Kliinisen hoitotyön perusta (7op)
Toteutuksen tunnus: 7V00GA51-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2022 - 31.07.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2022 - 15.01.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Hoitotyö 1, Tavoitteet, Opiskelija
- tuntee ihmisen perustarpeet; lepo, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, liikkuminen ja kanssakäyminen, ja osaa näihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä, joilla edistetään terveyttä
- ymmärtää potilaan/asiakkaan seksuaalisuuden merkityksen ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmiä hoitotyössä
- osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana työskentelyn periaatteet
- osaa auttaa ja ohjata ihmistä päivittäisissä toiminnoissa asiakaslähtöisesti
- harjaantuu suullisessa asiakkaan ohjaamisessa
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ergonomisen työskentelytavan ja osaa soveltaa sitä potilaan/asiakkaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja sitoutuu toimimaan tavoitteellisesti pienryhmässä
- noudattaa ohjeita ja huolehtii siististä ympäristöstä harjoitustunneilla
Hoitotyö 2, Tavoitteet, Opiskelija
- tietää lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistön ja osaa tarkkailla niihin liittyvää toimintaa aikuiselta, tietää normaalin toiminnan, tunnistaa muutokset ja osaa hoitotyön auttamismenetelmiä
- tietää mitä tarkoitetaan ABCDE- ja NEWS -menetelmillä ja tietää miten sitä käytetään, kun arvioidaan potilaan/asiakkaan peruselintoimintoja
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja hoidetaan erilaisilla menetelmillä
- harjaantuu suullisissa ohjaustilanteissa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja sitoutuu toimimaan tavoitteellisesti pienryhmässä
- noudattaa ohjeita ja huolehtii siististä ympäristöstä harjoitustunneilla
Sisältö (Opintojakso)
Hoitotyö 1, 4 op
- aseptinen työskentely hoitoympäristössä
- ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ihonhoito ja hoitotyön auttamismenetelmät sekä terveyden edistäminen näillä alueilla
- seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
- suomalaiset ravitsemussuositukset
- yksilövastuinen hoitotyö ja omahoitajana toimiminen, ohjaaminen ja vastuu
- ihmisen avustaminen liikkumisessa ja levossa, kuntouttava hoitotyö ja sen ohjaaminen
- ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Hoitotyö 2, 3 op
- verenkierron tarkkailu, mittaaminen ja siihen liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät
- hengityksen tarkkailu, mittaaminen ja helpottaminen ja niihin liittyvät hoitotyön menetelmät
- lämpötasapainon tarkkailu ja tukeminen ja niihin liittyvät hoitotyön menetelmät
- ABCDE-menetelmä peruselintoimintojen arvioinnissa ja potilaan/asiakkaan tilan raportointi (esim. ISBAR, NEWS)
- kiputyypit ja hoitotyön auttamismenetelmät kivun hoidossa
- kaasulaskujen perusteet
- sanallinen ohjaus potilaiden ja moniammatillisen tiimin välillä
- ohjausprosessi ja asiakkaan ohjaaminen hoitotyön tilanteissa
Aika ja paikka
Toteutus kestää koko syyslukukauden.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hoitotyö 1
Tenttivkot 41-49
Kolme tenttikertaa. Jokaisen tenttikerran välissä on viikon tauko.
Arvosana perustuu ensimmäiseen hyväksyttyyn tenttitulokseen.
Hoitotyö 2
Tenttivkot 45-2
Kolme tenttikertaa. Jokaisen tenttikerran välissä on viikon tauko.
Arvosana perustuu ensimmäiseen hyväksyttyyn tenttitulokseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-Opintojakson orientaatioon osallistuminen on pakollista.
-Orientoivan harjoittelun tunneilla 100% läsnäolovelvollisuus (poissaolo korvataan sovitulla tavalla). Aktiivinen osallistuminen tunneilla.
-Valmistautuminen ja tehtävien tekeminen ennen orhia.
-Tehtävien hyväksytty suorittaminen Moodlessa aikataulun mukaisesti.
-Osaamisen varmistamisessa hyväksytty suorittaminen.
Arviointi
Hoitotyö 1. Tentti. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. 4 op. Arviointi 0-5.
Hoitotyö 2. Tentti. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. 3 op. Arviointi 0-5.
Orientoiva harjoittelu. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen. Arviointi suoritettu/hylätty.
Orientoiva harjoittelu, ergonomia. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen. Arviointi suoritettu/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pienryhmätyöskentely, lähiopetus, flipped learning, orientoiva harjoittelu, ohjattu itsenäinen työskentely, Moodle-verkkotyöskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, verkkotestit- ja kurssit.
Oppimateriaalit
Hoitotyö 1:
-Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Huomaathan, että vanhemmissa painoksissa sivunumerot eivät välttämättä täsmää.
Käytä uusinta painosta, jos mahdollista. Löytyy e-kirjana.
108-117 (Aktiviteetti -->)
514-524 (Liikkumisessa avustaminen -->)
124-130 (Unta ja valetilaa edistävä toiminta -->)
360-366 (Asentohoidosta huolehtiminen -->. EI haavanhoitoon liittyvää ohjausta)
321 (Ihon kunnon seuranta ja hoito -->. EI kanyyliä ympäröivän ihon hoito)
335-337 (Limakalvojen kunnon seuranta ja hoito -->. EI silmien kunnon seurata ja hoito,
487-512 (Päivittäiset toiminnot --> (pesut, vuode)
524-526 (Päivittäisiin toimintoihin liittyvä ohjaus -->)
132-134 (Seksuaalisuuteen liittyvä ohjaus -->. EI lisääntymisterveyteen liittyvä ohjaus))
165-173 (EI suolistoavanteen hoitoa)
177-195 (EI avanteeseen liittyvää ohjausta)
198-199 (EI Muusta eritystoiminnasta huolehtiminen: t-dreeni ja askites)
200-203 (Nenämahaletkun toimivuudesta huolehtiminen -->)
512-514 (Ruokailussa avustaminen -->)
528-537 (EI ravitsemushoito eri sairauksissa)
542- 547 (Letkuruokinen toteuttaminen-->. EI suonensisäinen ravitseminen)
552-556 (Ravinnon määrän rajoittaminen -->)
(HUOM! Nenämahaletkun laiton oikeat ohjeet käydään läpi tunnilla, kirjassa on virhe)
-Artikkeli: Blissitistä Betteriin. Löytyy Moodlesta (Hoitotyön opettajan jakamat materiaalit)-
-Opettajan jakamat diat.
__________________________________________________________________________________
Hoitotyö 2:
-Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Huomaathan, että vanhemmissa painoksissa sivunumerot eivät välttämättä täsmää. Käytä uusinta painosta, jos mahdollista. Löytyy e-kirjana.
214-240 (EI trakeostomia-avanteen hoito)
(HUOM! Liman imun oikeat ohjeet käydään läpi tunnilla, kirjassa on virhe)
620-645 (Verenkierron seuranta-->)
85-88 (Kivunhoitoon liittyvä ohjaus-->)
78-85 (Kivun seuranta-->)
-Opettajan jakamat diat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 7 op x 27 h = 189 h.
HOITOTYÖ 1 ja 2: 26 h luento-opetusta, 9 x 4 h orientoivaa harjoittelua.
Moodle-tehtävien ja muiden mahdollisten ennakkotehtävien tekeminen ennen orientoivan harjoittelun tunteja hyväksytysti.
Itsenäisen työskentelyn aika 127 h. Moodle tehtävät. Tentteihin lukeminen. Orhissa opittujen taitojen kertaus
Sisällön jaksotus
Hoitotyö 1: numeerinen arviointi 1-5
Hoitotyö 2: numeerinen arviointi, 1-5
Ravitsemus suoritettu/hylätty
Orientoiva harjoittelu, hoitotyö suoritettu/hylätty
Orientoiva harjoittelu, ergonomia suoritettu/hylätty
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientoivan harjoittelun tunneilla tulee olla työvaatetus ja työkengät.
Asianmukainen hygienia ja ulkoasu.
Voimakkaiden hajusteiden käytön välttäminen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1-2
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2:
- tietää ihmisen verenkiertoon, hengitykseen ja lämmönsäätelyyn liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää kiputyypit ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä kivun hoidossa
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteiden perusperiaatteet
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
3-4
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2:
- tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteissa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
5
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Hoitotyö 2:
- analysoi, perustelee ja yhdistää tietoa aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnasta, sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa erilaisissa ammatillisissa konteksteissa
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa