Vammaistyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL72-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.12.2024 - 07.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2025 - 25.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Saija Sutelainen
- Kati Långsjö
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Vastuuhenkilö
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
- Luokittelu
- CONTACT
- Opintojakso
- 7S00EL72
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana
Opiskelija
- Osaa analysoida omia ja muiden ihmisten vammaisuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä, osaa auttaa niiden kohtaamisessa ja jäsentämisessä ja osaa edesauttaa elämänmyönteisten asenteiden kehittymistä
- tunnistaa sosionomi (AMK) ammatillisen roolin vammaisten kanssa tehtävässä työssä ja osaa toimia erilaisten palveluiden moniammatillisissa tiimeissä
2. Vammaistutkimus ja alan teoreettinen perusta
Opiskelija
- syventää osaamistaan liittyen vammaisuuteen, kansainvälisiin normeihin ja julkilausumiin ja niiden soveltamiseen
- tuntee alan historiallisia lähtökohtia, käsiteperustaa ja yhteiskuntatieteellistä vammaistutkimusta
- osaa jäsentää vammaisten ihmisten yhteiskunnallista asemaa ja toimia yhdenvertaisten mahdollisuuksien edistämiseksi eri tasoilla
3. Asiakastyön menetelmät ja palvelujärjestelmät
Opiskelija
- osaa menetelmiä joilla edistetään eri ikäisten vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeutta, osallisuutta ja yhdenvertaisten oikeuksien toteutumista, asiakkaan tietoisuutta omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan
- osaa antaa yksilöllistä tukea ja huolehtia siitä että asiakas saa lainmukaiset palvelut
- osaa edistää yksilön omaehtoista elämää, myönteistä vammaidentiteettiä ja itsetunnon kehittymistä eri ikätasoilla
- osaa antaa tukea sopeutumisessa äkilliseen vammautumiseen
- osaa ohjausmenetelmiä toimintakykyä edistävässä ja tukevassa toiminnassa sekä tuetussa päätöksenteossa
- osaa edistää inklusiivista toimintaa kulttuuritoiminnassa, liikunnassa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä
- osaa edistää sosiaalisia suhteita lähiyhteisöön kuten perheeseen, sukulaisiin ja tuttaviin
- tuntee vertaistoimintaa ja vammaisjärjestötoimintaa
4. Erityiskysymykset
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa erityiskysymyksistä kuten eri vammaryhmien tuen tarve asumisessa, työssä, päivätoiminnassa tai varhaiskasvatuksessa.
- osaa tarvittaessa soveltaa lain mukaisesti rajoitustoimenpiteitä ja osaa toimii siinä ammatillisesti ja asiakasta kunnioittavalla tavalla
Sisältö (Opintojakso)
- Vammaisuustutkimus, historia, käsiteperusta, kansainväliset normit
- Sosionomi (AMK) ammatillinen rooli vammaistyössä
- Osallisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet
- Yksilöllinen tuki, lainmukaiset palvelut, omaehtoinen elämä eri vammaryhmissä
- Itsetunto, identiteetti
- Toimintakykyä edistävä ja tukeva toiminta, tuettu päätöksenteko
- Inklusiivisuus ja palveluiden saavutettavuus
- Sosiaaliset suhteet ja lähiyhteisö
- Vertaistoiminta ja vammaisjärjestötoiminta
- Ajankohtaisia ja erityiskysymyksiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Aika ja paikka
Ti 7.1. ap+ip: Orientaatio koululla aamupäivä, kaikki opettajat- iltapäivä vierailukäynnit (MONIMUODOT MUKANA)
Ke 15.1. Ap: Työelämäyhteistyö itsenäisesti. Ip: Saija: Vammaisuuden määrittely ja sopimukset. (Saija tarkentaa päivän aikataulun)
Ti 21.1. ap: klo 8:30-10 Kati: vammaistyön kehittäminen/ Etäopetus. + ip: Equal treatment- kurssi (ohjeistus aamupäivällä)
Ti 28.1. Etäopetus: ap Saija: Osallisuus +ip Hanna: Toimintaväline vai apuväline?
Ti 4.2. Etäopetus: Hanna: Työelämäyhteistyö ja tehtävät/ välireflektio. Ohjaajana vammaistyössä/ vammaisuuden kohtaaminen. (iltapäivällä jatketaan itsenäisesti annettuja tehtäviä)
Ke 12.2. klo 9:00 Seksuaalisuuden kohtaaminen vammaistyössä/Satu Ristilä + Hanna
Ip: käynti Malike keskuksessa, Hanna (MONIMUODOT MUKANA)
Ke 19.2. ap Kati, etäopetus: Uusi vammaispalvelulaki tutuksi webinaarin purku (Webinaari sarja 15.1.-12.2.). Ip. Saija:
To 6.3. Lähiopetus, kaikki opettajat (MONIMUODOT MUKANA)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktiopetukseen, suorittaa hyväksytysti opintojakson tehtävät ja tekee vaadittavat tunnit työelämäyhteistyössä ja/tai koulutuksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Opintojakson tehtävät , materiaaleihin tutustuminen, tiedon haku
Työelämässä tehtävät tunnit + seminaarit ja koulutukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 81h = 3 op
Opintojakson tehtävät , materiaaleihin tutustuminen, tiedon haku 108h = 4 op
Työelämässä tehtävät tunnit + seminaarit ja koulutukset 81h = 3 op
Sisällön jaksotus
Katso kohta: aika ja paikka