned exceptions are agreed upon separately.