Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tukeminen ja kohtaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00GV45-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Keskikuru
  • Sosionomi Virtuaalihenkilö
  • Tuija Laakso
  • Hanneli Sinisalo
  • Hanna Sahinoja

Vastuuhenkilö

Tuija Laakso

Ryhmät

  • 25ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla tutustutaan ja harjoitellaan kohtaamista. Keskiössä ovat vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen luominen, ihmisen hyvinvoinnin eri ulottuvuudet sekä niiden tukeminen.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa hyvinvoinnin eri ulottuvuudet ja osaa luoda vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen
• osaa perustella sosiaalisen merkityksen hyvinvoinnin kokonaisuudessa
• osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
• osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä
• tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet

Sisältö (OJ)

• Kokonaisvaltainen toimintakyky
• Toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
• Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
• Kohtaaminen, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
• Keskeinen lainsäädäntö

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta

Hylätty:

Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan

Aika ja paikka

kts. lukujärjestys

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätehtävä kurssin aikana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ryhmätehtävä, kts. erillinen ohjeistus Moodlessa.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan (3) tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus ja ennakkotehtävät/ lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
-kirjallisuus
-case tehtävä ryhmissä

Oppimateriaalit

PÄIVITETÄÄN

"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.

INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008

KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021. Soveltuvin osin

KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"

+ muut opettajien tuntimateriaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 135h
lähiopetus 12h
ryhmätehtävä ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 96h

Sisällön jaksotus

AIKATAULUT Kevät kts. lukujärjestys

PAKOLLINEN LÄSNÄOLO KAIKILLA OPETUSKERROILLA

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tamkin arviointikehikko