Skip to main content

Youth and Special Youth Work (5cr)

Code: 7S00GV57-3003

General information


Enrolment period
01.04.2025 - 30.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
04.08.2025 - 19.12.2025
Implementation is running.
Credits
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Jaana Kokkinen
Tuija Landström
Person in charge
Tuija Landström
Tags
BLENDED
Course
7S00GV57

Objectives (course unit)

In this course, we deepen our understanding of the principles, key phenomena, various operating environments, and adolescent development related to working with young people.

Upon completing the course, the student will:
• Understand the central principles guiding youth work and relevant legislation, and be able to apply them to enable client participation
• Analyze protective and risk factors related to the well-being of young people
• Be familiar with the client work and communication methods required in youth work, and act accordingly in client encounters and multidisciplinary contexts
• Evaluate youth and special youth work as pedagogical activities

Content (course unit)

• Legislation related to youth and special youth work
• Adolescent development
• Different operating environments and methods in youth and special youth work
• The role of a Bachelor of Social Services in youth work
• Supporting youth participation
• Utilizing digitalization in youth work
• Ethical dimensions of youth work
• Current phenomena and specific issues in youth and special youth work.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones

Location and time

7.10. klo 8.30-11.45 Orientaatio (Jaana & Tuija)

9.10. klo 12.30-15.45 Rikosprosessi, paikkana Pirkanmaan käräjäoikeus (Katja)

4.11. klo 8.30-11.45 Mediatehtävän valmistelu itsenäisesti ryhmissä
4.11. klo 12.30-15.45 Nuorisotyö (Jaana)

5.11. klo 8.30-11.45 Etsivä nuorisotyö, yksinäisyys (Tuija)
5.11. klo 12.30-15.45 Koulun nuorisotyö (Tuija)

2.12. klo 8.30-11.45 Erityisnuorisotyö (Jaana)
5.12. klo 8.30-11.45 Loppuseminaari (Jaana & Tuijat)

Exam schedules

Yksilötentti suoritetaan Examissa ajalla 29.9-19.10.2025 (vkot 40-42)

Uusintatentti Examissa ajalla 3.11.-16.11.2025 (vkot 45-46)

TENTTIMATERIAALI:
Juhila, Kirsi (2018): Aika, paikka ja sosiaalityö.
- Kappaleet 3-5 (3 Sosiaalityön kohtaamispaikat, 4 Sosiaalityö yhteiskunnallisessa ajassa ja paikassa sekä 5 Aikoja ja paikkoja yhdistävä etiikka)
- Sähköisesti luettavissa TUNIn kirjaston kautta

Malm, Karla (2021): "Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi?" Nuorisotyöntekijät, paikat ja ympäristöt 2030.
- Kappaleet 3 ja 5-6
- Moodlessa linkki sähköiseen julkaisuun

Assessment methods and criteria

Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.

1) Kirjatentti (yksilö), 1 op, asteikolla 0-5.
2) Kontaktiopetus, 1,5 op, asteikolla suoritettu.
3) Toimintaympäristötehtävä 2 op, asteikolla suoritettu tai palvelujärjestelmän analyysitehtävä 2 op, asteikolla 0-5.
4) Mediatehtävä 0,5 op, suoritettu.
5) Nuorten väkivallan ehkäisy -verkkokoulu, suoritettu

Assessment scale

0-5

Teaching methods

- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- työelämäyhteistyö
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät

Learning materials

Annetaan opintojakson alussa.
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.

Student workload

Kokonaistyömäärä: 5 op x 27 h = 135 h

1. Kirjatentti 27 h
2. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 40 h
3. Toimintaympäristötehtävä 54 h tai Palvelujärjestelmäanalyysi 54 h
4. Mediatehtävä 10 h
5. Nuorten väkivallan ehkäisy -verkkokoulu 4h

Completion alternatives

25ASOn opiskelijat, jotka eivät osallistu VAKA- vaihtoehtoon, osallistuvat Nuoriso- ja erityisnuorisotyön sekä Aikuissosiaalityön opintojaksoihin.

Nuoriso- ja erityisnuorisotyön sekä Aikuissosiaalityön opintojaksoihin sisältyy molempiin 2 op:n toimintaympäristötehtävä tai palvelujärjestelmäanalyysi. Opiskelijaa tekee toisessa opintojaksossa toimintaympäristötehtävän ja toisessa palvelujärjestelmäanalyysin. Kahta toimintaympäristötehtävää tai palvelujärjestelmäanalyysia ei voi tehdä.

Toimintaympäristötehtävään on kaksi valmista vaihtoehtoa molemmissa opintojaksoissa.

NUORISO- JA ERITYISNUORISOTYÖ
- Taidot elämään - ryhmänohjaus nuorille - opintojakso yhteistyössä TUVA-koulutuksen kanssa
- Sekasin-chat

AIKUISSOSIAALITYÖ
- Rikosuhripäivystys (RIKU): Visitor -toiminta tuomioistuimessa
- Artteli: Asunnottomien yö 17.10.2025

Opiskelija voi tehdä halutessaan toimintaympäristötehtävänsä omavalintaisessa toimintaympäristössä nuoriso-/erityisnuorisotyön tai aikuissosiaalityön kentällä.

Palvelujärjestelmäanalyysi tehdään pareittain/pienryhmissä nuoriso-/erityisnuorisotyön tai aikuissosiaalityön paikoissa. Opiskelijat valitsevat itse paikat.

Practical training and working life cooperation

Opintojaksoon sisältyy toimintaympäristötehtävä tai palvelujärjestelmäanalyysi yhteistyössä työelämän kanssa (2 op)

Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.

Vierailijat ja vierailukäynnit.

International connections

Monikulttuurisuus asiakastyössä

Go back to top of page