Hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tukeminen ja kohtaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV45-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Tuija Laakso
- Hanneli Sinisalo
- Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö
Tuija Laakso
Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla tutustutaan ja harjoitellaan kohtaamista. Keskiössä ovat vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen luominen, ihmisen hyvinvoinnin eri ulottuvuudet sekä niiden tukeminen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa hyvinvoinnin eri ulottuvuudet ja osaa luoda vuorovaikutus- ja yhteistoimintasuhteen
• osaa perustella sosiaalisen merkityksen hyvinvoinnin kokonaisuudessa
• osaa arvioida, tukea ja edistää ihmisen toimintakykyä
• osaa kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä
• tietää ja tunnistaa vuorovaikutusprosessin lähtökohdat ja eri vaiheet
Sisältö (OJ)
• Kokonaisvaltainen toimintakyky
• Toimintakyvyn arviointi, arvioinnin välineet
• Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioon ottaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
• Kohtaaminen, vuorovaikutusprosessi ja toimintakyvyn tukeminen ja edistäminen
• Keskeinen lainsäädäntö
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta
Hylätty:
Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan
Aika ja paikka
kts. lukujärjestys
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätehtävä kurssin aikana
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ryhmätehtävä, kts. erillinen ohjeistus Moodlessa.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan (3) tasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus ja ennakkotehtävät/ lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
-kirjallisuus
-case tehtävä ryhmissä
Oppimateriaalit
PÄIVITETÄÄN
"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008
KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021. Soveltuvin osin
KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"
+ muut opettajien tuntimateriaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op= 135h
lähiopetus 12h
ryhmätehtävä ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 96h
Sisällön jaksotus
AIKATAULUT Kevät kts. lukujärjestys
PAKOLLINEN LÄSNÄOLO KAIKILLA OPETUSKERROILLA
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tamkin arviointikehikko