Sosiaalinen media markkinoinnissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FV81-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
03.02.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Syrjälä
- Mari Stenvall
Ryhmät
-
22LIKOMLiiketalous 2022, nuoret Markkinointi ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opiskellaan tavoitteellista ja visuaalista sosiaalisen median sisällöntuotantoa brändeille ja yrityksille.
Opiskelija:
- osaa käyttää erilaisia somekanavia markkinointi- ja myyntitarkoituksissa yrityksille ja brändeille
- osaa toimia ylläpitäjänä ja tehdä tavoitteellista sisällöntuotantoa erilaisiin sosiaalisen median kanaviin
- osaa suunnitella ja toteuttaa visuaalisesti yhdenmukaisia digitaalisia sisältöjä
- osaa hyödyntää erilaisia työkaluja ja ohjelmistoja sisällöntuotannossa ja visuaalisessa viestinnässä
- tietää tiedostomuotojen erot ja tekniset reunaehdot
- osaa valita käyttötarkoitukseen oikeat kanavat ja toimia niissä kanavalle ominaisella tavalla
- tietää, miten maksettuja mainoksia tai mainostettuja julkaisuja ostetaan.
Sisältö (OJ)
Miten valitaan oikeat somekanavat yrityksen tai brändin käyttöön?
Miten suunnitellaan visuaalisesti yhteneväinen someprofiili brändille?
Miten tehdään tavoitteellista ja suunnitelmallista sisällöntuotantoa yritykselle tai brändille?
Mitkä ovat eri somekanavien erityispiirteet ja miten kyseisissä kanavissa toimitaan?
Mitä eri osa-alueita somemarkkinointiin kuuluu?
Mitä erilaisia ohjelmistoja visuaalisen materiaalin tuottamisessa voidaan hyödyntää ja mitä teknisiä reunaehtoja materiaaleilla on?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee erilaisia somekanavia ja niiden yleisimpiä piirteitä ja yritystyökaluja. Opiskelija osaa nimetä erilaisia sovelluksia ja työkaluja, joita käytetään sosiaalisen median sisällöntuotannossa ja visuaalisten materiaalien tekemisessä. Opiskelija pystyy luomaan yksinkertaisen profiilin sekä julkaisemaan päivityksiä. Opiskelija tietää, miten julkaisuja sponsoroidaan mainostetaan (boost). Opiskelija tietää, miten sisältösuunnitelma tehdään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ylläpitäjänä erilaisissa somekanavissa niille tunnuksenomaisella tavalla ja käyttää visuaalisia ohjelmistoja. Opiskelija osaa valita tilanteeseen tai kampanjaan sopivimmat somekanavat ja hyödyntää niiden tarjoamia yritystyökaluja. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalisen median sisällöissä erilaisia sovelluksia ja muita digitaalisia työkaluja ja tehdä julkaisuista ja profiilista kanavaan sopivia. Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisen sponsoroidun mainostettavan julkaisun ennalta määritellylle kohderyhmälle. Opiskelija osaa tehdä sisältösuunnitelman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ylläpitäjänä somekanavissa tavoitteellisesti sekä ottaa haltuun uusia. Opiskelija osaa valita tilanteeseen tai kampanjaan sopivimmat somekanavat ja hyödyntää niiden tarjoamia yritystyökaluja monipuolisesti ja tavoitteellisesti, sekä tuottaa brändille sopivaa visuaalista materiaalia. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalisen median sisällöissä monipuolisesti erilaisia sovelluksia ja muita digitaalisia työkaluja sekä tehdä julkaisuista ja profiileista houkuttelevan näköisiä. Opiskelija osaa tehdä mainostettuja julkaisuja ja maksettuja markkinointeja monipuolisesti sekä luoda omia kohderyhmiä. Opiskelija osaa tehdä tavoitteellisen sisältösuunnitelman.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
Webinaarit 9 kpl, jokainen kestoltaan 2h.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sinun on suoritettava kaikki tehtävät hyväksytysti (hyväksytty tai miniminumeroarvosana 1). Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Webinaarit, itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö verkko-opetusympäristössä.
Oppimateriaalit
Lista materiaaleista julkaistaan Moodle-toteutuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutkielma 40% arvosanasta
Case-näyttötehtävä 50% arvosanasta
Reflektio 10% arvosanasta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli sinulla on kokemusta sosiaalisen median markkinoinnista ja ajattelet, että oma muualla hankittu osaamisesi vastaa opintojakson osaamistavoitteita, ole Niinaan ja Mariin yhteisellä sähköpostilla yhteydessä viimeistään viikkoa ennen opintojakson alkua. Kerro viestissäsi hieman tarkemmin omasta osaamisestasi aiheeseen liittyen: missä se on hankittu, minkälaisia töitä tai projekteja konkreettisesti olet tehnyt somen parissa ym.. Aiemmin hankitun osaamisen hyväksiluku tapahtuu HyväHOT-järjestelmän kautta. Samalla sovimme osaamisen näytöstä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään case-näyttötehtävä.