Siirry suoraan sisältöön

Vammaistyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL72-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.12.2024 - 07.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 25.05.2025

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Saija Sutelainen
  • Kati Långsjö
  • Hanna-Kaisa Korpikoski

Vastuuhenkilö

Hanna-Kaisa Korpikoski

Ryhmät

  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana
Opiskelija
- Osaa analysoida omia ja muiden ihmisten vammaisuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä, osaa auttaa niiden kohtaamisessa ja jäsentämisessä ja osaa edesauttaa elämänmyönteisten asenteiden kehittymistä
- tunnistaa sosionomi (AMK) ammatillisen roolin vammaisten kanssa tehtävässä työssä ja osaa toimia erilaisten palveluiden moniammatillisissa tiimeissä
2. Vammaistutkimus ja alan teoreettinen perusta
Opiskelija
- syventää osaamistaan liittyen vammaisuuteen, kansainvälisiin normeihin ja julkilausumiin ja niiden soveltamiseen
- tuntee alan historiallisia lähtökohtia, käsiteperustaa ja yhteiskuntatieteellistä vammaistutkimusta
- osaa jäsentää vammaisten ihmisten yhteiskunnallista asemaa ja toimia yhdenvertaisten mahdollisuuksien edistämiseksi eri tasoilla
3. Asiakastyön menetelmät ja palvelujärjestelmät
Opiskelija
- osaa menetelmiä joilla edistetään eri ikäisten vammaisten henkilöiden itsemääräämisoikeutta, osallisuutta ja yhdenvertaisten oikeuksien toteutumista, asiakkaan tietoisuutta omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan
- osaa antaa yksilöllistä tukea ja huolehtia siitä että asiakas saa lainmukaiset palvelut
- osaa edistää yksilön omaehtoista elämää, myönteistä vammaidentiteettiä ja itsetunnon kehittymistä eri ikätasoilla
- osaa antaa tukea sopeutumisessa äkilliseen vammautumiseen
- osaa ohjausmenetelmiä toimintakykyä edistävässä ja tukevassa toiminnassa sekä tuetussa päätöksenteossa
- osaa edistää inklusiivista toimintaa kulttuuritoiminnassa, liikunnassa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä
- osaa edistää sosiaalisia suhteita lähiyhteisöön kuten perheeseen, sukulaisiin ja tuttaviin
- tuntee vertaistoimintaa ja vammaisjärjestötoimintaa
4. Erityiskysymykset
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa erityiskysymyksistä kuten eri vammaryhmien tuen tarve asumisessa, työssä, päivätoiminnassa tai varhaiskasvatuksessa.
- osaa tarvittaessa soveltaa lain mukaisesti rajoitustoimenpiteitä ja osaa toimii siinä ammatillisesti ja asiakasta kunnioittavalla tavalla

Sisältö (OJ)

- Vammaisuustutkimus, historia, käsiteperusta, kansainväliset normit
- Sosionomi (AMK) ammatillinen rooli vammaistyössä
- Osallisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet
- Yksilöllinen tuki, lainmukaiset palvelut, omaehtoinen elämä eri vammaryhmissä
- Itsetunto, identiteetti
- Toimintakykyä edistävä ja tukeva toiminta, tuettu päätöksenteko
- Inklusiivisuus ja palveluiden saavutettavuus
- Sosiaaliset suhteet ja lähiyhteisö
- Vertaistoiminta ja vammaisjärjestötoiminta
- Ajankohtaisia ja erityiskysymyksiä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Aika ja paikka

Ti 7.1. ap+ip: Orientaatio koululla aamupäivä, kaikki opettajat- iltapäivä vierailukäynnit (MONIMUODOT MUKANA)

Ke 15.1. Ap: Työelämäyhteistyö itsenäisesti. Ip: Saija: Vammaisuuden määrittely ja sopimukset. (Saija tarkentaa päivän aikataulun)

Ti 21.1. ap: klo 8:30-10 Kati: vammaistyön kehittäminen/ Etäopetus. + ip: Equal treatment- kurssi (ohjeistus aamupäivällä)

Ti 28.1. Etäopetus: ap Saija: Osallisuus +ip Hanna: Toimintaväline vai apuväline?

Ti 4.2. Etäopetus: Hanna: Työelämäyhteistyö ja tehtävät/ välireflektio. Ohjaajana vammaistyössä/ vammaisuuden kohtaaminen. (iltapäivällä jatketaan itsenäisesti annettuja tehtäviä)

Ke 12.2. klo 9:00 Seksuaalisuuden kohtaaminen vammaistyössä/Satu Ristilä + Hanna
Ip: käynti Malike keskuksessa, Hanna (MONIMUODOT MUKANA)

Ke 19.2. ap Kati, etäopetus: Uusi vammaispalvelulaki tutuksi webinaarin purku (Webinaari sarja 15.1.-12.2.). Ip. Saija:

To 6.3. Lähiopetus, kaikki opettajat (MONIMUODOT MUKANA)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktiopetukseen, suorittaa hyväksytysti opintojakson tehtävät ja tekee vaadittavat tunnit työelämäyhteistyössä ja/tai koulutuksissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus
Opintojakson tehtävät , materiaaleihin tutustuminen, tiedon haku
Työelämässä tehtävät tunnit + seminaarit ja koulutukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 81h = 3 op

Opintojakson tehtävät , materiaaleihin tutustuminen, tiedon haku 108h = 4 op

Työelämässä tehtävät tunnit + seminaarit ja koulutukset 81h = 3 op

Sisällön jaksotus

Katso kohta: aika ja paikka