Asiakastyön teoriat ja menetelmät I (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV43-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
10 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Sanna Keskikuru
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Seija Hurskainen
- Tuija Landström
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Tuija Landström
Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään tutkitusti vaikuttaviin asiakastyön menetelmiin. Keskiössä ovat ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus sekä taidelähtöiset menetelmät, joita harjoitellaan toiminnallisesti opintojaksolla.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hahmottaa asiakastyön teoreettisen perustan ja kontekstin, tuntee asiakastyön keskeiset teoreettiset lähtökohdat ja jäsennykset sekä osaa pohtia niiden merkitystä asiakastyössä
• tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• tietää dialogisen kohtaamisen perusteet ja osaa hyödyntää dialogisuutta erilaisissa ohjausharjoitustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa lähi- ja verkkotapaamisissa
• tunnistaa taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien merkityksen sosionomin työssä osallisuuden, yhteisöllisyyden ja arjen toimintojen edistäjän
• osaa käyttää asiakastyön menetelmiä, välineitä ja/tai työtapoja ammatillisen identiteetin kehittämisessä
Sisältö (OJ)
• Tutkimukseen perustuviin sosiaalialan työmenetelmiin ja teoriaan tutustuminen
• Ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• Taidelähtöisiin menetelmiin (musiikki, draama, kuvallinen ja liikunnallinen ilmaisu) tutustuminen, elämysten jakaminen ja tunnetyöskentelyn periaatteet
• Soveltavat harjoitukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tarkentuvat vielä
RYHMÄTENTTI kotiryhmissä Moodlessa ajalla (kirjat)
klo 16.30-17.30 ETÄNÄ Tenttipalaute (Pakollinen)
klo 12.30-16 RYHMÄTENTIN 1. uusinta Moodlessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Läsnäolovelvoite (Poissaolosta ota yhteys kyseisen opetuskerran opettajaan)
- Ryhmätentti (0-5)
- Luovien prosessipäiväkirja (hyväksytty-hylätty)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, alustukset
- flipped learning, ennakkotehtävät
- kokemukselliset sekä luovat harjoitukset
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuuteen perehtyminen
Oppimateriaalit
RYHMÄTENTTIMATERIAALI:
- Mönkkönen Kaarina. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. (HUOM! Tenttiin eivät tule luvut 7-8)
- Näkki Pirjo & Sayed Terttu (toim.), 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.
- Luettavaksi: Luvut 1-3.
ARTIKKELIT, flipped learning
- Linner Matikka Johanna & Hipp Tiia (toim.). 2023. Traumainformoitu työote (löytyy Moodlesta)
- Trauma ja traumatisoituminen (Tiia Hipp)
Kuvajaisen video
PROSESSIPÄIVÄKIRJA
- Karjalainen, Anna Liisa. 2019. Luovan toiminnan työtavat: käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus
- Tölli Pekka. 2024. Minä näen sinut. Arvostuksen psykologiaa. Helsinki: Tammi.
- Luettavaksi: 1. TILANNE: Arvostus on perustarpeemme. Luvut 1-3.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
270 tuntia
Opetuskerrat 60h
Ennakkotehtävät ja -harjoitukset 10h
Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi (verkkokurssi) + harjoitukset 12h
Ryhmätentti, yksilötentti ja tenttipalaute 8h
Luovien prosessipäiväkirja
Kirjallisuuden opiskelu 110 h
Sisällön jaksotus
Vko 3
KAIKILLE: Orientaatio + Asiakastyö sosiaalialan kontekstissa (Tuija Landström ja Minna Putous)
Vko 3-4
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa Korpikoski)
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Musiikki (Seija Hurskainen)
Vko 4
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Ryhmädynamiikka I (Tuija Landström)
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Aktiivinen kuuntelu (Minna Putous)
Vko 10
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Liikeilmaisu (Hanna-Kaisa Korpikoski
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Musiikki (Seija Hurskainen)
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Kriisissä olevan kohtaaminen (Tuija Landström)
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Motivoiva haastattelu (MInna Putous)
Vko 14
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Draama (Seija Hurskainen)
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Kuvailmaisu (Marianne Laiti)
Opinnollistaminen (itsenäinen) : Palveluohjauksellinen työote (Tuija Landström)
Opinnolllistaminen (itsenäinen) : Tunnetaidot ja oma hyvinvointi (Minna Putous).
ETÄ Ryhmätentti
Vko 19
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Draama (Seija Hurskainen)
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Kuvailmaisu (Marianne Laiti)
Erikseen ryhmillle A, B ja C : Luovat digivälineet (Sanna Keskikuru)
KAIKILLE: Asiakastyö verkossa (Minna ja Tuija) + tenttipalaute (ryhmä), aloitus klo 8.15