Strateginen markkinointi (5op)
Toteutuksen tunnus: 3H00DP21-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 29.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 30.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Pietro Albanese
- Kirsi Tanner
- Ryhmät
-
23LIKOMLiiketalous 2023, nuoret Markkinointi ja myynti
- Luokittelu
- BLENDED
- Opintojakso
- 3H00DP21
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee suunnittelemaan, johtamaan ja arvioimaan markkinointitoimintaa käyttäen hyväkseen markkinoinnin keskeisiä analyysityökaluja erilaisissa päätöksentekotilanteissa. Opiskelijalle syntyy ymmärrys siitä, miten markkinoinnin välineitä soveltaen voidaan kehittää tuote-, palvelu ja markkinointikonsepteihin sisältyvää asiakasarvoa.
Opiskelija osaa
- nimetä ja kertoa markkinoinnin johtamisen osa-alueista ja strategisen markkinoinnin tehtävistä organisaatiossa
- käyttää markkinoinnin strategisia analyysivälineitä
- tunnistaa, arvioida ja toimia erilaisten asiakkaiden ja asiakasryhmien tarpeiden ja ongelmien ohjaamana, joita ne asettavat tuotteille, palveluille ja organisaatiolle
- perehdyttää kuulijansa valitsemansa markkinoinnin erityiseen osaamisalueeseen
- seurata markkinoinnin tehokuutta ja kannattavuutta
- soveltaa tietojaan markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen liittyvässä käytännön tehtävässä.
Sisältö (Opintojakso)
Mitä kuuluu markkinoinnin johtamisen kokonaisuuteen?
Mitä on strateginen markkinointi, markkinoinnin strategiset perusprosessit?
Miten hyödyntää markkinnoinnin strategisia analyysivälineitä?
Miten nykyaikaista markkinointia voidaan suunnitella ja toteuttaa onnistuneesti?
Miten seurata markkinoinnin tehokkuutta ja kannattavuutta?
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
2. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.
Aika ja paikka
Kaupin kampus, 1. ja 2. periodi.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle-tentti 19.11.2025
Oppimistehtävä 1, palautus 7.10. mennessä.
Oppimistehtävä 4, esitys 12.11.
Muut aikataulut ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, caset, oppimistehtävät, yhteisöllinen oppiminen, Moodle-tentti.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus kerrottu Moodlessa. Tässä osa kirjallisuudesta.
Bensoussan, B. E. 2013. Analysis without paralysis : 12 tools to make better strategic decisions.
Hubspot: An Introduction to Marketing Psychology with Insights from Phill Agnew
Viita, Hanna. Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraus vuodessa. Alma Talent. Helsinki 2020. [Alma Talent Bisneskirjasto].
Vuorinen, T. 2013. Strategiakirja – 20 työkalua. Alma Talent. Helsinki. [Alma Talent Bisneskirjasto].
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Strategisen markkinoinnin luennot ja tentti (24 tuntia) sekä kirjallisuus, 2 op. Itsenäistä työskentelyä (tenttiin valmistautuminen) noin 30 tuntia.
Strategiseen markkinointiin liittyviä tehtäviä 3 op. Yhteensä noin 80 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
- Markkinoinnin johtamisen kokonaisuus
- Strategisen analyysin menetelmiä
- Tiedolla johtaminen ja kilpailustrategiat
- Strateginen markkinointi ja markkinoinnin strategiset perusprosessit
- Markkinointistrategian laatiminen
- Nykyaikaisen markkinoinnin suunnittelu
- Markkinoinnin tehokkuuden ja kannattavuuden seuranta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa opinnollistamisen kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännönläheisiä case-tehtäviä ja oppimispäiväkirja.
Kansainvälisyys
Englanninkielistä materiaalia.
Lisätietoja opiskelijoille
YKSILÖLLISET JÄRJESTELYT
Ota yhteyttä opettajaan ennen kurssin alkua, mikäli tarvitset yksillöllisiä järjestelyjä.
OPINNOLLISTAMINEN eAHOTOINTI
Voit hakea toteutuksen opinnollistamista tai hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella - myös jos aikaisemmat opinnot tai työkokemus korvaavaa opintojakson osan. Hyväksilukua osaamisen perusteella korvaavutena haetaan eAHOT-järjestelmässä hakemuksella, joka löytyy PAKKI-järjestelmästä. Lähetä hakemus viimeistään viikkoa ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson opettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
https://opiskelijanopas.tuni.fi/fi/tamk/opintojen-suunnittelu-ja-ohjaus/opintojen-ja-osaamisen-hyvaksilukeminen/osaamisen-hyvaksilukeminen?targeting_set=tamk_student.
HYLÄTYN UUSIMINEN
Uusinnoissa noudatetaan liiketalouden tutkinto-ohjelman uusintakäytäntöä (ks. Tutkintosääntö 27 §). Hylätyn oppimistehtävän (raportti, essee, ryhmätyö, esitys, tms.) voi uusia opintojakson päättymisen jälkeen. Uusinnasta tulee sopia opintojakson opettajan kanssa heti hylätyn arvioinnin saamisen jälkeen tai viimeistään 3 kk opintojakson päättymisen jälkeen (=toteutussuunnitelmaan kirjattu päättymispäivä). Jos opintojakso loppuu touko-kesäkuussa, tulee opettajaan olla yhteydessä 4 kk:n kuluessa. Mikäli opiskelija ei ole annetun aikarajan puitteissa yhteydessä opettajaan tai mikäli opiskelija ei palauta tehtävää opettajan kanssa erikseen sovitun aikarajan mukaisesti, tulee opiskelijan ilmoittautua kurssille uudelleen. Jos opintojakso on jäänyt selvästi kesken tai opiskelijalta puuttuu useita oppimistehtäviä, opintojakso tulee suorittaa uudelleen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut suoritukset myöhästyneinä tai puutteellisina ja opitun soveltamisessa käytäntöön on vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä strategisen markkinoinnin käsitteitä ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä. Opiskelija osaa hyödyntää aihealueen sisältöä hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelijan on osoittanut erinomaista strategisen markkinoinnin käsitteiden, mallien ja analyysityökalujen osaamista. Opiskelija pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesta myös käytännössä.