Asiakastyön teoriat ja menetelmät I (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV43-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Sanna Keskikuru
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Seija Hurskainen
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Tuija Landström
Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään tutkitusti vaikuttaviin asiakastyön menetelmiin. Keskiössä ovat ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus sekä taidelähtöiset menetelmät, joita harjoitellaan toiminnallisesti opintojaksolla.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hahmottaa asiakastyön teoreettisen perustan ja kontekstin, tuntee asiakastyön keskeiset teoreettiset lähtökohdat ja jäsennykset sekä osaa pohtia niiden merkitystä asiakastyössä
• tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• tietää dialogisen kohtaamisen perusteet ja osaa hyödyntää dialogisuutta erilaisissa ohjausharjoitustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa lähi- ja verkkotapaamisissa
• tunnistaa taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien merkityksen sosionomin työssä osallisuuden, yhteisöllisyyden ja arjen toimintojen edistäjän
• osaa käyttää asiakastyön menetelmiä, välineitä ja/tai työtapoja ammatillisen identiteetin kehittämisessä
Sisältö (OJ)
• Tutkimukseen perustuviin sosiaalialan työmenetelmiin ja teoriaan tutustuminen
• Ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• Taidelähtöisiin menetelmiin (musiikki, draama, kuvallinen ja liikunnallinen ilmaisu) tutustuminen, elämysten jakaminen ja tunnetyöskentelyn periaatteet
• Soveltavat harjoitukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
11.10. klo 12.30-16 RYHMÄTENTTI kotiryhmissä Moodlessa (kirja)
12.11. klo 16.30-17.30 ETÄNÄ Tenttipalaute (Pakollinen)
Uusintatentti XX
YKSILÖTENTTI vkoilla 43-49 Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Läsnäolovelvoite (Poissaolosta ota yhteys kyseisen opetuskerran opettajaan)
- Ryhmätentti (0-5)
- Yksilötentti (0-5)
- Yhteisöllisen ryhmätoiminnan suunnittelu ja toteutus (0-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, alustukset
- flipped learning, ennakkotehtävät
- kokemukselliset sekä luovat harjoitukset
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuuteen perehtyminen
Oppimateriaalit
RYHMÄTENTTIMATERIAALI:
- Mönkkönen Kaarina. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
YKSILÖTENTTI:
- Linner Matikka Johanna & Hipp Tiia (toim.). 2023. Traumainformoitu työote
Luettavaksi neljä lukua:
- Trauma ja traumatisoituminen (Tiia Hipp)
- Traumainformoitu lähestymistapa - Siirtymä oikeudenmukaisempaan toipumisen kulttuuriin (Kati Sarvela)
- Sosiaalityö tänään (Maija Jäppinen)
- Lapsuusajan haitallisten ja suojaavien kokemusten sekä toivon merkitys systeemisessä ja suhdeperustaisessa työotteessa (Saija Westerlund-Cook)
- Näkki Pirjo & Sayed Terttu (toim.), 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.
- Luettavaksi: Luvut 1-3.
- Tölli Pekka. 2024. Minä näen sinut. Arvostuksen psykologia. Helsinki: Tammi.
- Luettavaksi: 1. TILANNE: Arvostus on perustarpeemme.
YHTEISÖLLISEN RYHMÄTOIMINNAN SUUNNITTELUN JA TOTEUTUKSEN MATERIAALI:
- Karjalainen, Anna Liisa. 2019. Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus
- Karkkulainen, Marjatta. 2015. Toimii! : hoitajan opas luoviin menetelmiin. Helsinki: Edita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
270 tuntia
Opetuskerrat 78h
Ennakkotehtävät ja väliharjoitukset työelämässä 30h
Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi (verkkokurssi) + harjoitukset 12h
Ryhmätentti, yksilötentti ja tenttipalaute 8h
Oppimispäiväkirja 20h
Kirjallisuuden opiskelu 122 h
Sisällön jaksotus
Vko 3
KAIKKI: Orientaatio + Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Tuija ja Minna)
KAIKKI: Luovien teoria (Seija, Hanna-Kaisa, Sanna ja Marianne)
Vko 3-4
Liikeilmaisu x3 (Hanna)
Musiikki x3 (Seija)
Vko 4
Ryhmädynamiikka I (Tuija) x 3
Aktiivinen kuuntelu (Minna) x 3
Vko 10
Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa) x3
Musiikki (Seija) x3
Kriisissä olevan kohtaaminen (Tuija) x3
Motivoiva haastattelu (MInna) x 3
Vko 14
Draama (Seija) x3
Kuvailmaisu (Marianne) x3
Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi (itsenäinen verkkokurssi). Linkki löytyy Moodlesta.
Palveluohjauksellinen työote (Tuija) x3
Tunnetaidot ja oma hyvinvointi (Minna) x3
Yksilötentti
Ryhmätentti
Vko 19
Draama (Seija) x 3
Kuvailmaisu (Marianne) x3
Luovat digivälineet (Sanna) x3
Asiakastyö verkossa (Minna ja Tuija)
Tenttipalaute (ryhmä)