Liikeviestintä (2 op)
Toteutuksen tunnus: 3B00DW81-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
International Business
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
Opettaja
- Marita Mäki
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
23IBInternational Business, syksy 2023, kaikki
-
22IBInternational Business, syksy 2022, kaikki
Tavoitteet (OJ)
Kurssi on tarkoitettu IB:n suomenkielisille opiskelijoille. Kurssilla perehdytään asiatyylisen viestinnän periaatteisiin ja harjoitellaan kirjoittamaan työ- ja liike-elämän kirjallisia viestejä, kuten liikekirjeitä ja muistioita. Kurssilla kerrataan ja harjoitellaan myös suomen kielen oikeinkirjoitusta.
Kurssin suoritettuaan, opiskelija:
Osoittaa perehtyneisyyttä asiatyylisen viestinnän periaatteisiin.
Osaa käyttää ja soveltaa asiakirjastandardia alansa tyypillisissä kirjoitteissa.
Osaa viestiä asiatyylisesti ja vakuuttavasti ottaen huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan käytänteet.
Ymmärtää oikeakielisyyden merkityksen osana viestinnällistä ammattitaitoaan ja yrityksen imagoa.
Osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiatyylisen viestinnän periaatteet?
Millainen on asiakirjastandardin rakenne ja mitä hyötyä sen hallitsemisesta on?
Miten laaditaan työ- ja liike-elämän yleisimmät kirjoitteet?
Mikä on kielenhuollon merkitys työelämässä?
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa laatia liike-elämän asiakirjoja ja viestejä annettujen ohjeiden ja mallien mukaisesti. Opiskelija viestii keskeiset asiat ymmärrettävästi alansa eri viestintätilanteissa ja osaa hyödyntää viestintävälineitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii liike-elämän eri tilanteissa sujuvasti, jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Opiskelija ottaa viestiessään huomioon vastaanottajan ja tilanteen. Opiskelija osaa tulkita viestintäkumppaninsa toimintaa ja vastata siihen yhteistyötä rakentaen esim. myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa.
Aika ja paikka
Kolmannessa periodissa alkaen 7.1. klo 11-14 lähiopetuksena. Tarvittaessa etäopetus Zoomissa, linkki etäopetukseen opintojakson Moodlessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kielenhuollon testi myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Lisäksi arvosanaan vaikuttaa kirjoitustehtävä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit nähtävillä opintojakson Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetusta viikottain kolmannen periodin ajan, tunti- ja kotitehtävät. Työskentelyä yksin, pareittain ja pienryhmissä. Mahdollisesti myös etäopetusta.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali jaetaan opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 2 op, joka edellyttää 54 tuntia opiskelijan työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Asiatyylinen viestintä
Liike-elämän viestintä
Markkinoinnin ja mainonnan tekstit
Verkkoviestintä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely. Hakemukset toimitetaan kurssin opettajalle 13.1. mennessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.